Stöd Ukraina

Sambuca84s blogg

Onsdag 4 Juni 2008 - Cairns
Resealbum: Australien -08

bye bye aussie !

tjenixen !

sitter just nu pa cairns flygplats, med andra ord min sista dag i australien lite sorgligt har haft sa mycket kul har o sett sa coola platser . men forhoppningsvis kommer man tillbaka en dag . nu forst vantar nya aventyr i nya zeeland dit jag flyger om en 45 min .
va ju ett tag sen jag skrev nu har vart fullt upp har i cairns den sista tiden . kom hit en tidig sondag morgon o efter lite forskande hittade till ett backpacker stalle som min resekompis fran sverige bodde pa , trodde ju hann skulle vanta vid bussen men icke, fick ett sms med texten "sovit pa okand ort inatt kommer val tillbaks runt 10 " bra kompisar man skaffat, nar man vart ifran varandra i 8 veckor o gora pa det viset :)
japp har ju inte haft precis stralande vader down under hela tiden aven i tropiska cairns oste regnet ner dom forsta dagarna sa det blev inte manga knop gjorda da . tredje dagen har uppe projsade vi massa stalar for rafting (forsranning) o det var ju kanon att det regnat innan o sa, mer vatten i floden !
efter buss ett par timmar kom vi till tully river dar vi skulle rafta dom narmsta 5 timmarna . efter flytvast o paddel i handen borjade man ju bli lite nervos , vi hade desutom lagt till pengar for den mer xtrema varianten - scary ! x-treme innebar mindre personer i baten forst ut i floden o massa hopp o grejer fran stenar/klippor mm. dom raknar fallen fran 1-5 dar 5 e det svaraste vi hade flera stycken med grad 4 o resten i runda slangar grad 3 hur skoj som helst . det var verkligen en livlig flod med massa vatten men anda e det fullt med stenar o grejer man far passa sig for. enda nackdelen var att vi var flera xtreme batar sa vi fick vanta lite o hjalpas at alla for sakerhetens skull tog lite tid ibland men de var ju for varan sakerhet hogsta klippan vi hoppade fran var ca 5 meter de va hogt allt gick ju bra men det e valdigt stromt nar man val e i vattnet . det blev nagra mer hopp o lite simmande i floden innan vi pa em tog bussen tillbaks till cairns, somnade gott den kvallen.
mina sista 4 dagar spenderade jag tillammans med kompisen i en minibuss vi hade hyrt, ingen lyx men vi hade ju gasolkok o en bra sang . forsta stoppet blev daintree dar vi egentligen inte gjorde nagonting sedan efter en kort farjetur o lite korande kom vi till ett stalle som heter cape tribulation dar vi spenderade forsta natten i bilen . uppe runtomkring dar va det regnskog for hela slanten mycket fin natur o sa men man skulle haft en 4wd istallet o komma ut pa dom riktigt tuffa stallena . vi gjorde ett gott forsok men efter 1mil dalig vag tog det stopp vid en flod som vi inte vagade chansa pa om vi kom over eller ej . bara att vanda o ta farjan over o kora ca 25 mil xtra runt uppe i bergen innan vi dagen efter kom till ett stalle som hette cooktown, stallet e dopt efter james cook en seglare pa 1700 talet . stannade dar en halv dag o tog de lugnt fiskade lite o kollade runt . senare begav vi oss soderut igen man kommer inte mycket langre norrut utan en fet bil hade ju vart coolt att komma anda upp till nordspetsen men kanske en annan gang .
kvallen slutade iallafall mitt ute i skogen pa ett litet stalle dom kallde home rule . grusvag i flera mil sen riktig dalig vag o stundtals bara gras att kora pa tufft med tanke pa att vi kor en minibuss fran -95 . stannade dar over natten pa en privat liten camping alldeles intill en flod , hade aldrig kommit pa tanken att kora dit om vi inte fatt tips fran en uppe i cooktown . mycket lyckat beslut va ju mitt i naturen o dagen efter blev det en kortare (40min)promenix genom skogen innan vi kom fram till nagra vattenfall dar vi badade en stund innan vi gick tillbaks . halva dagen hade ju gatt sa sen blev det bar korning o en del kortare stopp innan vi pa kvallen kom till en sjon tinaroo . morgonen efter vaknade vi till en tjusig soluppgang over sjon medans dimman fortfarande log kvar , stannade dar ett par timmar innan vi borjade rulla tillbaks mot cairns igen blev lite stopp langs vagen bla en vulkansjo o nagra stora trad . lamnade tillbaks bilen samma eftermiddag lite hastigt,hade ju en natt kvar men kompisen fick lite brattom ivag han fick lift till darwin sa vi skildes at senare samma dag . nu drojer det ett bra tag innan vi ses igen men de va skoj o ses igen iallafall .

just nu nar jag skriver sitter jag i nya zeeland hann inte klart pa flygplatsen sa darfor blir det lite senare inlagg .. .. uppdatering harifran kommer snart :)

/ anders
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet