Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Bland fransmän och indier!

Det var tur att jag beställde hämtning direkt från båten för ingen av taxisnubbarna där hade haft en chans att hitta till det här boendet. Det ligger i en ganska ny stadsdel som inbegriper en hel del raviner och bergsknallar. Vägar som är sämre än de på Zanzibar t.o.m. och säkerligen svårnavigerat för de som aldrig varit där. Kollade Boocking.com:s placering av stället, men den stämde inte alls. Nåja, fram kom jag till slut och kände mig nog först ganska malplacerad. Långt in till staden eller något annat intressant ställe, så jag fick hålla tillgodo med vad som fanns i grannskapet. Ensam på boendet också, men det gjorde ingenting då värdinnan visade sig vara en riktigt trevlig ung kvinna som tog hand om mig på bästa sätt. Visade mig runt i Bonyokwa som stadsdelen heter så jag fick mig både mat och dryck. Hon håller också på att lära sig ge massage så den andra dagen fick hon öva på mig. Inte alls tokigt!

Annars så var det mycket vila den andra dagen då jag hade ett nattflyg framför mig. Tog en lokal tuktuk, som också hade svårt att hitta fram till guesthouset, till flygplatsen och slog ihjäl några timmar där innan mitt plan lyfte. Mellanlandning och transfer till nytt plan i Nairobi och de metrarna på asfalten fram till flygbussen från planet var allt jag fick se av Kenya på denna resa. Nåja, det kommer fler vintrar. Nästa flyg tog mig förbi norra spetsen av Madagaskar, vilket jag hade tur att notera just då så jag faktiskt såg och kunde fota det hela från flygplansfönstret. Landade sedan någon timme på Mauritius internationella flygplats. Den ligger längst söderut på ön och eftersom jag hyrt in mig på Flic en Flac på den västra delen så hade jag beställt hämtning även här. Boendet hade visserligen skickat anvisningar hur jag kunde ta mig fram med lokalbuss, men det kändes aningen komplicerat och tidsödande, så det fick bli hämtning. Hann på så sätt ned och ta mig en första titt både på liten stad och lång beach innan jag gjorde en tidig nattning redan vid åttatiden. Här är vi tre timmar före Sverige.

Så här bra som jag sov i natt har jag nog inte sovit på åratal. Slocknade direkt jag slog huvudet i kudden och vaknade inte förrän klockan fem första gången. Gick slutligen upp vid nio efter att ha slumrat in igen ett par gånger. Jag har blivit bortskämd med utmärkta frukostar som ingått på de flesta av mina boenden, men här finns det ingen sådan att få. Det löste sig ändå bra, jag hittade ett litet bageri inte långt bort och där kunde jag få kaffe, en god nybakad baugette, och en croissant så jag klarar mig. Har mest tagit det lugnt även idag annars förutom en tidig middag vid femtiden. Det dök upp en ny gäst här på eftermiddagen, men då ingen personal fanns här för att ta emot henne så föll det på min lott att hälsa välkommen och underhålla tills personalen så småningom anlände. Nu är det snart kväll och ingen fotboll att kolla in. Har nyss återvänt efter min middag och blir nog inte uppe så värst länge ikväll heller.

/Conny

Ps. Angående rubriken så var Mauritius koloniserat både av fransmän och engelsmän och de tog också med sig slavar från Afrika och arbetare från Indien. Så här är en salig blandning av folkslag. Det officiella språket här Engelska, men de flesta talar även Franska.
Dela med andra:    

Kommentarer
Gubbar_pa_drift säger till Postis19:
Jaha Stefan, vad säger du om den nygamle sportchefen?
Postat 2023-01-11 05:53  Anmäl
Gubbar_pa_drift säger till Postis19:
Sett det. Men som sagt, det drabbar alla lag. Har varit kräftgång under hela seriespelet. Dags för styrelse att vakna.
Postat 2022-12-17 09:27  Anmäl
Postis19 säger:
Massor av folk borta b la bägge mv, Eneroth från Köping och Otter från Sura inlånade.
Postat 2022-12-17 09:02  Anmäl
Gubbar_pa_drift säger till Postis19:
Till slut var det som vanligt. Visst, lite sjukdomar och skador under matchen, men så är det för alla lag.
Postat 2022-12-17 08:41  Anmäl
Postis19 säger:
Sitter på ABBarena och ser VIK-Björklöven, 1-1 efter första.
Postat 2022-12-16 19:36  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan