Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Torsdag 4 September 2014 - San Pedro de Atacama

Allt för den här gången...

Copyright © Bejjan888™

Unnade mig sovmorgon igen. Sista dagen i San Pedro och tillika Chile. Lite tråkigt men samtidigt lite skönt att få komma hem igen. Gick till frukosten vid 08.00 för att sedan gå tillbaka till rummet för att i lugn och ro packa ner resterande grejer i väskan. Jag hade ju hittat på min bagagevåg igen så nu kunde jag packa och sedan väga allt och vara säker på att klara maxvikten på 23 kg. Utcheckningen från hotellet var senast klockan 11. Jag checkade ut strax innan. Jag betalade massagen med de chilenska pesos jag hade kvar och resten med kreditkort. Alltid skönt att göra sig av med kontanter som man i alla fall inte kan använda hemma i Sverige. Min transfer tillbaka till Calama och El Loa Airport var beställd till klockan 11.30. Det dök upp en transfer i tid och en ung chilenare hjälpte till att få in min väska och ryggsäck i bilen. Jag minns tyvärr inte hans namn men han var väldigt trevlig och duktig på att prata engelska. Han hade varit i Nya Zeeland och jobbat ett år. Och vad jag förstår så har Chile avtalat arbetsvisum med bland annat Nya Zeeland, Kanada, Tyskland och Danmark (om jag minns rätt). Jag berättade att jag gärna skulle vilja besöka Nya Zeeland någon gång och han rekommenderade en massa ställen. Tyvärr kommer jag inte ihåg allt som han sa, så jag skulle ju ha antecknat - mitt nötskal :P

Drygt en timme senare var jag tillbaka på El Loa Airport i Calama. Checkade in bagageväskan hela vägen till Madrid (via Santiago) eftersom det ändå var samma flygbolag (LAN Airlines). Skönt så man slipper bry sig om att hämta ut och checka om väskan igen. Planet avgick kl. 14.30 och vädret var lika klart och fint som när jag flög hit. Man såg öknen bredde ut sig under planet och luften var klar och fin. När planet närmade sig Santiago kunde man klart och tydligt se var smoggen över Santiago började någonstans och avtecknade sig som en mörk skuggig dimma. Och den luften har man andats i drygt en vecka?! När vi flugit igenom smoggen och alla moln landade vi vid 16.35 på en regnig och dyster Santiago Arturo Merino Benítez International Airport. Även om jag inte behövde hämta ut min väska så var jag tvungen att checka om mig själv så att säga och lämna ifrån mig mitt turistkort samt få stämpel i passet att jag nu lämnar landet. Kön till passkontrollen var relativt kort men strax därpå växte kön med typ 200 personer. Så jag hade tur. Planet från Santiago till Madrid skulle avgå kl. 18.55, så nu hade jag tid att köpa något att äta och passa på att shoppa Tax-free. Lyckades leta på en box om 5 små parfymflaskor av märket Calvin Klein… hehe, som ett stort fan av Calvin Klein var ju bara tvungen att köpa den ;) När jag satte mig vid gaten och väntade på att boardingen skulle börja såg jag att det var ett stort DreamLiner-plan. Nice :) Jag gillar den modellen. Stort och luftigt även för ekonomiklass. Jag hade lyckats få en gångplats precis bakom förstaklass så det var extra mycket utrymme för benen. Härligt. Nu såg man ju bara fram emot sisådär 12 timmar och 40 minuter i luften innan planet skulle landa på Adolfo Suárez Madrid-Barajas Airport.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sjuk hemlängtan
48 veckor sedan
Åter till Dubrovnik
48 veckor sedan
En gråmulen dag
48 veckor sedan
Shkodër och Krujë
48 veckor sedan
Slapp dag... igen
48 veckor sedan