Resa till Thailand med Bebis i Juli.

Av Fp730a
21 apr. 2014 12:05
Visningar: 598
Hej!

Jag, min fru och Bebisen (13 månader i Juli) har bokat flygbiljetter till Thailand (Bangkok).
Vi kommer vara där i lite drygt 14 dagar i Juli.

Vi ha rest lite förut jag och frugan, mycket i Europa och bland annat någon månad i Kina och Australien så vi känner oss inte helt efterblivna på reseplanet (:skamsen:).

Detta är dock första gången till Thailand och i sällskap med vår ögonsten. Killen kommer vara lite och jävlig sprallig och som jag förstår det är Thailand jävligt varmt och vått under den aktuella perioden (3-21 Juli).

Vi tänkte nog landa i Bangkok ett par dagar och assimiliera oss lite för att sedan dra vidare till något schysst "slapparställe". Själva grejen med resan kommer inte vara att uppleva maximalt eller göra monsterhäftiga saker utan vi vill familjeslappa på ett skönt sätt och kunna unna oss att bli bortskämda på ett härligt sätt.
En sak som är jävligt viktig för mig är att det finns någonstans att sitta på kvällen (Vid sin stuga/ sitt hotellrum) och beakta en strålande utsikt!.

Till frågorna.
Tror ni på ett eller två stopp?
Var hade ni åkt för att slippa det varmaste och regnigaste vädret?
Någon som har förslag på smidig transport? (Vi betalar gärna lite extra för att slippa kuska kamelrygg...)

Me love u looong time om ni kan svara på detta och andra tips generellt vad det gäller att resa med hyggligt små barn och en hönsig morsa. ! :)
21 apr. 2014 16:33
Är j-t individuellt. När vår knodd var 11 månader drog vi till Centralamerika o han sov merparten av resan både dit och hem medan andras ungar bölade konstant.

AC kommer vara en fördel med en 13-månaders även om ni själva klarar er.

Hel baddräkt, skor och mössa bra idé.

Vår unge käkar allt men annars kan några resevällingtetror etc vara en bra grej.
Av Hille2
21 apr. 2014 17:46
Östkusten från Bangkok och söderut har säkraste vädret under sommaren (alltså inte den östkust som går mot Koh Chang).
Av Alfva
22 apr. 2014 10:26
Det finns ju inget facit för det här att resa med barn för de är ju alla olika, men vår nu 4-åring har varit kors och tvärs över jorden (ja, det har 2-åringen med iofs) och aldrig haft några problem utan bara hängt med. Däremot just Bangkok har båda barnen upplevt som lite jobbigt direkt efter resa, men inte haft några problem med sista dagarna innan hemfärd.

Koh Samui/Koh Phangan/Koh Tao/Hua Hin ligger kring det solsäkraste området på sommaren utan att vara packat med turister ändå (iaf inte förra sommaren). Vad gäller antal stopp så är det väl mest er rastlöshet som är själva avgörande faktorn i det - hur länge orkar ni ligga på samma stolar? :) Två veckor går fort, så kör vad som passar er.

Vad gäller AC så kör vi aldrig på fullt blås, utan hitta en temperatur som fungerar för er, som gärna inte är för låg gentemot den som är utanför dörren eftersom det ökar risken för att dra på sig onödiga "AC-förkylningar" som man inte vill att barn ska behöva kämpa med i värmen.