Stöd Ukraina

Veikens blogg

Söndag 9 December 2007

Besök i Leendenas Land

Lite allmänt om Thailand:
Tre viktiga M: Människorna, Maten och Massage
Människorna i Thailand måste nog upplevas. Gästfria,Vänliga,Hjälpsamma och Ödmjuka utan att förlora ett uns av sin värdighet. Deras vackra leenden smittar av sig och det dröjer inte länge förrän man ler tillbaka. Härligt!

Maten den underbara. Sked och gaffel är dom bestick som används,kniv anses här som ett vapen och all mat serveras i små bitar så det är helt ok. Allt är bara så gott!
Massage är för oss ett måste när vi kommer till Thailand, vi växlar mellan traditionell thai och oljemassage.
Den massage som ges på stranden är dyrare än den som man får i lokaler, underligt men sant. 400baht för thaimassage på stranden och 200 i lokal med AC och fina madrasser, rena handdukar och en flaska vatten på köpet.
Ett par som reste från Norden
till en varmare plats på jorden
på en madrass placerades
och sedan masserades
ett himmelrike tro oss på orden


Resan startar klockan 02.00 natten mot torsdag den 22 november och jag är definitivt ingen nattmänniska så det är lika bra att ingen försöker starta en konversation, jag är bara så trött och vill helst ligga i en säng. Nåja det finns ju något som väntar så jag får väl stå ut.
Några timmar senare har vi fått ett mål mat och lite druvor i flytande form och världen känns genast lite trevligare.
Vi flyger genom natten och när vi passerar Moskva med förorter är det som ett kalejdoskop med ljus i olika färger under oss och en stjärnklar himmel ovanför, en sån tur att jag var vaken och kunde se detta, fönterplats har sina fördelar ibland. Vi fick se både soluppgång och solnedgång innan vi var framme.
Varför i hela fridens namn applåderar folk vid landning? Kapten och hans besättning har bra (mycket bra) lön för att vi ska komma dit vi förväntar oss. Det är deras jobb att hitta rätt destination! Vi kanske ska börja applådera varje gång en buss,spårvagn eller ett tåg kommer fram till rätt hållplats eller station!?

Väl framme på hotellet snabbt i säng för några timmars sömn.
Första dagen med tidförskjutning i kroppen tar vi det lugnt och har en korkeksdag vid poolen. Ingen rast ingen ro för strax kommer det en hurtig man och undrar om jag vill vara med på vattengympa, tydligen bara för damer för ingen av herrarna blev tillfrågade. Nyttigt att få röra på dököttet så ner i vattnet och häng med. Karlarna kring poolan tittade på och tyckte väl att det var skönt att dom "slapp."
Oj, efter ett tag kom det en kille med bricka och bjöd på fruktspett, mums nu vet man att det är semester, det är härligt att bli uppassad.

Natten i tropikerna kommer snabbt och jag hade glömt att natten "sjunger." Ljuden som hörs från regnskogen och fortfarande närmare 30 grader varmt, det är underbart.
På lördagen rekade vi och bekantade oss med Karon lite grand och när vi kom tillbaka vårt rum hade städerskan tänt en oljelampa med värmeljus och det luktade friskt av mint, orkidée på sängen och en liten choklad bit.

Den dagen var alldeles speciell, man firade Loy Krathong. Det är vid fullmåne varje november.
Dagen går åt till att tillverka Krathonger som kan vara jättestora eller ganska små, de består av exempelvis små korgar som är tillverkade av bananblad och dekorerade med blommor och ett eller flera ljus i mitten.
Man går tillsammans till ett vattendrag och sjösätter försiktigt dessa Krathonger som havet sedan suger utåt och snart ser man bara små ljusprickar. Jag har bara en lyxvariant på bild, men mer om det sedan!
Rislampor som brinner skickas också upp mot skyn och vi såg flera tusen sådana som steg mot natthimlen som stjärnor och bildade ett nytt mönster däruppe på himlen, dagen avslutades sen med fyrverkerier.
Söndagens stora vågor gjorde mig glad, nu kunde jag surfa på magen (min mage duger alldeles utmärkt till det)
Vid första försöket gled bikinin ner en aning, byxorna vid knäna och bh delen vid rumpan. Jag som Afrodite? Aldrig i livet! Från och med nu är det baddräkt som gäller. Lunch denna dag cocosnöt full med cocosvatten och 4 minibananer.
Vi såg otroligt många västerlänningar som gick hand i hand med thaitjejer och inte minst på det hotell vi bodde.
Gamla, ofta mycket överviktiga herrar och små tjejer, och man kan bara hoppas att tjejerna blir väl behandlade den tid som står till deras förfogande. Vän av ordning tycker väl nu att flickorna är vuxna och kan välja själva, men är det alltid så att dom har ett val? Självklart har det sagt klick för många och då är det ju bara att gratulera.

