Reselitteratur

Av Vilsen
8 maj 2008 14:12
Visningar: 508
Vill ha en bra roman att läsa på plats på Karpatos - grekisk ö nu i juni. Nån som har ett tips?
Av Shamen
8 maj 2008 14:52
du har inte talat om ålder och kön så jag ger flera tips

inte utan min dotter
sex and the city
om en pojke
fear and loathing
mannen som åt en 747
Av Sisso
9 maj 2008 14:17
De senaste böcker som jag läst:

* Män som hatar kvinnor
* Brunstkalendern
* Anybody out there
* Det ska bli ett sant nöje att döda dig

Klassiker som jag rekommenderar:
* Möss och människor
* Madame Bovary

Hoppas du får tag på någon bra litteratur :)
13 maj 2008 08:07
Jag har precis läst Karin Alvtegens senaste "Skugga". Mycket bra som alla hennes tidigare som heter Skam, Skuld, Svek och Saknad.
Saknad har jag ännu inte läst. Den ska jag ta med till vår ö-luff i Grekland i juni.
En annan bok jag nyss läst heter "Tätt intill dagarna" av Mustafa Can. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172320605
En stark och annorlunda berättelse.
Av Ahr - Reseguiden.se
13 maj 2008 10:45
Reser du till Grekland tycker jag att du ska läsa en bok om eller av en Grek, t.ex. I skuggan av en liten Ouzo av Staffan Stolpe, Mödrar och söner av T.Kalifatides.
Annars kan jag varmt rekommendera Karpathos. En mycket mysig stad, Pigadia. Hyr moppe och hitta egna små badvikar.
Ha en skön semester.
/A.
Av Memmie
13 maj 2008 11:43
En av de bästa böcker jag läst heter Middlesex och är skriven av Jeffrey Eugenides. Fantastisk bok som vunnit Pulitzerpriset och historien börjar faktiskt i Grekland, så det passar ju bra!

Vill du skratta rekommenderar jag Vattenmelonen av Marian Keyes.

Trevlig resa!
Av Candy
13 maj 2008 20:53
Gillar du Thrillers och lite mord:-) så är författaren Jo Nesbö klockren. "Fladdermössmannen" i denna bok är han i Australien.Det roliga är att han oftast befinner sig på resande fot på olika updrag (som polis) Billigt sätt att resa... En annan är "Kackerlackorna" handlingen är då i Thailand, Bangkok.

Vill du ha lite lättsamt nöje skall du läsa Sophie Kinsella "mina hemligheter" Finns många som fortfarande endast finns på engelska (fast dom finns på norska så jag har hunnit med allihopa)

Ser du fått en hel del tips. Skall passa på att skriva av dom, bra att ha.
Av Cickie
13 maj 2008 21:51
Vill du läsa något som får dej att bli engagerad rekommenderar jag "Flyga drake" av Hussein nånting. Min favoritförfattare på semesterresor är Marian Keys, hon är en av få författare som får mej att skratta högt, och hon skriver lättsamt. Hennes "När Lucy Sullivan skulle gifta sig" är underbar.
Av Vilsen
26 aug. 2008 17:54
Tack för alla tips! Karpatos var en fin liten ö. Jag läste Illusionisten av Fowles och Spinalonga av X + Evighetens stränder av sun Axelsson - alla med anknytning till grekiska öar. Härligt, härligt. Hittade allt på www.agnesilund.se !
Av Homman
26 aug. 2008 18:33
Citerat från ahr:
Reser du till Grekland tycker jag att du ska läsa en bok om eller av en Grek, t.ex. I skuggan av en liten Ouzo av Staffan Stolpe, Mödrar och söner av T.Kalifatides.
Tycker det var ett utomordentligt tips. Skulle gärna vilja komplettera dessa med att rekommendera någon historisk roman som handlar om Grekland. Att läsa en sådan på plats ger extra krydda åt boken. Två klassiker är Illiaden och Odyssevs Äventyr.
Av Vilsen
27 aug. 2008 23:15
Till Homman.
Ja, min man läste Eyvind Johnsson: Strändernas svall och var helt uppslukad.
27 aug. 2008 23:29
Ahr skriver mödrar och söner av Theodor Kallifatides, bland det bästa jag läst i år.
Ingemar