Stöd Ukraina

Veikens blogg

Tisdag 22 April 2008 - Göteborg

Promenad genom Göteborg

Följ med på en morgonpromenad från Engelbrektsgatan, nästan vid Götaplatsen, nerför Avenyn, förbi Brunnsparken till Göteborgs gästhamn.
Klockan har bara hunnit bli tio och det finns nästan inga människor ute på vår paradgata.
Vi står på Engelbrektsgatan och vänder våra huvuden åt vänster, tittar förbi Hotel Park Aveny och ser konstmuseet längst upp på Götaplatsen.

Den här dan hade vi inte tänkt gå ända upp dit utan går åt höger och är ute på Avenyn. Vi går förbi ännu så länge tomma uteserveringar. Solen har inte hunnit värma så mycket än och vi kommer snart ner mot Allén. Strax innan vi ska korsa gatan står en gentleman och njuter av den fina dagen.

Charles Felix Lindberg är nog nöjd med vad han ser. Han donerade ju en massa pengar till stadens förskönande.

Våra ben tar oss vidare genom stan och Stora Teatern är vårt nästa stopp. Där har jag sett många Operetter med mina föräldrar och det var härligt att som liten flicka få drömma sig bort en stund. Numera har ju den verksamheten flyttat till Göteborgsoperan. Byggnaden står ju kvar ändå och är minnesmärkt,

Helt om vänd och där är ju Bältesspännarparken. Med fontänen kallad Sponsringen. Den som vill ,kan åka skridskor här på vintern.

Vår promenad fortsätter och det dröjer inte länge förrän vi är på Kungsportsbron där kungsporten en gång fanns och som skulle vara låst för att skydda folket inom vallgravarna. Därifrån har man en fin utsikt mot Vasaparken och ser platsen där Paddanbåtarna startar sin resa på vallgravarna och ut i Göteborgs hamn. En sightseeingtur på ca 50 minuter.

Vi stannar en stund och bara njuter av tillvaron innan vi fortsätter mot Kopparmärra. Det har inte hunnit samlas så mycket folk ännu,för det är ju ganska tidigt fortfarande. Kungen,Karl IX sitter som vanligt på sin häst och ser ner på sina undersåtar

Vårt nästa stopp är inte så långt borta,så vi orkar nog gå en stund till. Det tar nog bara fem minuter att spatsera till Brunnsparken och där står Johanna och väntar på alla människor som ska passera med spårvagn och buss,för att inte tala om alla människor som har stämt träff nedanför hennes fötter.

Nu vänder vi oss om och ser en av kanalerna där paddan går och med Tyska Kyrkan på höger sida. Den invigdes 1748
Detta är verkligen en del av Göteborgs historia. Holländarna var här och hjälpte göteborgarna med att bygga hus och gräva kanaler för det var dom duktiga på.

Nu dröjer det inte länge förrän vi har nått vårt mål, vi ska bara förbi Gustav Adolfs torg först.
Där ligger Börsen. Därifrån styrs den här stan och kommunfullmäktige har sina sammanträden här. Hit kan man komma om man vill veta hur det går till innanför dom här väggarna.

Nå, vi måste vidare och vi har enligt mig sparat det bästa till sist. Lilla bommen, operan och Göteborgs gästhamn där Evert Taube står staty, där Barken Viking ligger förtöjd, numera som hotell, restaurang och konferenscenter.
Hon kan bara ligga där och minnas en svunnen tid, då hon var ett skolskepp som for över dom stora haven. Som avslutning på promenaden ser vi också Skanskaskrapan, populärt kallad Läppstiftet.

Tack för idag. Nu har det nästan blivit lunch så vi får väl leta reda på ett ställe att luncha på

Visst hade vi tur med vädret?
Dela med andra:    

Kommentarer
Paltbarn säger:
Göteborg är fint, känner igen en del bilder från när vi promenade runt där i somras! =)
Postat 2008-10-21 19:41  Anmäl
Mape säger:
Trevlig resa du tog oss på ,man kan inte låta bli att älska Göteborg.
Som alla Svenska turister säger till mej i Thailand när jag öppnar mun
"Du är från Göteborg" och det är man stolt över.
Postat 2008-05-15 20:29  Anmäl
Lora säger:
Vilken härlig promenad du bjuder på - Göteborg är jag förälskad i !
Postat 2008-05-15 19:49  Anmäl
Doris32 säger:
http://promenadguide.blogspot.com/... En liten sida jag stötte på på nätet... finns visst även en bok utgiven med promenadstråk i göteborg full med fina bilder och exempel på mysiga promenader i våran fina stad...
Postat 2008-04-24 23:47  Anmäl
Reseglad säger:
Denna blogg skall jag lägga på minnet .
Mycket bra.
Postat 2008-04-23 17:03  Anmäl
Leroslover säger:
En sådan härlig promenad och härliga bilder från vår stad. Just denna sträcka är trevlig at gå.
Postat 2008-04-23 12:30  Anmäl
Totte- säger:
Tack för de härliga bilderna och promenaden!
Postat 2008-04-23 09:02  Anmäl
Grethe1 säger:
Trevligt skriven blogg med fina bilder.
Postat 2008-04-23 07:09  Anmäl
Ingridhell säger:
Kul med en promenad genom den fina stan.
Postat 2008-04-23 06:58  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Bittan
Bittan säger om Veikens bild "Västra hamnkanalen":
Du har tagit många fina bilder ifrån Gbg!
23 juni 2008 22:14
Eleonora
Eleonora säger om Veikens bild "Charles Felix Lindberghs Plats":
Tänk så förfärligt han har jag också missat. Men Gilla kanske har rätt, han har gett sig iväg?
29 april 2008 19:58
Andree
Andree säger om Veikens bild "Restaurang Othello":
Kul att även du lade upp en bild av Othello. :o))
23 april 2008 14:50