Tips om Wales

Här hittar du tips, råd och inspiration från oss och våra medlemmar
Blogginlägg om Wales
Dag 3 i Cardiff
Vanemänniska som jag är så blev det frukost på Subway denna dag också, därefter packning då detta var avresedag. Ceckade ut 11, men bussen gick inte förrän 12, så istället för att ta taxi så gick jag till busstationen, som tog 15 min.... Nu skulle jag återigen ta National Express, men denna gång till centrala London och victoria coach station. Det var en direktbuss så det var en helt OK resa på ca 3,5 tim. Väl framme i London inspekterade jag stationen, då jag skulle åka från den dagen efter. Därefter så blev det taxi till hotellet. WOW vilken upplevelse - det är kul när man har låga förväntningar och blir positivt överraskad. Det var ett tag sedan jag bokade hotellet, det var i och för sig ganska dyrt, men jag tänkte att det är det väl oavsett när man ska bo nära Big Ben som jag hade som utgångspunkt... Hade också uppfattningen om att hotellstandarden i England inte var så vidare. Detta hotell visade sig dock vara i mycket bra internationell klass. 4 stjärner, med ett 5 stjärnigt hotell i samma byggnad så det kändes. Bra service och stort och bra rum. Låg också precis vid Themsen så det blev många kvällspromenader här. Efter installation så tog jag en tur i omgivningarna och hamnade på en trevlig uteservering med helt OK mat!
av Fly 24 aug. 2017 Resealbum: Cardiff + London 2017
Dag 2 i Cardiff
Upp och hoppa och startade dagen på Subway. Efter detta blev det ett besök på Cardiff castle, och jag gick en guidad tur i slottet, vilket rekommenderas för att få ut mer av besöket - var inte så mycket dyrare... Därefter blev det hop on/off bussen igen, men nu åkte jag ner till Cardiff bay och utforskade det stället. Var mysigt och vackert, som förhoppningsvis bilderna antyder om :-) Efter det försökte jag ta mig till hotellet igen till fots, men gick lite vilse, men hamnade på några gågator istället som var mysiga att flanera på. Här hade de också en stor galleria som jag besökt, utan att inhandla något... Efter fika + lite sightseing på egen hand hamnade jag på hotellet för att ta en liten siesta dusch och drink innan nattlivet körde igång för sista kvällen i Cardiff... Hamnade till slut denna kväll också på Coyote ugly, och denna kväll var det mer drag och en hel del möhippor så stämningen var på topp :-)
Dag 1 i Cardiff
Då det hade varit en lång resdag dagen innan + att jag hamnade på nattklubb så sov jag till 10 denna dag. Ingick inte frukost i hotellpriset, men som tur var så låg det en Subway alldeles i närheten, så det blev frukost där alla dagar :-) Då jag bodde på en av centralgatorna så var det mycket liv och rörelse + restauranger mm. Jag gick upp mot Cardiff Castle som ligger centralt inne i stan. Därifrån tog jag en hop on / hop off buss för att orientera mig över de kändaste ställena i staden. Då Cardiff är ganska litet, ca 500 000 invånare, så kan man gå mellan dessa sevärdheter, men turistnäringen ska ju leva :-) Funderade på att boka biljetten på nätet innan, men gjorde aldrig detta och det var bra, för det blev billigare att köpa på plats + att biljetten varade i 2 dagar :-) Åkte hela rundan runt första gången och det tog ca 50 min. Hoppade av vid Castle igen och gick och åt och efter detta så orienterade jag mig lite runt universitetsområdet där också National museum of Wales och stadshuset låg. Efter detta blev det fika, sen lite vila, dusch och middag. Som jag sa så bodde jag centralt och det var inne i nöjeskvarteren så det var mycket restauranger, pubar och barer runt där jag bodde. Hamnade denna kvällen också på Coyote Ugly som startat upp i Cardiff för knappt ett år sedan. Rekommenderar stället om ni har vägarna förbi, men det var inte så mycket folk denna dag och för att det ska vara en häftig upplevelse krävs det att det är mycket folk och partyglada sådana...
av Fly 24 aug. 2017 Resealbum: Cardiff + London 2017
Nedräkning påbörjad!!
Då är det 27 dagar kvar till nästa destination Wales i Storbritannien... Resan var redan betald i december och nu börjar plannerandet med vad som skall göras.... Anledningen till resan är en tjej som heter Helen som tog kontakt med mig på www.wayn.com. Hon var intresserad av Sverige och svenskar och kulturen här... Hennes morföräldrar flyttade från Växjö till Wales därav intresset, dock är de avlidna och hon kände för att lära känna lite av det svenska arvet hon har i sig. Så efter ett års chattande bestämde vi oss för att träffas och eftersom det är så billigt att åka till London med Ryanair så var saken biff... Hade jag flygit till Cardiff hade jag nog fått betala mellan 5-7000:- nu betalade jag 700:- tur/retur till Stansted utanför London där Helen kommer att hämta upp mig.. sedan åker vi bil i ca 2-2½ timme till hennes hemstad Rhoose. Vad har jag då att förvänta mig av denna veckan... skall försöka hinna med att vandra lite i nationalparken Brecon Beacons, besöka ett rovfågelcenter, det finns ju en å annan borg/slott att besöka, åka nyrenoverad VW-buss till stranden å lära mig surfa, uppleva kusten med dess branta klippor och grottor och en hel del mer... Nedräkningen är då påbörjad.... tick tack....tick!! :-)