Stöd Ukraina

Stobbarts blogg

Onsdag 23 Maj 2018

Årets andra resa - en flerfamiljetrip till Rhodos

Nyss hemkommen från årets andra utlandsresa till sol och bad.
Denna gång blev det en flerfamiljeresa till Rhodos, ett resemål som jag och min fru besökte redan 2012.
Denna gång följde två av mina bonusbarn med samt våra bästa vänner och deras dotter.
Vi bokade redan i oktober månad en vecka på All-inclusivehotellet Avra Beach Resort som ligger i Ixia.
Jag och min fru var där även förra gången vi besökte ön och tänkte ge hotellet en ny chans.

Dag 1:
Efter en lång och uttröttande resa (avfärd 01.30 på natten) landade vi hungriga, trötta och utmattade på Rhodos och plockade ut vår hyrbil och styrde Renaulten mot Avra Beach.
Det är spännande att upptäcka att minnesbilderna sitter i efter närmare sex år. Utan problem hittade vi till hotellet och dök snabbt in i bufférestaurangen för lunch.
Resterande del av dagen spenderade vi på hotellet och tog välbehövlig sömn tidigt på kvällen.


Dag 2:
Vi begav oss tidigt söderut och tog sikte mot Anthony Quinn Bay.
Både jag och min "Best man" hade båda två varit lite oroliga inför resan om medelhavet skulle vara för kallt, men det visade sig vara friskt och väldigt lagom att bada och snorkla i cirka 20 grader (uppskattningsvis).
Ganska snabbt visade det sig att de mindre i sällskapet, 8 och 11 år, inte uppskattade den steniga stranden.
Vi gick över parkeringen och ner mot grannstranden Ladiko.
Där fanns en betongplatta med stege, vilket uppskattades mer.
Hem för lunch och sedan en kvällstur in till Rhodos stad för lite shopping fick avsluta en varm och härlig dag.


Dag 3:
Förmiddagen spenderades vid stranden och poolen vid Avra Beach innan vi åkte mot Tsambika Monastery för att gå de cirka 300 trappsteg som tar besökaren till klostret på toppen.
En jobbig strapats för överviktiga svenskar, men ack så värt det.
Vi belönades med en fantastisk utsikt över Tsambikastranden och tände ljus för våra nära och kära inne i det lilla välskötta klostret.
Efter klättringen blev det belöningsdags i form av godsaker på den glassiga, ljumna och långgrunda Tsambikasandstranden innan solen sakta började dansa ner över horisonten.


Dag 4:
Fjärde dagen blev en heldag på vift.
Vi började med att åka till Traganou beach, en stenstrand med fantastiskt fint vatten och ett par grottor att klättra och dyka in i.
En strand som blev min nya favoritstrand efter besöket tack vare det kristallklara vattnet och den lugna miljön.
Lagom till lunch blev det just lunch vid en strandrestaurang i den underbara staden Lindos. Efter ett dopp i den ljumna viken började vi vandra upp mot Akropolisklippan (åsnorna hade slutat för dagen) och betalade smått hutlösa 12 euro per vuxen för att komma upp på toppen.
En härlig utsikt med historiens vingslag uppenbarade sig och en svalkande vind torkade svetten från våra pannor.
Vi gick sedan ner i byn igen för lite stärkande dryck (juicer) och creps innan vi tog ett kvällsdopp i underbara St. Pauls Bay.
En heldag var över och ingen var mer nöjd än vi.



Dag 5
Efter en heldag måste man ju få vila.
Och det gjorde vi - på hotellet vid Avra Beach.
Fast vi hann med en till utflykt, nämligen till mysiga Oasis beach.
Här fanns klippor och en bar inredd och inlagd i berget.
Enda nackdelen med vårat besök var att en båt ute till havs dumpat sin avföringstank och att denna sörja sedan tog sig in precis till där vi badade.
Min fru är något av en expert på att se sånt här och varnade mig precis i tid så att jag inte simmande in rätt i sörjan.
Usch - borde vara förbjudet och förenat med dryga böter att släppa ut "skiten" så där! :(
Kvällen spenderade vi på hotellet.


Dag 6
Vi ville göra något annorlunda än att bara sola och bad.
Därför begav vi oss till Epta Piges på morgonen, även kallat Seven Springs.
Här ligger en ravin med sju källor som bildar ett par vattendrag och ett vattenfall. Inte något speciellt egentligen - men kul att göra något annorlunda.
Den stora behållningen var den smått klaustrofobiskt 186 meter långa och väldigt smala tunneln man fick vada igenom.
Enligt min mening ganska läskigt, men ändå kul att gå igenom.
Vi drog vidare mot Kolymbia för att shoppa lite och sedan mot Ladiko igen - eftersom småtjejerna gillade det stället.
Här råkade vi ut för samma sak som vid Oasis beach.
Ytterligare en båt hade dumpat sin "skit" vilket gjorde det omöjligt att bada.
Vi tog vår packning och gick mot Anthony Quinn igen, och då skedde något oerhört tragiskt.
En man i restaurangen föll ihop och HLR påbörjades och en ambulans tillkallades.
Jag tror tyvärr att den äldre herren avled, det tog väldigt lång tid innan ambulansen kom och gentlemannen såg dessvärre livlös ut när ambulansen lämnade.
En stor tragedi för familjen som bara skulle njuta av semestern.
Jag tänker på er
Vi for hem med tunga tankar och jobbiga diskussioner i bilen.
Eftermiddagen spenderades i mysiga Rhodos stad till sent in på kvällen.
Väl här inhandlades smycken, t-shirts och annat krims krams som damer gillar :)


Dag 7
En molnig förmiddag innan det sprack upp rejält och jag solade mig riktigt röd. Eftermiddagen blev stekhet och vi valde att stanna hela dagen på hotellet för att "bättra brännan".
En snabb kvällsutflykt till fots i Ixia avrundade dagen.


Dag 8
Dags för hemresa - men morgonpigg som man var lyckades jag ta ett morgondopp i både hav och pool innan vi styrde mot flygplatsen för att lämna hyrbilen och hoppa på flyget som tog oss tillbaka till det varma! Sverige!
En underbart härlig resa med goda vänner var över och vi längtar redan tillbaka till både Rhodos och medelhavet igen.


Observationer under resan
- Trafikläget var inte lika besvärligt som jag minns. Men frågan är om det verkligen finns kameror och radar på vägen ner mot Lindos?
Det visar sig om det droppar in nån böter i brevlådan framöver...

- Vi var oroliga över att det skulle vara för kallt i både vatten och på kvällarna i mitten av maj.
Oj så fel vi hade. Vattnet var lagom och kvällarna var varma.
Nu kanske vi bara hade ovanligt varmt med temperaturer på 30 grader på dagen och 25 på kvällarna, men inte tusan var det kallt!
Inte i vattnet heller - det var lagom kyligt och svalkande och man kunde vara i längre stunder utan problem.

- Nästa gång vill jag utforska södra delarna lite bättre. Har bara varit knappa kilometerna söder om Lindos.

- Maj verkar vara månaden då allt börjar snurra igång lite smått nere på ön.
Alla strandbarer hade inte öppnat, men de förbereddes för öppning.

- Kontentan är att jag gärna åker i maj månad igen!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet