Rekommenderade stränder på Koh Samui och Koh Panghan i Sommar.

7 mars 2012 14:19
Åker iväg tre veckor med barnen (10 och 13) i Juni-Juli till Koh Samui och Koh Panghan.

Håller som bäst på att boka upp hotell (vilket är inte det enklaste med den otroliga mängd hotell som det finns att välja mellan).

Men tänkte med att välja strand att bo vid, sen hotell därefter.

Koh Samui:
Söker badvänligt 'beach' med fint vatten och strand. Och inte allt för långgrunt (så man slipper gå en mil)

Koh Panghan:
Söker badvänligt 'beach' med fint vatten och strand men också för att kunna snorkla mycket.

Koh Tao: finns i längre upp men har just nu inte planer att åka dit.

Vill inte ha stränder som är kända för strömmar. (är det olika för olika tider på året?)
Sen har det pratats om rev som kan vara jobbiga vid lågvatten.

Så vad har ni att rekomendera?
Skulle ni även har ett hotell att rekomendera vid den stranden ni föreslår får ni gärna nämna det också :)

Tomas.
Av Haans1
7 mars 2012 18:14
På Koh Samui bodde vi på ett ställe som heter Sand Sea Resort & Spa http://www.samuisandsea.com/index.htm
Ett riktigt bra ställe på Lamai beach ca 10min promenad in till stan.
Bra poolområde att ligga och slappa vid när man tröttnat på saltvattnet och priserna och personalen var helt ok.
Maten på hotellet var väl inte den bästa,frukosten är helt ok men bara några minuters promenad från hotellet ligger det riktigt bra restauranger som dukarupp borden på stranden på kvällen.
Och mittenmot hotellet (in mot land) ligger ett kanon bra typ Thai buffe ställe som ni inte får missa.
Av O_n
9 mars 2012 14:13
Vi var på Koh Samui och Panghan i Juli 2006 med familj, 3 barn 9-16 år.

Jag vet inte om det är samma lågvatten från år till år men så här var det 2006 i alla fall.

Norra Chaweng, knappt badbart pga lågt vatten och vassa stenar, dock väldigt mysigt med bra hotell till bra priser, tar 10-15 minuter att gå på stranden till centrala Chaweng-stranden där det funkar bra att bada - skulle nog bo där igen om vi åker tillbaka nån gång.

Lamai, funkade jättebra att bada här, blir djupt ganska snabbt, inga problem med tidvatten, inte så mycket folk heller (det var inte trångt på Chaweng på något sätt), bodde där en vecka.

MaeNam, kanonstrand, ganska långgrund men inga rev, nästan öde dom gånger vi var där.
Inte mycket att se förutom stranden.

Budda Beach, inget speciellt.

Phangnan

Bodde på Hat Yao, jättemysig strand men gick nästan inte att bada pga lågvatten och korallrev.
Hörde at Hat Rin skulle vara ok, men det var Full-moon party när vi var där så det var liksom inget alternativ.

Eftersom det båser och strömmar en del så är snorklingen milt sagt begränsad, vi tog en utflykt marinepark där det ingick snorkling som var ok men inget mer.

Vi pratade med folk som sa att det funkade att snorkla på Koh Tao.
Av K_attis
9 mars 2012 14:58
Var på Samui och Phangan juni 2009 och visst var det en del stränder som var mer eller mindre badbara..
var på Hat Salad som var jättefin och charmig men mycket lågvatten så man kunde ha svårt att basa vid vissa tidpunkter på dagen.
Desto bättre var då Thong Nai Pan Noi där man inte alls stördes av lågvattnet på samma sätt. Det var också där vi hamnade på en av dem bästa restauranger jag någonsin varit på under våra hittills 6 resor till olika platser i Thailand. Luna hette den och låg en bit ifrån stranden, rekommenderas varmt! Fantastisk mat, jättefina lokaler och underbara mojitos... missa inte!

På Samui bodde vi på Silver beach några dagar, fantastiskt vacker liten strand mitt emellan Lamai och Chaweng. Rekommenderas!

Vi bodde även på norra Chaweng några nätter och även om den delen är hårt drabbad av lågvatten så var det lugnare och jättefint man kunde bada om man gick en bit ut i vattnet och det positiva var att man slapp jetskis där..
11 mars 2012 19:24
Bo vid Chaweng stranden, för där finns det ett rev som håller höga vågor och farliga strömmar borta. Skönt också att bo centralt i Chaweng och slippa åka dit varje kväll. Att gå från Lamai till Chaweng kan ej rekommenderas p.g.a den täta trafiken och inga trottoarer. Vi bodde på Fairhouse, ca 10 min promenad till Chaweng och hade röd flagg hela tiden vi var där. Otäcka strömmar, 2 personer drunknade när de struntade i badförbudet. Jag minns att ett hotell som hette Baan eller Baam låg bra till och var trevligt.
12 mars 2012 13:58
Just nu ser resan ut så här lite grovt.
Ju mer man försöker hitta information ju mer förvirrad börjar man bli, men efter lite letande har vi en initial resplan. (kommer säkert att ändras)
Vad man kan läsa är att östra sidan av öarna ska vara bättre med bad på sommaren.