Jaha, då har man bränt sig lite då och det är konstigt att man aldrig lär sig. Jag tyckte att jag var så insmord, det var ju nästan så jag halkade av toaletten i morse.

Vi upptäckte att Karon liksom är delad i två delar, den norra delen där det nästan ser ut som en kanarieö ,vilken som helst ,medan den södra fortfarande är Thailand trots turisterna. Vad sägs om Karlssons, Gästgivaregården eller Gästgivaregården Tre Kronor? Rätt gissat vi befinner oss i den norra delen. Jag vill inte äta Toast Skagen eller Oxfilé med potatisgratäng när jag är i Thailand.
Vår favorit restaurang heter Hungry Corner och där hamnade vi väldigt ofta. Rätt igen, södra delen.
Filminspelningar och modellfotografering kunde vi se flera dagar på stranden
och en av dagarna stämde min man träff med en annan skönhet :modell ilsken - en brännmanet! Hans ben såg ut som om någon hade rappat honom med en bukett brännässlor, som tur var försvann svedan och märkena efter ca en timma.

Så kom då den stora KLANTDAGEN, jag lyckades med konststycket att radera samtliga bilder på mitt minneskort!!
Alla vackra ord som jag vräkte ur mig fastnar inte i tryck så det är lika bra att låta bli. En sån som jag skulle inte vara betrodd med en kamera kändes det som.

Vad hade jag förlorat? En hel del kunde jag plåta igen men några är borta för evigt.

Onsdag den 5 november var det fest och anledningen var att Kung Bhumiphol fyllde 80 år. Han är den monark som varit regent längst i världen. Han blev kung 1946 och är oehört älskad av folket. Hans bild finns på alla sedlar och för att visa respekt så ska man vara försiktig med sedlarna och gärna ha hans bild upp när man betalar.
Gult är kungens färg, så väldigt många thailändare bar gult den här dagen. Hans bild finns nästan överallt i större och mindre formar och alltid (jag har inte sett något annat) ett ungdomsporträtt.

Resväskorna blev ganska fulla efter dom raider vi gjorde på olika ställen, där det prutades och förhandlades, hela tiden med glimten i ögat.
Hade vi stannat längre så hade vi snart blivit gymnaster, eftersom vi startade varje dag efter frukost med en massage
Här kommer lite efterrätt
Glöm inte:
LE MOT VÄRLDEN OCH VÄRLDEN LER MOT DIG
Dela med andra:    

Kommentarer
Rommetorp säger:
Tack för din blogg den var rolig att läsa. Jag undrar om det är någon skillnad på massagen i Sverige och i Thailand för det är väl bara att knåda kroppen, jag kan förstå att det är skönt och njutbart. Tross ditt misstag med den moderna tekniken fick du med en del bilder som jag har kommenterat.
mvh John
Postat 2007-12-09 17:54  Anmäl
Gullsing säger:
Tack för din blogg från Karon. Den var spännande att läsa. bilderna var jättefina också. Du fick ju med en hel del i allafall.

Kramar Gilla
Postat 2007-12-09 16:40  Anmäl
Ivan säger:
Väldigt intressant.
Du får kommentarer i ett meddelande.
Postat 2007-12-09 15:33  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Ingridhell
Ingridhell säger om Veikens bild "11.300m upp i luften":
Det är fint där uppe!
20 november 2008 20:00
Kustaffe
Kustaffe säger om Veikens bild "Frukostefterrätt":
Salt på färsk ananas har jag provat och det var passande
27 januari 2008 21:29
Heidine
Heidine säger om Veikens bild "Regnskog i bakgrunden":
Fint bilde!
12 december 2007 21:29