Stöd Ukraina

Candys blogg

Fredag 16 Maj 2008

17 maj snart, och här sitter jag.....

Ja, i dag är stora festaredagen i Norge om ni inte vet. Ja just det: 16 Maj är det full fart i Norges rike och land och stort partaj. Och i morgon är det på med folkdräkten fram med flaggan och marchera i tåg. Och här sitter jag. Och här är just nu I Sverige. Blir alltid lite nerstämt när 17 maj kommer och jag inte är på plats i mitt moderland. Enda gången på året jag känner mig som en invandrare i Sverige är just 17 Maj. Finns det något mera patriotiskt än en norsk på 17 maj? Jag har firat 17 maj på stranden på Mallorca med flaggan planterat bredvid mig på stranden, jag har tågluffat 17 maj i Frankrike med flaggan nertryckt i ryggsäcken. Jag har luffat runt i Marrocco med flaggan lite mera diskret (vet ju inte om alla länder fattar vad vi håller på med) Och här i Sverige skäms min man när jag kör runt med flaggan på bilen och folkdräkten på jobbet. Fast jag är ju ursäktat: " jag är ju norsk" Alltid bra att gömma sig bakom. Så jag tänkte först ta med barnen till Göteborg eftersom det är stort firande där. Men då kom frågan från äldsta sonen :Varför det?" För att du är halvnorsk kanske? Nej. Nähä då tar jag på mig folkdeäkten, stryker flaggan, hänger ut den ännu större flaggan och marcherar runt hos grannarna och gör bort mig, eller? Ja, men vem bryr sig. Hipp Hurra och Trevlig 17 Maj till alla mina landsmän och alla andra. Skicka mig gärna en uppmuntran:-(
Dela med andra:    

Kommentarer
Reseglad säger:
Jag längter också hemm i dag.
Postat 2008-05-17 11:05  Anmäl
Legusta säger:
17 Maj tänk om fick vara ledig med lön även i Sverige också.
Det räcker ändå inte .....!
Tänk er att ha halv skatt på december lönen och i juni kommer semesterpengarna ca 10 procent på bruttolönen skattefritt.
Jag är avundsjuk på Norge i det avseendet, och att ni har det så kjempegøyil.

Blir det något typisk mat som; rømmegrøt, pølser, eggedosis, og flotte kaker ?
Klem fra Gøteborg...
Postat 2008-05-16 23:37  Anmäl
Gullsing säger:
Jag glömde att berätta att en av våra bästa vänner fyller år i morgon också. Han firar det nere på Cypern, så om han råkar läsa det här, vill jag önska honom en fin födelsedag också.

Gilla igen
Postat 2008-05-16 22:19  Anmäl
Gullsing säger:
Det är klart att du ska fira syttende maj på ditt vis. Jag tycker att vi svenskar firar alldeles för lite på vår nationaldag. Visserligen har det blivit helgdag, men ändå. Fira på! Fira på!

Gilla
Postat 2008-05-16 22:18  Anmäl
U05401140 säger:
Ja tycker du gör helt rätt ,bry dig inte om va andra tycker
Postat 2008-05-16 22:18  Anmäl
Mape säger:
Gud va,härligt roligt,önskar faktiskt jag var Norsk imorgon.
Mitt barnbarn Jade fyller 1år 17maj,och tänk hela Norge firar henne....
Tänk om vi Svenskar kunde börja med detta med den 6JUNI nu när vi har helgdag,vore himla trevligt
Postat 2008-05-16 22:16  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet