Vår resa

21 mars 2013 22:18
Hej där!

Tänkte berätta lite kortfattat om vår nyligen avslutade resa. Here we go.

Tog flyget från Manila till Puerto princesa på Palawan, där vi stannade en natt. Tog sedan en minibuss upp till El nido, där vi bodde sex nätter. Otroligt vackert ute bland öarna, precis som man hört. Själva byn var mycket mer turistig än vi väntat oss, dock var det avslappnat och mysigt. Många matställen att välja mellan. Vi hyrde moppe ett par gånger och besökte två stränder norrut, väldigt vackra, långa och framförallt nästan öde (har tyvärr glömt namnen).

Från Palawan flög vi vidare till Cebu och därifrån buss till södra spetsen och vidare till Dumaguete. Detta var en väldigt mysig stad där vi stannade två nätter. Billigt, lagom stort och lagom hektiskt. Vi besökte twin lakes national park vilket var ok men inget man inte klarar sig utan.

Vidare till Siquijour, en oväntad favorit! Väldigt avslappnat och o-turistigt. Vi bodde tre nätter på Kiwi resort på norra delen av ön, jättemysigt ställe. Bra snorkling en liten bit ut från stranden, dock gick det inte att bada pga sjöborrar och lågvatten. Vi bodde sedan tre nätter på JJ´s på södra delen av ön, denna standen var vackrare. Även här var snorklingen väldigt bra.

Sedan bar det av till Dumaguete igen och därifrån vidare till Apo Island. Här bodde vi en vecka och tog dykarcert, bodde på Marios homestay vilket vi kan rekommendera. Dykningen var fantastisk (vilket även erfarna dykare tyckte) och även snorklingen, eftersom det var fullt med jättesköldpaddor ett par meter ut från standen! Förutom vattenvärlden var ön inte mycket att hänga i granen, de enda restaurangerna var de på de tre hotellen samt ett par lokala eaterys, och det fanns ingen vidare stand. Men gillar ni dykning och snorkling, åk dit!

Malapascua blev nästa stoppet, även här bodde vi en vecka. Dykte med threasher sharks, åkte på snorkeltur runt ön och bara tog det lugnt. Malapascua var väldigt vackert med sådär turkost vatten som man tror bara finns på vykort. Dock var det rätt exploaterat och dyrare än andra ställen, detta var det enda stället där vi kollade priserna på menyn innan vi satte oss. Det var dessutom väldigt mycket försäljare på stranden, både barn och vuxna.

Sedan tog vi nattfärja från Bogo (ca en timme från Maya) och vidare upp till Donsol. Valhajarna har tydligen inte varit lika synliga som de brukar vid denna tiden, så man kunde inte räkna med att se dem. Vi såg en valhaj första dagen vi var ute, dagen därpå såg vi också bara en men denna gången var vi i vattnet fem eller sex gånger och simmade med den! Otroligt häftig upplevelse!! Det var mycket billigare än vi väntat oss, vi betalade ca 120 kr var första gången och 90 kr andra gången (eftersom vi då redan betalat själva avgiften).

Sedan blev det flyg till Manila och buss upp till Sagada (ta med mycket kläder till AC-bussar eftersom de är svinkalla!) där vi trekkade lite, bland annat upp till den näst högsta toppen. Här var det mycket kyligare, på kvällarna behövde man en tröja och gärna långbyxor också. Väldigt mysig by med god (och väldigt billig) mat. Naturen är jättevacker, och det kändes nästan som att man var tillbaka i Sverige igen! Ingen regnskog direkt, utan mer tall och granskog.

Ett par dagar i Banaue blev det också, där vi njöt av risterasserna. Otroligt maffiga!

Innan hemresan blev det några dagar i Manila, vi bodde på Paco park hotell som var sjukt fint och inte vidare dyrt, med pool och allt. Vi shoppade i Mall of Asia samt Robinson Mall i Malate. Tog en tur till Chinatown och kom knappt hem igen eftersom ingen taxichafför gick med att köra oss på taxametern. Vi åkte dessutom till den gamla spanska stadsdelen Instramorus, där var försäljarna SOM GALNA och förföljde oss i flera minuter och det var först när vi blev otrevliga mot dem som de lämnade oss. Även om det var fint där så skulle jag aldrig sätta min fot där igen.

Ja, det var det! Hoppas ni orkade läsa, och om det är något ni undrar så får ni mer än gärna fråga!

Hälsningar Malin
Av Sofiah
22 mars 2013 21:23
Vi reste en del på Luzon när vi var volontärer i Quezon City 1997. På den tiden var vägen mellan Baguio och Bontoc var extremt dåliga, slingriga och branta och ibland delvis bortsköljda. Hur ser de ut nu? Är det fortfarande så att man är rädd för att åka av vägen? Vi ska åka tillbaka i december och vill gärna visa våra barn lite av det som vi för 16 år sedan.
23 mars 2013 17:21
Hej! Jag uppskattar alla reseberättelser. Filippinerna är på min " To do" lista, har bara några andra resmål först.