Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Torsdag 19 Juni 2014 - Island
Resealbum: Island juni - 14

4 intensiva familjedagar på Island

Ett härligt sätt att fira jämn födelsedag, även om den inte infaller förrän i december!

Nu luktar jag inte svavel längre! Efter tvagning, hårtvätt och klädtvätt är jag nu mogen för att skriva ner mina upplevelser på Island med stora och små familjemedlemmar.
Vi är 13 personer (en med jobbförhinder) som ska iväg till Island för att förfira min kommande jämna årsdag. Från Arlanda till Reykjavik i arla morgonstund. Gäspningar från alla förväntansfulla.
Tre hyrbilar väntar på oss vid flygplatsen, bara att lotsa in väskor, barnstol, barnvagn och ta plats.Första färden går genom det trollska lavalandskapet, och jag blir helt uppslukad av de stora vidderna med den vackra karga naturen. Vårt första mål är "Blå Lagunen".

"Blå lagunen
Blå lagunen är ett geotermiskt spa som på senare år blivit en av de mest besökta attraktionerna på Island." (wikipedia).
Här delar vi upp oss, några fikar och matar lillan, medan de andra simmar i det grumligt blå vattnet precis utanför caféfönstret. Det luktar svavel. Vi byter badgrupp och nu njuter maken och jag det varma/heta vattnet med ett glas rosébubbel i handen. Jag tar upp den välgörande, skönhetsbefrämjande leran från botten och gör som många andra, smörjer in mig i ansiktet. Hoppas det hjälper! :-) Lunchen intas i omgångar (så blir det lätt, när man har barn i olika åldrar).
Bilfärd genom dimmoln, ömsom i duggregn ömsom i solglitter in över det märkliga, fascinerande lavalandskapet. "Hem" till den hyrda lägenheten med plats för 12 mitt i centrala Reykjavik.
________________________________________________________________________________

Vått, vått, vått................... andra dagens utfärd går först till "Tingvalla"

"Þingvellir nationalpark, eller Tingvalla, Island, är av Unesco klassat som ett av världsarven. Platsen är belägen intill Islands största sjö, Þingvallavatn, och sägs vara den plats där islänningarna höll sitt första riksmöte. Förutom att Alltinget träffades där användes också vallen som domstol.
Utöver sitt historiska värde är Tingvalla också en geologisk skönhet. Tingsplatsen är omgiven av branta väggar av berg och lava, som står kvar sedan Þingvallavatn uppstod genom en spricka i kontinentalblocken för tusentals år sedan.
Tingvalla, som är beläget på en geologiskt mycket intressant plats mitt emellan den nordamerikanska och eurasiska kontinentalplattan och den djupa ravinen, uppstod genom en förkastning någon gång i forntiden. Ravinen kallas "tingsmännens ravin", Almannagjá. Sprickbildningen är fortfarande aktiv och utvidgar sig närmare 5 mm varje år. Området består av den stora ravinen och en mängd mindre förkastningar på en bredd av närmare 400 meter.
Här spelades stora delar av filmen Bröderna Lejonhjärta in" (google)

Vi bilar genom molnen, ut ur molnen och hela tiden förändras vyerna. Mycket intressant utflyktsmål, särskilt för 14-åringen som just läst om förkastningar i skolan. Återigen delar vi upp oss, och några far vidare genom det öde landskapet till en god lunch på restaurang "Lindi" miitt ute i ödebyggden (In the middle of nowhere).
Nästa mål är "Gejsrarna"

"Gejser (från isländska källan Geysir, "den framvällande") är en typ av het källa som mer eller mindre regelbundet kastar upp en fontän av kokande vatten och vattenånga.
Den yttersta jordskorpan har så god isoleringsförmåga, att man normalt inte märker av den hetta som råder i jordens innandöme, förutsatt att man inte befinner sig i närheten av en aktiv vulkan eller vid en het källa. När vattnet långt ner i hålrummen i berggrunden har nått kokpunkten förångas det och slungas upp. De hydrologiska förutsättningar som krävs för att en gejser ska uppstå är ovanliga och finns endast på ett litet antal platser på jorden.
Den tyske forskaren Robert Wilhelm Bunsen var den förste som vetenskapligt studerade en gejser. Det skedde på Island 1846 och den gejser han studerade hette just Geysir. Den har därför fått ge namn åt fenomenet med aktiva hetvattenfontäner." (google)

Vilket otroligt skådespel när en av gejsrarna plötsligt skjuter upp en kaskad 40 m. rakt upp i luften. Barnen skriker av förtjusning. Vi vandrar runt i området en lång stund och blir allt våtare av såväl gejsrar, duggregn som molngenomgång,. Men det får man ta! :-)
Hemfärden blir något äventyrlig, när vi inte kan se många meter framför oss, då vi kör igenom de låga molnen. Hastigheten blir därefter och det är sannerligen ett trött, fuktigt gäng som anländer hem 21.30. Fast ljuset förvirrar klocktiden. Nattljust ja, men var är midnattsolen?
________________________________________________________________________________

17 juni Islands Nationaldag. Flaggparad på huvudgatan precis framför lägenheten, orkestermusik och disco i gathörnen. Gatukök "Lobsterhut" där det serveras bröd med hummerstjärtar. Nja, det får va´!
Det regnar visst jämnt här i Reykjavik, men man tycks vara van, regnsjok, paraply el. bara som man är. Vi är bra utrustade och börjar morgonen med frukost i Operahusets café. Där har lillan god plats att stå och ta sin morgonsömn i vagnen. (förlorad nattsömn!!) I Operans foaje får vi info om dagens festligheter samt var det finns nöjespark och Zoo.
Vi promenerar till "Alltingshuset" där presidenten Ólafur Ragnar Grímsson ska hålla tal.

