Dag för dag: Resealbumet "Malaysia 2014" av Travelmania

7 februari 2014 - Sverige
Nu har nedräkningen börjat på riktigt. Den har egentligen börjar för länge sedan men det är nu som det är nära. Endast 4 dagar kvar. En regnig och gråtrist dag som denna i början på februari damp dom ned i brevlådan.....alltid lika snyggt paketerade av vår favorit-resebyrå Lime Travel. http://www.reseguiden.se/forum/bilder/sverige-470519
Tack Martina för biljetterna nu känns det sååå härligt. Det skall packas och strykas i helgen. Skall som vanligt försöka att inte packa för mycket med tanke på all shopping jag vill göra i KL!!
12 februari 2014 - Sverige
Då var avresedagen äntligen här! Som vi väntat på detta. Efter lunch packade vi bilen och åkte mot Arlanda.
Planet skulle gå kl 17.05 och ta oss till Amsterdam för byte Mot Kuala Lumpur. Jag hade läst att KLM är det mest punktliga flygbolag. Jag är beredd att hålla med, 10 minuter innan avgång lyfte planet.
När vi landade på Shiphol hade vi 1,45 h på oss till nästa plan, vilket inte var det minsta problem då denna flygplats var mycket lättnavigerad.
13 februari 2014 - Kuala Lumpur, Malaysia
Resrutt
Tåg till Bagaget
Denna skylt mötte oss och så ett tåg. Det tog ett tag innan vi fattade att vi skulle ta tåget för att hämta ut vårt bagage. Det är en stor flygplats detta.
Hämtning
Eftersom det är 7 h tidsskillnad så var det eftermiddag här så vi skulle inte vara igång så länge innan det var dags för läggdags, vilket passade utmärkt då vi trots allt var lite sliten.
Hotel Ritz-Carlton låg mitt i smeten på Bukit Bantang och vi hade allt runt hörnet.
Efter en 12 h flygning landade vi i KL. Vi hade ett nattflyg så resan var helt ok, och servicen ombord var bra. Viföljde skyltar mor bagageinlämningen, och blev lite förvirrade ett tag då vi kom till ett tåg. Efter ett tag förstod vi att vi skulle åka detta tåg för att hämta väskorna.
Nåväl nu var det bara att hitta vår agent och bege oss till hotellet. Vi blev mött i ankomsthallen och visade till en minibuss som skulle ta oss till vårt hotell med en transfer på ca 1 h. Oj vad det skulle bli skönt att komma fram nu!!
14 februari 2014 - Kuala Lumpur, Malaysia
Vaknar efter att ha sovit som en stock, och äter en härlig frukost. Sedan är det bara att gå ut på stan. nu var det shopping på programmet. Vi tar oss mot KLCC tills öppnings-dax. Vi tar promenaden via gångtunneln uppe i luften. det är nästan ett måste att få skugga och lite AC.
Jag blir imponerad av hur rent och snyggt det är i KL. Inte heller är det ett moln av avgaser som i vissa andra asiatiska storstäder.
Det syns att man firar det Kinesiska nyåret här då allt är pyntat med blommor, och alla dessa gosedjur….
KLCC har allt man kan önska av shopping, men jag hade trott att det skulle vara billigt här. Vad jag läst skall ju detta vara ett shoppingparadis. Jag konstaterar att visst kan man handla billigt här men det är inte det jag vill ha som är billigt. Jag vill handla på Zara, Esprit, Mango och andra västerländska varumärken men där är det samma priser som Sverige. Blir dock en del ändå. Det som går att hitta till bra pris är handväskor och skor.
På eftermiddagen provade vi på hotellets pool vilket var en välsignelse efter en heldag på stan.
15 februari 2014 - Malaysia
15 februari 2014 - Kuala Lumpur, Malaysia
Maten här är supergod! Vi äter från alla världens hörn, Libanesiskt, Italienskt, Kinesiskt, Indiskt och allt är jättegott! Det som man kan tänka på är att vi är i ett land med en annan alkoholkultur än vad vi har i Sverige, så vill man gärna dricka något sådant till maten så kolla innan om det serveras öl och vin.
Priset på vin är ganska högt här i KL.
Vi fortsätter att besöka olika gallerior som Pavillon, Lot 10, Star Gallery mfl. Vi konstaterar att utbudet är enormt men inte så billigt. Vi kom dock in på deras egna varuhus i dessa gallerior och det var att jämföras med våra Åhléns-varuhus, och här var prisnivån en helt annan. Fina kläder men enbart för de som drar en mindre storlek. Kvaliteten helt ok. Här fick jag stilla mitt shoppingsug och gå helt bananas!!
