Stöd Ukraina

Desires blogg

Tisdag 16 Januari 2001 - Australien

Australiens ostkust är sevärd!

Längesedan vår 1:a Australien-resa gjordes, men det var definitivt en av våra bästa resor! Hade anledning att besöka denna enorma kontinent när vår dotter skulle plugga där ett halvår. Tillsammans med dottern ville vi uppleva lite av Aussi innan skolstarten. Vi flög först till Melbourne, där vi stannade en vecka drygt. Melbourne är en gemytlig stad med ett lite annat lugn än Sydney (fast jag älskar den staden också......)

Vi flög också till Cairns (Barriärrevet), där vi tog oss ut till den närmaste ön, Green Island, samt åkte den mysiga tågresan upp till Kuranda - den söta lilla staden som ligger mitt i regnskogen.
Vi åkte tåg dit, men det häftigaste var att åka linbanan tillbaka. Att sväva ovanför topparna på regnskogen i denna natursköna miljö var härligt! Den gör två stopp, då får man stiga av och vandra i regnskogen på små gångvägar.

Besökte även Port Douglas (mysig stad, lite mer laidback än Cairns). Hyrde bil och åkte till Naossa (solkusten) även det en jättefin stad att besöka. Sufers Paradise var vi inte riktigt lika imponerade av, men kul att uppleva alla fall. Fick också möjlighet att se de gulliga koalorna i deras naturliga miljö, de är svåra att upptäcka, men vi såg flera av dem, härligt!

Ja det finns mycket att se och uppleva här, vi hann bara med en liten del av ostkusten i detta underbara land - och älskade det! Har sedan återvänt - då till Sydney - som verkligen också är en härlig stad!
Lite rädda var vi allt för att dottern skulle "fastna" där, men det gjorde hon inte som tur var....men risken fanns förstås!
Om ni vill....mer att läsa här på min reseblogg http://www.desires.se/#post135
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet