Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Torsdag 20 September 2012 - Stockholm

Biohösten har börjat.

Dagarna mörkna minut för minut, och biosalongerna öppnar sin famn med nya intressanta filmer. De två jag avverkat hittils är
- "Hope Springs", en Meryl Streepfilm av bästa klass (säger en Streepfan:-)) Filmer som handlar om min egen åldersnivå intresserar mig mer än de unga, trassliga kärlekshistorierna. Filmen är amerikansk till tusen, det medges med terapi och ett typiskt amerikanskt filmslut - men ändå! Charmig, go´, ingen aktion och ganska vardaglig.
- "En oväntad vänskap", mycket tänkvärd fransk film. Paris i mitt hjärta. Har inte hört en biopublik som skrattar så glatt och varmt medkännande i de olika dråpliga situationerna. En arbetslös svart yngling får jobb som assistent till en handikappad rik aristokrat. Alla normer sprängs och aristrokraten får uppleva ett liv som ger honom tillbaka sin värdighet som människa. Han är inte bara ett förlorat "kolli". Tankarna kring att alla människor oavsett handikapp av olika slag har samma behov, men kan kanske inte få dem tillfredställda utan hjälp och stöd. En film där fördomar sätts på prov - en riktig "Feel-good"-film utan sentimentalitet!
Fler höstfilmer står på min önskelista s.s.
- Palme
- Balladen om Marie Kröjer
- Hypnotisören
- De skallige frisören
Tur man är med i BIOKLUBBEN!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
38 veckor sedan
Meditationsvandring
38 veckor sedan
Min sommarsäng
38 veckor sedan
Kyrkbröllop
38 veckor sedan
Skur efter skur........
38 veckor sedan