Stöd Ukraina

Ekas blogg

Torsdag 26 Mars 2009 - Costa Rica

Canopy

Ska ni göra en sak när ni besöker Costa Rica så är det att testa Canopy. Det finns överallt och det är ett äventyr för livet! Vår upplevelse började som en klump i halsen och slutatde med…ja, läs själva:

Det enda ni ska ha med er och hålla i är livet, sa guiden och skrattade när vi skulle ut på dagens tur. He he höll vi med och satte skrattet i halsen. Väl på plats fick vi på oss hjälmar, handske, sele och en kort genomgång av hur det skulle gå till. En bana på 13 vajerlinor som mest 50 meter upp i luften och den längsta banan 600 meter lång. Så gick vi högt högt upp och satte fast oss i den första vajern. Det jag var mest orolig över var inbromsningen på slutet. Tydligen skulle man dra i vajern med den handen handsken var på, men när och hur mycket?? Man vill ju gärna inte bromsa för tidigt och bli hängande på mitten, lika lite som man vill sitta som en insekt på bilrutan in i nästa träd.. Men här fanns inga provomgångar, det var bara till att köra. Och oj vad det gick! Det killade hissnande i magen av skräckblandad förtjusning, vilken känsla!

När vi blev lite varma i kläderna kunde vi faktiskt börja uppskatta omgivningarna också. Man kände sig riktigt som Tarzan där man flög fram genom djungeln och över floder, otroligt vackert! Efter ett par åk var dags att stegra nivån ytterligare ett snäpp.
Konversation med den inte så engelsktalande guiden:

-No hands
-No hands?
-No hands!
-No hands???
-No hands!
-No hands...
-OK?
(Hinner tänka inte OK! inte OK! inte OK!)
-OK...

No hands betydde att man hängde fritt i selen utan att kunna bromsa eller styra att man hängde framåt. Man kan tycka att det borde räcka så, men nej då. Väl ute på vajern, hjälplöst hängandes i sin sele högt ovan marken satte guiderna igång att skaka och hänga sig på vajern så att man flög härs och tvärs, framlänges och baklänges i sin sele och som alltid i vansinnig hastighet. Helt fantastiskt var det, jag skrek av skratt och skräck och ville inte att det skulle ta slut!
Väl tillbaka efter turen tog vi en kall öl och tittade lyriskt på varandra med fåniga leenden. Det där var banne mig bland det bästa jag varit med om.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Årets första paddling
13 år sedan
En slö och slapp vecka
14 år sedan
Minisemester i Söderköping
14 år sedan
Vilda djur på riktigt
14 år sedan
Spa i Lettland
15 år sedan