Sista minuten Egypten

Av Penta
10 maj 2006 10:52
I början av mars 2006 fick vi plötsligt loss en vecka för semester. Snön låg tung i Halmstad och våren syntes avlägsen. Jag knallade runt på ett antal resebyråer och botaniserade vad de hade i sista minutenresor. Till slut dröjde jag mig kvar i en butik där det känndes att de var mera intresserade att ge mig service än på andra byråer. Vart vill du resa frågade han mig; till ett ställe som det är gott och varmt och ingen snö, >> då har jag det perfekta resmålet för Er, EGYPTEN<<
Eftersom vi inte varit där lät det lockande och beställningen var snart ett faktum särskilt som resan avgick från Halmstad flygplats med fri parkering och inget flygtillägg.

En Boing 738 med Fritidsresors färgglada logga stod vacker och klar en kall torsdagsmorgon och väntade på oss, beredd att ta oss på 4 timmar till Hurghada i Egypten.
När vi gick in för landning utanför Hurghada hade det varit sandstorm dagen innan och sikten var dålig trots att det var fint väder, blev lite betänksam när jag från min upphöjda plats inte såg några badande och solande människor på stranden.
Eftersom vi åkt o-specificerat men garranterad dusch och toa antingen i Hurghada eller El Gouna och bara betalat 3000:- så var spänningen stor var vi skulle hamna.
Till saken hör att vi aldrig prövat på ospec. eller sista minuten. Nåväl vi hamnade i varje fall på ett mycket slitet och gammalt hotell i centrala Hurghada, IMPALA INN. Toa, dusch, aircond. kylskåp, liten TV, sängar och garderob fanns, men inget mer. Ingen hiss om man råkade bo på 4 våningen.
Nåväl, vi hade inte väntat oss något speciellt så vi åt en bit mat (en liten restaurang som låg under hotellet och hade fantastiskt god mat) och tog en liten prommenad i omgivningen som bestod av den gamla delen av staden med allt av den geniunitet som hör till, påflugna säljare m.m.

På morgonen fick vi äta frukost på Hotell Three Corner IMPALA som låg 50 m från vårt hotell, det ingick i vår hotellkedja och var ett hotell av lyxkaraktär jämfört med vårt slitna. Kan rekommenderas om man vill bo centralt och relativt billigt. När vi kom tillbaka till vårt gamla hotell efter frukost låg ett meddelande från guiden att vi hade blivit uppgraderade till en liten badort drygt två mil norr om Hurghada, nämligen El Gouna och RIHANA INN RESORT. Ta en taxi och checka ut fortast möjligt vilket vi omedelbart gjorde. Efter 15 minuters vansinnesfärd på på motorvägen och mitt i öknen kom vi fram till det konstlade paradiset. Välbevakat med checkpoints och soldater/poliser kom vi till en helt annan miljö uppbygt enbart för turister med ambitionen dykning/snorkling, bad och malignt melanom. Fantastisk fin anläggning och med allt man kunde önska sig av soltörstande bleka svenskar. Rummen var fina med mosaikgolv, fin dusch och toalett, liten diné med kokplatta och enklare köksutrustning samt en liten balkong. Välstädat och fin service. Det mesta fanns på området om man inte ville lämna det. Två stora poler, 4 restauranger, strandbar med lättare lunch, teater, biograf, dykarskola, sightsingturer, shoppingcenter, svensk hotellvärd m. m.
Utanför denna luxuösa anläggning fanns bank 300 m. och ytterligare 100 m El Gouna centrum med torgservering, restauranger, livs & fruktaffär, souvenirer, guldaffärer, postkontor, minisouk och inte minst en bensinstation, 90 öre litern (nittioöre!!.....ja vad skall man säga.

Eftersom vi bara hade en vecka på oss semestra sållade vi grovt på utfärder, vin tog en stadsrundtur i Hurghada som var intressant, dock kan man gott strunta i den omständiga taxfreeshop som ingick. Visserligen bra priser men lika omständigt som i öststaterna att få ut något, dessutom var inköpet begränsat till ett dygn efter ankomst så passet med stämplar MÅSTE MED. Vi beslöt att "hoppa" Kairo eftersom det var 50 mils bussresa dit om man inte hade råd med flyg. Vi valde LUXOR och två dagars som var en upplevelse i sig. Startade i bäcksvart mörker 04.45 med att hämta upp andra deltagare som skulle med, frukostkorg ingick i resan. Klockan 08.00 skulle vi vara i Sakala en liten garnissionsby 7 mil söder om Hurghada, där skulle vi åka i kolonn med polisesskort druga sex mil över "Röda Havs bergen" och laglöst land.
Prick kl. 08.00 startade kolonnen, kan ni gissa hur många bussar som gick i karavan!? 80 stycken = ca 4000 människor genom otillgängligt land. Nåväl resan gick bra utan överfall och vi gjorde en frukostrast i öknen på ett ställe som träffande nog hade namnet " SAHARA INN" vilket bestod av en stor cementplatta med soltak och en mängd ståbord. Beduinerna var förståss där med sina dromedarer och deras barn som ville bli fotograferade mot en liten slant.

Efter ytterligare några mil började den rödgula sanden fläckvis övergå i gröna små "duttar" av gräs och grönska, en järnvägsspår dök plötsligt upp ur intet och följe oss resterande vägen mot LUXOR som nu allmer började att framträda i diset.
Och så var vi vi framme vid en korsväg där också en smutsbrun rännil av avtten skulle föreställa den omhuldade floden NILEN. Vi körde under flera mil längs med denna pulsåder och såg med intresse hur långt från civilisationen och västvärlden vi var. Vid varje broövergång stod det en eller flera personer i "nattskjorta" med ett gammalt gevär på axeln, vid infarten till varje samhälle var det det beväpnat till tänderna med vägbulor, bommar, vakttorn och soldater med vapen.
Detta kändes faktiskt inte skrämmande utan mera som en trygghet att alla var på sin vakt att bevaka och skydda Egyptens största inkomstkälla turismen.
Luxor var ju grönheten själv, men trotts detta var det i vårat tycke en smutsig, dammig, varm och luktbetingad stad. Lukten kanske mycket beroende på alla de otaliga och plågsamma hästdroskor med sina spillningsuppsamlande presenningar bakom varje hästs rumpa , och en meter bakom turisterna sittande i vagnen i solgasset, viken doft!!!

