Stöd Ukraina

Anqizs blogg

Torsdag 18 November 2004 - Jeffrey’s Bay

Besok i kakstad!

Mongole!!! (hej pa Afrikaans, kul klick i gommen sprak)

Va kul att ni gillar det jag skriver,..svart att beskriva alla otroliga upplevelser, maste upplevas men kan ju gora ett gott forsok.

Plettenberg Bay va otroligt fint! Harlig strand med otroliga vagor och en hel del surfare,..hehe..DET ni Lindisarna ;-) Latade mig mest pa stranden....gott!! Plettenberg ar kant for ett riktigt delfin & val naste. Vilket jag verkligen fick uppleva. Fanns ett utsilts stalle dar man blickade ut over den fina stranden med klippor & vit sand. Fick veta av en lokal man att delfinerna kommer in till stranden runt 16-18 tiden. Det nappade ju saklart Annika pa och pallrade mig ner till stranden. Vagen ner e latt men sen pa hemvagen e det ratt backigt...men,men det var det vart!! Satt dar pa utsikts platsen med en hel del andra och plotsligt sa dyker den forsta gruppen delfiner upp...ahhhhh.. det va helt otroligt fint!! Dem hoppade upp & ner & lekte med vagorna... sen kom det bara fler & fler, va sakert ett 50 tal.....
Pa stallet som jag bodde pa hade dem BBQ varje kvall..hur mysigt som helst att satta sig framfor brasan nar solen gatt ner & det borjar bli kyligt! Traffade pa nagra folk som jag traffade i cape town..Irlandare saklart...kryllar av dem.hehe..och en Australiensare..

De flesta dorms pa hostel har i Sydafrika kostar mellan 50-85R (typ 55-90kr) Middag gar la pa fran 20R & uppat,..men jag kakade struts haromdan och det kostade 59R,himla billigt...och GOTT!!!!!! fint, fettfritt & mort kott...Annika likes :-)

Sen bar det av till Jeffrey's Bay...kant for bra surfing, men icke sa bra nar jag va dar....stranden va fin och ratt folktom..sag en val dar med... och har va det LITE varmare i vattnet an i kapstaden iaf :-) Bodde pa ett grymt kul hostel som hette Longile, 65R/n/p. Hade en Usher lookalike som jobbade i receptionen..mycket trevlig & ung personal, och ett riktigt kul stalle. Bra stamning mellan alla backpackers :-) Bidde en del festande dar....Men aven en tur till en kakstad (Tokyo Sexwale) uttalas pa Afrikaans med klickljud i gommen pa x:et...) Det va otrooooooooligt intressant att fa komma dit,..detta va inte lik nan annan township tour utan en killen som visade oss runt hade sjalv vaxt upp dar och gjorde det hela himla avslappnat,..inte bara komma dit & ta kort utan vi umgick med befolkningen vilket va himla skoj...traffade pa massa goa barn, vi alla hade kopt en del godis at dem som vi gav,..OJ, OJ, OJ gissa om dem bidde glada, va precis som julafton for dem!! En liten kille pa 4ar blev JATTEGLAD & hoppade runt av gladje nar han fick en KLUBBA!!! Sicken skillnad fran vara barn darhemma.....Sen bidde det en liten pubrunda...lyssnade pa Afrikans Reggae/pop och dansade med barnen...eller ja..dem dansade PA oss typ..hangde pa oss..ville komma upp i famnen & sitta pa ryggen & busa & leka,...Dar bodde dem i sina skjul, fanns aven lite "modernare" kakstads hus, som va gjorda i sten, men anda enkla...men alla verkade glada anda...var verkligen en otrolig upplevelse som ar svar att beskriva med ord! Kommer alltid att minnas det iaf!! Det blev en heldag, gick dit vid 11 tiden & va hemma igen vid 20 tiden,..och bara 60R,..manga andra tar 200/300R...

Akte till P.E (Port Elisabeth) pa samma kvall, vilket endast tog 45min. Kom dit sent pa kvallen sa det va nastan direkt sangdax, himla lugnt stalle trots att det e en stor stad. Dagen darpa hakade jag pa 2 Irlandska tjejer (som jag traffade i Plettenberg) till stranden en stund...solen e riiiktigt stark har!!! Har redan fatt ordentligt med farg. Kvallen bidde lugn med, kom lite fler folk,..fler folk som jag traffat innan sa det va skoj att se dem igen...vi gjorde lite mat & kollade sen pa film pa TV. Sov nagra timmar innan det va dax for att pallra migupp imorse kl.06 for att aka med bussen till Hogsback, (dar jag ar NU) som ar riktigt sagolikt. Ligger lite langre in i landet och uppe i bergen. Sa nu blir det till & vandra imorrn. Har finns det vattenfall & fina solnedgangar m.m. Bor pa "Away with the fairies" kostar 65R/n/p i dorm. Pa vagen sag vi fle valar & delfiner forresten...hehe..borjar anna bli en vana nu....fin, fint!!!!! :-)

Nu kurrar magen, blir inte mat forran om 1timme,..dem fixar middag pa hostelet..idag serveras det chilli & chutney pork..Hoppas det ska smaka...

Ha det gott tills vi hors nasta gang!!!

Kram/ Annika
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma i Sverige igen!
16 år sedan
Inte sa lange kvar nu!!!
16 år sedan
phuket IGEN!!!
16 år sedan
Kambodja
16 år sedan
Laos,Vietnam
16 år sedan