1 Tänkte börja med Samui
thongtaiken beach (silver beach), eller södra chaweng eller kanske Lamai Beach
(Många säger att på norra delen av chaweng blir det problem med badandet p g a lågvatten)

2 Sen går färden till Koh Panghan
Thong Nai Pan Noi, Här ska det tydligen vara badbart hela året, Det kanske inte finns så mycket att göra där än att relaxa.

3 Sen är stora frågan, vara kvar ett tag till eller åka till Kao Tao,
Här finns två ställen som jag kollar på just nu.
Sensi Paradise Beach Resort: http://www.sawadee.com/hotel/kohtao/sensi/&p=reseguiden.se&lg=se (Har pool)
Charm churee village: http://www.sawadee.com/hotel/kohtao/charmchuree/&p=reseguiden.se&lg=se
Men jag har inte hittat någonstans om det är ok att bada den perioden (juni) på dessa ställen p g a lågvatten, (Beach Mae Haad). Det kanske finns andra stränder på Kao Tao som är badbara I Juni?

4 Sen tillbaka till Samui
Här är planen Maenam, Florist Resort.
12 mars 2012 14:57
Hej

Vill bara komma in och säga att avslutningen på den lugna Maenam Beach och bo på "The Florist Resort" är perfekt. Vi bodde just på detta hotell juni/juli 2010.

Hotellet ligger perfekt mitt på denna beach, från alla rum tar det max 1 minut att gå ner till stranden.
Den "enkla" frukosten äter man med stranden och grann ön Ko Phangan (20 min bort) som utsikt.

Trevlig resa/Muangthai
13 mars 2012 22:54
Hej!
Vi gjorde en liknande resa i somras och har lite ställen som vi gärna rekommenderar.
På Koh Samui bodde vi på Florist Resort på Maenam. Helt ok ställe i den lilla byn. Stranden ok, men ingen "Thailandsstrand" Missa inte restaurangen Twins uppe på huvudgatan. Vi fick tipset här på forumet och det blev en klar favorit.
Dessutom bodde vi på Tongtakian Resort på behörigt avstånd mellan Chaweng och Lamai. Stranden fin, men inte badbar förrän på em. Fanns dock pool på hotellet. Vi besökte Lamai ett par kvällar, det räckte för oss. Vi föredrar lugnet framför hålligång.
Koh Phangan bodde vi faktiskt på Had Rin. Vi bodde först i en bungalow nere på stranden och det är inte att rekommendera..... ändå var det inte full moon party när vi var där. Vi gillade ändå byn och stranden var fantastisk (men långgrund) så vi hamnade på Palita Lodge i en garden bungalow en bit upp i deras trädgård. Det visade sig vara en fullträff. Ett toppenställe, kanonfrukost, bästa strandläget och underbar personal. Kan varmt rekommenderas. Dit skulle vi åka igen! Festandet på stranden märkte vi inte ens av när vi satt på vår altan på kvällen. Tror tom att det var half moon party en kväll. Missa inte restaurangen Fatman som ligger uppe i byn på en liten sidogata! Sedan åkte vi upp till Thong Nai Pan och bodde på Candle Hut Resort. Kunde inte mäta sig med Palita men vi trivdes bra här också. Inte lika fin strand, men fin pool på hotellet. Lugnt och trivsamt ställe.
Vi var på Koh Tao också. Sairee Beach var inget tyckte vi och letade oss vidare. Vi hittade till Tanote Bay och Tanote Villa Hill som också visade sig vara ett guldkorn. Mkt avlägset och lugnt, men en pool med underbar utsikt och snorkling direkt från stranden (en bit att ta sig ner till stranden) Man kunde dessutom åka med personalen in till Mae Had om man ville komma till "civilisationen".
Vi hittade och bokade våra boende på Sawadee.com och det fungerade bra. Våra barn var 11,13 och 16 och vi var borta nästan 4 veckor (juni-juli)
Lycka till med planeringen. Om du har mer specifika frågor om det jag berättat får du gärna höra av dig! /FamFis
14 mars 2012 12:39
Tack för rekommendationerna FamFis ,mycket intressant.
Ska genast kolla upp lite mer saker nu...

En sak som jag samtidigt kan fråga är hur ni upplevde tillgången till rum under den perioden ni åkte, det verkar som ni bokade boende allt eftersom.
Tänkte att boka det första boendet hemifrån och sen boka dom andra ställena under resans gång så man inte är helt låst, det är lågsäsong och boendet ska vara ett problem (i teorin).

Och på Tongtakian Rersort, Var det helt omöjligt att bada där innan e.m? (jag är morgonpigg)

Koh tao, Tanote bay verkar intressant med att kunna snorkla direkt från stranden, ska kolla upp det lite mer.

För vår sista planerade ställe har också World Resort (Bophut, Samui) dykt upp som alternativ.

Tomas
15 mars 2012 09:20
Hej igen!
Vi hade bokat första nätterna på Florist Resort och första stället på Had Rin( det som vi flyttade från efter en natt) hemifrån. Sedan hade vi planerat upp rutten på ett ungefär. Att vi skulle besöka alla tre öarna hade vi bestämt.

Att vi sedan hamnade på Palita var rena turen. Ägaren på det första stället tog oss med dit. Av Su på Palita fick vi rekommendationer om Candle Hut. Till Thong Nai Pan bara åkte vi på vinst och förlust med några hotellnamn (Candle Hut var ett av dem) i bakfickan. Så långt flöt det på bra. Lågsäsong = lediga rum = förhandlingsbara priser. Dock var det ännu mer lågsäsong på Koh Chang samma period två år tidigare tyckte vi.
På Koh Tao var det mer högsäsong pga av alla dykfantaster. Där var de inte heller lika förhandlingsbara vad gäller priser och att kunna klämma in tredje barnet på rummet tyckte vi. Första natten tillbringade vi på ett skabbigt ställe hos en tjurig tant och bodde sedan ngr dagar på norra Sairee på ett hotell utan pool (trist för det var lågvatten där) Vi åkte istället runt till andra stränder och till Koh Nan Yuan (eller hur det nu stavas!)

Vi bokade Tanote Villa Hill på vinst och förlust via Sawadee några dagar innan. Smidigt och bra pris. Allt funkade. Kan verkligen rekommendera det stället om man inte har något emot lugenet och att promenera ner för sluttningen (på en liten träbro genom djungeln) Härifrån bokade vi Thontakian också via Sawadee.com. På Thontakian kan det vara värt att lägga liet extra för att bo i stora byggnaden. Vi bodde i enklare rum i små längor ner mot stranden. Helt ok, men väldigt basic.

Som sagt, vi föredrar lugnet. Att strosa på stranden, sitta på ngn strandrestaurang och kolla på ngn fireshow istället för att pruta i stånden på turistgatan. På had Rin kunde man få båda delar. Håll i gång uppe i byn, men när vi promenerat på stranden hem och satt på vår altan kunde man inte treo att det var party en bit bort. Thong Nai Pan = jättelugnt. Ngr strandresaturanger och en 7Eleven uppe på vägen. Mycket trivsamt. Missa inte Jay Bar och Dom Justins fireshow!

På Tanote Villa Hill härskade lugnet och naturen. Helt suveränt. Kolla upp det!
På Thongtakian rådde också lugnet, men man tar sig billigt och enkelt med taxi till Lamai o Chaweng. Vi besökte bara Lamai, det räckte för oss.

Badbart på fm på Thontakian? Tveksamt. Jag var skeptisk först, men så fanns ju poolen. Eftersom vi flyttat runt och badat i havet på så många andra ställen tyckte tom jag att det var ok. Jag badar hellre i havet än i poolen.

Hoppas detta gav lite mer klarhet. Som sagt: Sawadee.com fungerade utmärkt. Räckte med att boka ngr dagar i förvög och man slapp springa runt och jaga hotell på nytt ställe. Samtidigt som man inte har förbokat allt och kan bestämma sig lite allt efter som! Ofta fick vi tips från andra resenärer under resans gång och då kollade man upp de hotellen/stränderna.Det finns ju så många!

Ja, lycka till med planeringen. Känner själv att jag längtar VÄLDIGT mycket tillbaka nu.... Hör av dig om du undrar ngt mer!
/FamFis
15 mars 2012 11:28
Kan verkligen rekommendera Sensi på Ko Tao, finns bra familjerum och ett bra poolområde. Ett annat bra ställe för familjer på Koh Samui är Smile House Resort. Vi bodde även på Florist med tyckte inte att det var var värt pengarna. Finns bättre alternativ, dock så är stranden vid Mae Nam OK, bättre än BoPhut. Såg även att andra tipsat om restaurangen Twins i närheten av Florist, helt klart en av de bättre ställena jag ätit på. Otroligt gott och billigt, var dock ute i god tid, det blir snabbt fullsatt.