Vi avnjöt en fantastisk buffé på Hotell KING GEORGE som naturligtvis som alla andra lyxhotell låg vid NILEN´s strand. En matsal helt i marmor med fåtöljer att sitta i vid respektive matbord.
Efter denna lyxlunch begav vi oss till en av de sevärdheter vi skulle besöka nämligen KARNAK-templet, då världens religösa center och där gudarna bodde, stort och varmt och hur mycket folk som helst från alla jordens hörn som ville se på ruinerna. ( Det var där jag och hustrun kom ifrån varandra, men det hela slutade lyckligt så håll varandra i handen) Efter detta checkade vi in på ett annat lyxhotell som också låg direkt vid NILEN och hade både egen trädgård och pol direkt vid strandkanten. Ett fantastiskt hotell med namnet "IBEROTELL" vid varje hotell fanns en specialgate med bevakning av turistpolice och en detektbåge som alla fick gå igenom och som "pep" varje gång en turist eller gäst gick igenom med sina mobiltelefoner. Vi tog en liten kvällsprommenad efter det att vi hade ätit på hotellets restaurang. Vi gick utefter huvudgatan och alla de affärer som fanns där, och skymningen uteblev nästan helt och mörkret överföll oss nästan direkt.
Vi har ju hört talas om gisslet "egyptens gräshoppor", nu vet vi vad det är; alla de sysslolösa hästdroskor som belamrar LUXOR´s gator. Eftersom vi var i Egypten under eftersäsong och lite med turister utspelades rena rama panikscener när hästdroskorna försökte få kunder till att köra.
De skydde inga medel, körde jämsides och attackerade om körning, hoppad av sin droska, sprang ikapp ryckte oss i kläderna för att få oss att åka med. Tydligen rena paniken för att få en körning, de började med 10 EGP till sist när de prutat med sig själv var de nere på 1 EGP. men vi klarade oss helskinnande från detta äventyr. Åker man med en så vet ju inte de andra om det och då är dom på en ändå, så låt bli. Gatuförsäljarna var inte så mycket bättre de, det blev nästan en otrevlig stämning med alla påhopp av säljare som försökte få in en i en butik, vi tog oss snabbt hem till hotellet för en god natts sömn.
Efter en lika fantastisk frukost som på de andra hotellen emarkerade vi våra airconitionerade bussar för en kort resa till Konungarnas dal. Trots att det låg mitt inne bland bergen fanns det en fin asfalterad väg ända fram till entén. Därifrån fick man åka minitåg på hjul upp till själva huvudingången där man fick tipps på vilka gravar man skall besöka. I entrén ingick 3 valfria besök i de många garvkammare som fanns. Efter konfererande och rekommendation från vår guide vilka som var sevärda valde vi bort Tuttan kamos´s grav!! Många asåg att det var en ren turistfälla, och att man skulle ha "varit där". innehållet i gravarna är ju som bekant i Kairo på historiska museet.
Vi valde i stället de som var fina målningar i och kanske den finaste grav nr 15. Se upp att ta foto med din egen kamera inne i gravarna det är förbjudet. Jag smygfotograferade utan blixt utan att jag blev sedd, trodde jag. ( åkte fast och blev av med kameraminnet, som tur var hade jag bara fyra bilder på det och köpt minnet på rea för 50:-, kunde lika gärna varit 700:-) Så köp hellre de buntar med vykort som bjuds ut, du kan ju alltid avfotografera dessa hemma om du vill ha in dom i din bildsvit med kort från Egypten. Efter detta åkte vi någon kilometer till Haptcheptus dödstempel vilket ju var ett ett stort komplex där en av de mäktigaste kvinnliga faraonerna härskade.
Dödstempel gäller tyvärr även idag, 1997 inträffande tyvärr en tragisk händelse riktat mot turister just här, ett stort antal turister blev dödade vid ett överfall just här där de mejade ner besökande med automatvapen. Just därför är bevakningen över turister och besökande extra stort.
Nu var det lunchdags och vi gick igenom vårt hotell IBEROTELL ner genom dess park och till en anslutande brygga där en stor sightsingbåt låg och väntade på oss för en tur på NILEN.
Vid landgången stod all personal uppradad och kapten och övrig besättning gjorde honnör med vi gick ombord. Sedan åt vi en superb lunchbuffé med båten sakta uppströms färdades på den blanka Nilen under två timmar. Vi gick sedan upp på översta soldäck där vi bekvämt studerade livet kring Nilen´s stränder. Vi kanske vill påstå att just denna båttur var den mest upplevelserika delen av vår resa, men som sagt "smaken är som......" Klockan 18.00 prick skulle kortegen med bussar avgå från Mac Donald i LUXOR. Det var fortfarande 80 bussar som skulle "hem" över bergen.
Hur alla dessa 80 bussar fick plats på en trång gata var är fortfarande en gåta, ingen av alla dessa bussar stängde någon sin av sina diselmotorer, kan ni tänka er detta i 35 graders värme.
Nåväl mörkret föll hastigt och alla bussarna körde iväg i mörkret i rasande fart över bergen, ingen ville komma efter eller ligga sist med tanke på överfall. Det förkom veritabel fortkörning mellan bussarna, trots attvi låg i över 100km/t så var det alltid någon "idiot" till chaufför som skulle köra om de andra bussarna.
Sammanfattningsvis var resan trevlig och intressant, eller som många säger: "det har varit kul att vara där" troligen ingen mer resa dit om man inte älskar arkeologi, historia, dykning, sten, grus och malignt melanom d.v.s ligga och "pressa" vis polen. Se dock upp med de SMUTSIGA OCH BAKTERIFULLA egyptiska sedlarna. Vi hade våtservetter med oss som vi torkade av händerna med VARJE GÅNG VI TAGIT I PENGARNA, vi använde också varje gång handdesinfektion Alcogel 85 DAX. Kanske verkade fånigt men mycket effektift, pengarna är det man blir sjuk av, inte maten, men drick för alldel inte kranvatten och undvik is i drinken eller glass. Annars är maten jättegod och vilka deserter!! Nu talar jag om hotellens mat, vet inte hur det är annars.

Vi tog för säkerhets skull drickvaccin mot diaré (kolera) samt stelkrampsspruta, kompletterande poliospruta samt mot Hepatit A (Gulsot) Dyrt men synd att äventyra resan. Drickvaccinet kan man komplettera efter ett halvår med ytterligare en dos och då är man skyddad resten av livet!!!

Detta var en lång berättelse, och man undrar förståss vågar man åka dit!? Man behöver ju inte söka upp faran, men är man på fel plats här i livet så kan det även hända på ett övergångsställe hälsar