Stöd Ukraina

Peroeriks blogg

Lördag 28 Oktober 2017 - Visingsö

Äntligen Visingsö

Visingsö har jag känt till allt sedan skolans geografi- och historielektioner. Jag har åkt förbi Vättern och Gränna åtskilliga gånger och tittat ut mot ön. Jag har tänkt att dit vill jag åka någon gång, men jag har alltid haft ett annat mål då dessa tankar passerat min hjärna.

För några år sedan läste jag Jan Guillous böcker i Arn-serien och blev än mer nyfiken på ön. Trots det har jag ändå inte kommit mig för att åka dit.

Nu går mitt äldsta barnbarn på folkhögskolan, Braheskolan i Kumlaby på Visingsö. Hon hade varit hemma i Stockholm på höstlov och vi bestämde oss för att skjutsa henne tillbaka till Visingsö.

Vilken upplevelse det blev.

Tre timmars bilresa från Stockholm till Gränna. Färja 25 minuter till Visingsö.
Incheckning på Wisingsö Hotell & Konferens där vi bokat rum för en natt. Hotellet ägs av samma stiftelse som driver Braheskolan. Skolan och hotellet är vackert beläget mitt på ön i Kumlaby.

Hotellet består av ett antal låghus med rum för två med dusch och WC samt gemensamhetsutrymmen såsom pentry och allrum. Mitt i anläggningen finns ett stort bibliotek.

Ett gammalt vackert hus från förra sekelskiftet är skolans och hotellets restaurang, Restaurang Framnäs, där man kan äta den frukost som ingår i hotellpriset. Här kan man också äta lunch och middag samt dricka kaffe.

På ön finns också en Thairestaurang, Talay Thai som har överraskande bra thai-mat. Vi tillbringade ett par timmar där på ankomstdagens kväll. Resten av kvällen tillbringade vi tillsammans med vårt barnbarn för långa givande samtal om livet och hennes studier och framtidsplaner.

Dagen därpå utforskade vi det viktigaste på ön, de mest berömda sevärdheterna. Först for vi norrut på ön tills allmän väg tog slut. Vi noterade att de flesta husen var mycket välskötta och såg nästan nymålade ut. Landskapet är mycket vackert.

Sedan vände vi söderut. Först tillbaka till Kumlaby, där man om man har mer tid kan dels besöka Kumlaby medeltida kyrka. Kyrkan har vackra målningar från 1400-talet. Har man tid och ork kan man också klättra upp i kyrktornet. Tornet har platt topp vilket är en skapelse från Pehr Brahe d. y. som tyckte att man från denna utsiktspunkt skulle kunna studera stjärnhimlen. Vi tyckte dock att det blåste för mycket denna dag för att gå upp där och betrakta utsikten.

I Kumlaby finns också i det gamla Tingshuset /Visingsö museum med glimtar av Visingsös historia.

Vi for förbi det och Thairestaurangen som vi besökt dagen innan. Där ligger ett Nostalgimuseum där man bl.a. kan beskåda diverse gamla jordbruksredskap, traktorer och en gammal BP bensinmack och verkstad.

Vi satte dock kurs mot ”Sveriges första huvudstad” Näs slottsruin längst söderut på ön. Härifrån styrdes ”Sverige” under medeltiden. 1318 brändes borgen och delar av den har med tiden rasat ner i Vättern. Det var dock intressant att gå här. Denna borg har en central betydelse i delar av Arn-böckerna. Det var här som Eriksätten och Sverkersätten ”turades om” att regera. Fyra medeltida kungar dog här på Visingsö. Även Birger Jarl dog på Visingsö.

Idag finns inte så mycket kvar av borgen men du bör gå in i det runda rum som finns och ställa dig mitt i rummet och tala. Akustiken är mycket märklig.
Då man kör runt på ön förvånas åtminstone jag över att här finns så många olika sorters träd. Att man på 1800-talet planterat 300.000 ekar på ön för att säkra statens behov av virke till fartyg visste jag sedan tidigare men att det skulle finnas bok, lärk och mullbärsträd visste jag inte.
Vi såg också en ”julgransodling” som till och med hade flera färdigklädda julgranar.

I närheten av färjeläget ligger ruinen efter Visingsborgs slott som uppfördes under Per Brahe d.ä. mellan 1573 och 1662. Slottet förstördes vid en brand 1718. Branden tros vara anlagd av de ryska krigsfångar som vid den tiden vistades i slottet som då var fångläger efter Karl XII’s krig.
Slottet var under sin storhetstid mycket vackert både utvändigt och invändigt. Nu återstår bara befästningsmurarna och den södra längans murar.

I närheten av Visingsborgs slottsruin ligger Brahekyrkan som är öns församlingskyrka och i dess närhet ligger två stora korsvirkeshus, de sk. Kungsladorna från 1730-talet.

Som ni ser är ön full av fornlämningar. Vi var på ön endast ett knappt dygn men under vår korta resa hann vi se det ”viktigaste”. Vi for förbi ett stort antal gravhögar. Vi såg också att det på ett ställe finns en Hällkista från stenåldern, men man kan inte hinna allt vid ett kort besök.

Det finns kanske anledning att återvända någon sommar då man kan färdas runt på ön med s.k. Remmalag, öns populära hästskjutsar.

Vi lämnade dock Visingsö med den nya stora färjan till Gränna. Vi var mycket nöjda med vårt besök på Vätterns pärla.

Under turistsäsong finns flera boenden, butiker och restauranger på ön. Resan med bilfärjan från Gränna kostar ToR (2017) 200 kr för en personbil.
På ön kan man hyra cykel på flera ställen. Cykel är troligen det bästa sättet att se Visingsö.
Dela med andra:    

Kommentarer
Kotten55 säger:
Hej. Ja Visingsö är en magisk ö, med mycket historia. Jag bor här sen 5 år tillbaka. Guidar och kör Visingsötåget om somrarna och är en s.k. historienörd. Har bara en rättelse i din fina berättelse, hoppas du ursäktar. Birger Jarl dog inte på Visingsö, däremot hans son Magnus Ladulås år 1290 och Jarlen Birger Brosa 1202. Lätt att blanda ihop. Välkommen tillbaka. Ta gärna en tur med mig i tåget nästa gång, så får ni mer historia..... /Kotten
Postat 2018-10-21 09:59  Anmäl
Peroerik säger till Bibchen:
Ja det hade inte varit kul med mer vind på den låga ön. Då hade vi nog blåst i sjön vid besöket vid Näs. Kanske hade vi blivit sjösjuka under överfarten också.
Postat 2017-10-30 11:34  Anmäl
Bibchen säger:
Tur att ni klarade er undan stormen!!
Postat 2017-10-30 11:15  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet