Köpa resa med kreditkort för att skydda sig mot konkurs

Av Jankai
28 apr. 2006 14:13
Visningar: 2691
Ett bra sätt för att skydda sig mot flygbolagskonkurs eller att inte få den vara eller tjänst som man köper via Internet är att betala med ett KREDIT kort (ej bankkort).

Enligt kreditlagen så kan man då begära att kreditgivaren (kortföretaget) återför uttaget då man inte skall behöva betala kreditföretaget för en vara/tjänst som man inte fått.

- Är det någon som har erfarenhet av att utnyttja denna möjlighet?

Själv köper jag alla resor och andra varor/tjänster med mitt kreditkort just för att skydda mig för överraskningar men jag har alltid fått det jag köpt.

Så jag har aldrig haft problemet men är nyfiken på om andra har utnyttjat möjligheten att få tillbaka pengar när man inte fått resa/vara/tjänst.

Men har ni några erfarnheter av detta?

/Jankai
Av Alx
5 maj 2006 17:23
Ja! Jag jobbade på ett flygbolag som blev satt i rekonstruktion, de kunder som betalat med kreditkort fick tillbaka pengarna och sedan var det upp till kreditbolaget att få tillbaka pengarna från oss, medan de som köpte på annat sett fick tillbaka 10% (till att börja med) inte så kul om man köpt biljetter för 50 000 kr! Så fungerade det hos oss i alla fall!
Av Jankai
5 maj 2006 18:54
Hej Alx
Tack för att du berättade om dina erfarenheter.
Är det fler som har erfarenhet av att rädda sina pengar vid konkurs genom att handla på kreditkort?
/Jankai
Av Marika
3 juli 2006 16:55
Hej!

Detta var nytt för mig. Tidigare har jag bara hört att man får pengarna tillbaka om man samtidigt bokar minst en hotellnatt (för resor inom Europa) och 2 nätters hotell (resa utanför Europa) av samma bolag som man köper flygbiljetten ifrån. Då har man plötsligt köpt en paketresa vilken omfattas av den allmänna resegarantilagen.

Klarade oss själva i vintras pga. detta då ett visst flygbolag som hade avgångar (Göteborg-Bangkok) lades ner. Vi fick alla pengar tillbaka och en ny resa med annat flygbolag. Visserligen något dyrare än ursprungsbiljetten men ändå väldigt bra pris för det flygbolaget.

Tack för infon - det är jättebra att detta kommer fram så man kan undvika att bli "blåst".

Take care everybody!

Marika
Av Joela
10 jan. 2020 16:19
Hej! Någon som vet om dessa regler fortfarande gäller eller hur man ska hantera en liknande situation nu?
10 jan. 2020 16:47
Jag utnyttjade detta i höstas, efter att en vara som jag beställt och betalat aldrig dök upp. Jag kontaktade kortutgivaren och fick fylla i ett formulär, mindre en ett dygn senare hade jag fått tillbaka pengarna. Inga krångligheter alls.
All info o. vad som gäller för ditt kort kan du läsa på hemsidan för din kortutgivare. I mitt fall är det Entercard, jag har ett Mastercard.