"Alltinget (isländska: Alþingi eller sällan Alþing) är Islands lagstiftande församling. Alltinget har sitt namn efter det allting som inrättades på Þingvellir, fyra mil utanför Reykjavik, år 930. Alltinget är det äldsta existerande parlamentet i världen. Förutom en kort period i början av 1800-talet har det varit aktivt i över tusen år.
I allmänna val, som vanligtvis hålls vart fjärde år, väljs 63 ledamöter till Alltinget av de isländska väljarna. Valet sker i sex valkretsar enligt jämkade uddatalsmetoden med spärr på fem procent." (Wikipedia)

Framför Alltingshuset paraderar soldater inför ankomsten av presidenten, och där kommer han. Givakt och den isländska nationalsången blir allmänt låtande kring hela platsen. En del är klädda i nationaldräkter och många viftar med flaggor.
Resten av dagen blir mer i lillans smak med Kasperteater, ballonger och mellanmål på ett av de otaliga caféer längs "vår" gata.
Kvällen startar vi med jaccuzibad på taket i ösregn!! och hemmamiddag i varm torr lägenhet. Då firas tre födelsedagar i förskott (blir så när alla är samlade inför sommaren, lika bra liksom :-))
_______________________________________________________________________________

Avresedagen är lång, eftersom vi åker nattflyget. Gäller att planera mat/sovtider för barn i olika åldrar med olika behov. Äldste sonen far på jobb till Barcelona, mellansonen åker till badhuset med sin familj och kusiner och vi andra har lek/kulturdag med minstingen. Vi hittar fram till "Den botaniska trädgården", som vi vuxna njuter av, medan lillan sover i vagnen (överdragen med regnskydd). Vackra, färgstaka blommor långt ifrån det karga lavalandskapet. Det är dock inte så långt kommet som i Stockholm ännu. Tulpaner står nyutslagna typ!
Några små ben rör sig i vagnen och vi rullar lillan vidare till djur/lekparken. Det blir premiär för vårt 1,5- åriga barnbarn, och hon är odelat förtjust i både lammens bräkande och karusellmusiken. Och se vem kommer där om inte en annan liten flicka, prinsessan Estelle, med barnvakt och omgiven av tre säkerhetsvakter. Vi fikar "tillsammmans", i varje fall bredvid varandra, men jag tror det är vi vuxna som är mer fascinerade än lillan. Hon vill ut och rida på hästarna och åka det lilla tåget, så "Hej då, prinsessan". :-)
Maken och jag går på körkoncert i Operans stora foaje. Vi blev inbjudna av ett körpar, som vi kom att tala med på nationaldagen. Visade sig (som så ofta) att vi har gemensamma bekanta hemma i Sverige.

Hemmamiddag på lamm, rotfrukter och rester i kyl/frys. Våta kläder ska torkas (med hårföna) och packningen påbörjas.
- Har någon sett min mobilladdare? Vem har tagit min nyckel? Glöm inte paraplyerna ute i hallen. Jag behöver mer toapapper hörs från badrummet. Vi ska resa hem. Mitt i natten.

Fantastisk service på den lilla flygplatsen. Vi får platserna nära varandra. Lillan får två (planet inte fullt). Dessutom får dottern ta in sovande lillan sittande i sin egen vagn genom säkerhetskontrollen och ända fram till gaten. Hon sover gott i sin rosa pyamas och vi hinner alla sitta ner och ta en öl och summera vår familjeresa, innan vi nu åker på skilda håll i sommar! :-)
Isländsk natur är fantastisk
Isländsk arkitektur är inte i min smak
Isländsk valuta skapar många lustiga situationer
Isländska är ett märkligt språk med dansk inblandning
ISLAND - vi kommer gärna igen! :-)
Dela med andra:    

Kommentarer
Frazzeplutt säger:
Ännu en upplevelserik resa! Låter underbart!
Postat 2014-07-01 11:05  Anmäl
Bibchen säger till Peroerik:
Nästa gång får bli en "vuxenresa"! :-)
Postat 2014-06-21 23:59  Anmäl
Peroerik säger:
Tack Bibi för en som vanligt trevlig reseberättelse. Ja Island är ett otroligt spännande land. Det finns mycket kvar för dig att se där. Men många av äventyren passar givetvis inte för ett resesällskap med småbarn.
Det är nu 5 år sedan jag var på Island och jag längtar också tillbaka.
Postat 2014-06-21 20:24  Anmäl
Bibchen säger till Karinlorvik:
Kul att skriva för dem som läser! :-)
Födelsedagen är först 8 december (min 70-årsdag), men då tyckte vi att det var för kallt att resa till Island.
Ha en skön sommar!
Postat 2014-06-21 11:57  Anmäl
Karinlorvik säger:
Tack Bibchen, för att du delar med dig av din och familjens Islandsresa, ett stort GRATTIS i för- eller efterskott!
God fortsättning på midsommarhelgen ...
Postat 2014-06-21 11:12  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
38 veckor sedan
Meditationsvandring
38 veckor sedan
Min sommarsäng
38 veckor sedan
Kyrkbröllop
38 veckor sedan
Skur efter skur........
38 veckor sedan