16 februari 2014 - Pangkor, Malaysia
16 februari 2014
Pangkor Laut Resort
16 februari 2014 - Kuala Lumpur, Malaysia
Idag var det dags att lämna storstaden och bege oss till den lilla ön Pangkor Laut.
Vi började dagen med en utsökt frukost och checkade ut från hotellet , och konstaterar att det var mycket bra hotell med toppenläge, kan rekommenderas. Vi lämnar KL och känner att det är en mycket trevlig stad att besöka. Den är mer åt det västerländska hållet och ren och prydlig, god mat, trevliga människor.
I lobbyn väntade vår transfer kl 09.00 för ca 3 timmars bilresa norrut. Vi laddade med ljudböcker innan vi åkte för att inte resan skulle bli alltför tråkig.
Vägarna här i Malaysia är riktigt bra och inte alls lika hetsig trafik som ex Thailand.
Efter ca 3 timmar är vi framme vid färjeläget. Chauffören vet inte riktigt var vi skall köpa biljetter och är lite förvirrad. Jag är mer säker på att hotellet har egen in-checknings-launch och egen båt till hotellet. Till slut hittar vi rätt. Vi möts av hotellpersonalen och blir in-checkade. Vi får skriva på ett formulär där vi skall se upp med: ormar, maneter, apor, varnar, mygg etc. Känns lite bisarrt men det är en liten ö som mest består av djungel så vi får väl ta seden dit vi kommer.
En kort båtresa på ca 15 minuter och vi stiger iland på en paradisö.
Jag har inte sett så smaragdgrönt hav någonstans. Vi får en uppfriskande drink, våta handdukar när vi kliver iland. Vi får veta att vi kommer att få vänta en stund innan våra rum är klara. Under tiden får vi en introduktion om ön och sedan går vi och äter lunch. Här finns bara detta hotell och restaurangerna tillhör hotellet därav rätt höga priser.
Vi får sedan våra rum som ligger i ett parhus där man har antingen över, el undervåningen.
Vi får övervåningen vilket är det bästa i alla fall utom vårt som ligger mitt under ett stort träd där vackra fåglar sitter och äter. Detta hamnar på vår balkong…vi märker inte detta direkt utan är så nöjd att få packa upp väskan för 5 nätter i detta paradis. Vi byter genast om och går till den vackra infinitypoolen och bara tar det lugnt några timmar. Det gott med detta väder....
17 februari 2014 - Malaysia
17 februari 2014
Idag testar vi stranden!
En utsökt frukost börjar dagen.Frukostbuffén har allt. Man får plocka frukter från ett bord som sedan ges till en servitör och han gör färskpressad juice. Mycket gott.
Sedan är det stranden som hägrar. Man får bara bada på en sida av ön. Dit tar man sig med hotellets shuttle-service. Vi tänkte att vi tar den dit och kollar om man kan gå tillbaka. Det visar sig att det nog inte ens är att tänka på då vägen går över ett berg och ned på andra sidan. I 34 graders värme och kraftigt branta backar får det bli bil hem också. Efter ett par minuter så är vi framme vid stranden. Vi funderar om det är något fel eftersom vi inte ser några människor. Oj vilken strand. Vit sand mjuk som sammet breder ut sig mot det grönaste hav jag sett.
Jättevackert!! Ett trettiotal solstolar står utsprida i prydlig ordning på stranden. Vi slår oss ned och genast kommer en kille fram med ishink fylld med vattenflaskor samt handdukar. Här njuter vi av lugnet och solen och det varma vattnet fram till lunch. Då masar vi oss de 50 meter till restaurangen och avnjuter en utsökt lunch och kall öl.
Här finns en mycket fräsch byggnad med toaletter och dusch. Till och med med AC……på stranden.
Vi tillbringar eftermiddagen i var sina solstolar och beger oss tillbaka när hunger ger sig till känna igen.
17 februari 2014
Idag är det två år sedan vi gifte oss! Vi gifte oss på Seychellerna och min dröm är att få fira vår bröllopsdag världen över. Denna gång får vi göra det på denna paradisö i Malaysiska skärgården. Vi har för dagen bokat bord för kvällen och ordnat med barnvakt (farmor och farfar). Vi hade tänkt att åka på en solnedgångskryssning men det gick inte denna dag. När vi kom tillbaka från stranden hade städerskorna gjort vårt rum riktigt fint med rosenblad på sängen.
Fyllt vårt badkar med rosenblad. Och Champagnen stod på kylning. Vi åt vår skaldjursplatå på kvällen på Fishermans Cove med utsökt vitt vin.
Kvällen avrundades rätt tidigt trots barnvakt och allt. Men denna ö är inte ett partyställe och efter en dag på stranden kände vi oss mycket nöjda.