Stöd Ukraina

Anqizs blogg

Lördag 25 Januari 2003 - Hué

Laos,Vietnam

Akte fran Chiang Khong,norra Thailand over till Laos...var ett helt paket fran Chiang Mai och da ingick buss 6timmar till Chiang Khong,boende 1natt i Chiang Khong,bat over till Laos med en "special boat" som "bara" tog 10timmar..1500b...annars finns det ju 2 dagars bat eller speedboat pa 6 timmar. Batresan pa Mekong floden var himla trevlig.....Laos har en himla fin natur;gront & kulligt!!
Stannade forst 2natter i Luang Prubang..besokte det finaste vattenfallet som jag nagonsin har sett..stort med stora pooler & turkost vatten...fanns en lite mer "hemlig" pool som inte sa manga visste om..tog ett tag for oss att hitta den men det var det vart..stora fall med en stor pool,fanns en lian som man kunde svinga sig i till poolen med..harligt!! :)

Akte sen en 6timmar bussresa till Vang Vieng...dar man kan aka pa "tubes" typ som en stor badring pa floden...himla skont faktiskt om det e gott vader att bara slappa pa ringen i 3-4 timmar...finns nagra "stationer" pa vagen som saljer BeerLao :) Kul & annorlunda...maste saga att VangVieng var den basta staden som vi besokte i Laos...liten, mysig stad...Vientianne (huvudstaden)tyckte vi inte sa mycket om..fanns inget att gora!!

Blev att ta flyget till Hanoi,Vietnam....Har hort manga historier om att vgara i Laos inte ar sa bra och att det tar evigheter att ta sig fran Laos till Vietnam sa vi tog flyget!!! :) Kostade typ 900kr men det var det vart att vara framme pa 1timme an att sitta pa en knokad buss med hons & grejer i 18 timmar!!!!!

Fran flygplatsen i Hanoi tog vi en minibuss till stan dar vi skulle bo,tog 45min & kostade US$2. Traffade 2 svenska killar pa bussen...snackade om lite grejer som man saknade fran Sverige...Dem hade bara vart borta 3v fran vara 3 1/2 manad...Jag & Asa namnde djungelvral & sa saden ene killen att han hade en pase med sig som vi kunde fa....Mmmmm..salt lakrits...var ju ett tag sen som man snaskade pa det sa det var himla gott maste jag saga!! :) Evigt tacksam ;)

Hanoi var en jakligt haktisk stad,,....efter en dag pa stan var man ju helt slut av allt ljud..trafiken e ju helt otrolig.....10ganger varre an i Thailand!!! En jakla massa moppar,cyklar & bilar hit & dit!!! Var lite kulturell anda..var pa ett kvinno museum med en massa grejer fran kriget & sa...Hade himla billiga DVD...12kr/st!!!

Sa nu har vi kommit fram till en lite mindre stad,Hue efter en 15 timmar laaaaang bussresa!!! Ar ju lite dyrare med boende har i Vietnam an i Thailand...nu betalar vi 6US$ for ett dubbelrum med varmvatten & TV och ligger centralt....men maten & sa e typ samma som Thailand.

Imorrn ska vi pa en heldags utflykt till en massa grejer...bussen hamtar oss kl.6 pa morronen & ar tillbax 8 pa kvallen...ska bl.a besoka tunnlarna (fran kriget)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma i Sverige igen!
16 år sedan
Inte sa lange kvar nu!!!
16 år sedan
phuket IGEN!!!
16 år sedan
Kambodja
16 år sedan
Laos,Vietnam
16 år sedan