Tips om Praia do Forte

Här hittar du tips, råd och inspiration från oss och våra medlemmar

Blogginlägg om Praia do Forte

Praia do Forte , ett paradis i norra Brasilien utanfor Salvador Bahia

Bussen tof mig från Salvador till Praia do forte pa cirka 3 timmar innan jag var framme. Praia do forte ar en , enligt mig, en av de vackraste platserna har i Nahia delstaten som jag beskt. De har massa kanda projekt och ett av dem ar skoldpadde projektet TAMAR projektet som betyder de räddar sköldpaddor och sedan lämnar dem tillbaka till havet, Ni som vill besoka en liten mini stad , ak garna hit, det ar tryggt och finns jättemycket att besöka och att gora, dock ta gärna ett par dagar da jag kände att min endagstur var alldeles for kort. Fiska, dyka, snorkel, dans, 4 hulks sanddyne korning, jetski, vattenskidor, och massa andra vatten och strand sporter Vet ej hur jag kan ta upp b ilder har pa bloggen men vore kul
av Annabrazilien 4 juli 2022

Avresa från Brasilien

Nu är det dags att lämna Brasilien, vi åker härifrån väldigt nöjda och vi bär med oss många fina minnen. Våra höga förväntningar har överträffats. Åker man till Brasilien är Rio ett måste, inte världens tryggaste och lättaste stad att turista i, men med försiktighet kommer man att uppleva mycket. Iguazu är en fantastisk upplevelse, är man intresserad av häftiga naturupplevelse är detta ett måste och dit kan man åka även på vintern (brasiliansk) då det inte är så varmt, kan dock regna lite då. Praia do Forte är en lugn badort med trevlig miljö och trevliga människor. Enligt de som bor här så är det badsäsong året runt. Här åt vi god mat, köttet var helt fantastiskt och deras Mocaca är riktigt god. Vi åt mycket god frukt men ibland saknade vi grönsaker till maten. Stränderna är jättefina och de finns för olika ändamål, mycket beroende på om det är ebb eller flod. Du kan snorkla, surfa, bada i vågor eller bara ligga i naturliga bassänger. Man hittar alla på gångavstånd, eller med cykeltaxi. Där vi har varit fungerar inte engelskan så bra, i Praia do Forte inte alls, så det underlättar mycket om man kan spanska eller helst portugisiska. Mesta delen av Brasilienresan köpte vi som ett paket hemifrån genom Samba Travel och trots att vi var skeptiska i början, eftersom de var ganska mycket billigare än de andra förslagen vi tog in, så valde vi dem. Hela paketet som inkluderade flyg, flygpass, transfer, hotell och några utflykter har fungerat jättebra. Nöjda lämnar vi Brasilien för att ta oss an Chile. http://www.reseguiden.se/forum/bilder/408996#left
av Vacaciones 2 feb. 2012 Resealbum: Brasilien - Chile 2012

Salvador, da Bahia

Idag tar vi en guidad tur till Salvador över dagen. En storstad med mer än tre miljoner invånare som ligger efter kusten. De har fina stränder där också men de som bor där brukar söka sig norrut för att bada på sin ledighet. Lite mer än en timme dit och första stoppet blev en fin kyrka i lite fattigare områden, utsikten över de stora Favelorna var fin. Vi fortsatte ner mot hamnen och till turistområden med en stor marknad och Salvadors kända hiss, Lacerda. Där lyckas vi med konststycket att tappa bort vår guide. Vi hade missförstått varandra om var vi skulle mötas, så där gick vi och letade i närmare två timmar. Vi frågade efter buss och taxi för att kunna ta oss tillbaka. Men till slut så gick vi lite längre bort och där stod han och funderade var vi varit. Vi tog en kort promenad i gamla stan och tog sen kustvägen hem som gav oss andra vackra vyer. Salvador var inte lika fint som vi förväntat oss och försäljarna, som annars är väldigt lugna, var väldigt påflugna och aggressiva här. Så det var trevligt med en utflykt men inte lika fint som vi förväntat oss. http://www.reseguiden.se/forum/bilder/408875
av Vacaciones 1 feb. 2012 Resealbum: Brasilien - Chile 2012

Praia do Forte, Bahia

Som vi sa tidigare, här trivs vi utmärkt. Vi badar, solar och latar oss. Det som är mest ansträngande är att smörja in sig med solskydd, fly värmen, passa tiden till frukost och att välja vilken restaurang vi ska äta på. Så som ni förstår så har vi kommit in i Bahia atmosfären. Idag passade Jan på att gå till frisören vilket gick bra trots att dem inte förstod varandra, 60 kr var ett bra pris. Stränderna här påverkas av tidvattnet ganska mycket. När det är ebb så badar vi i Piscinas naturales, vilket är naturliga bassänger ute i havet bestående av stenformationer med sandbotten. I de här Piscinas är det underbart att snorkla. Det är gott om olika fiskar som är närgångna och nyfikna. När det sen är flod så täcks de här bassängerna av varmt havsvatten och vi får fina stränder med härliga vågor att bada i. Idag tog vi en cykeltaxi med Paulo Coelho som chaufför (dock inte den kända brasilianska författaren), en envis man som absolut skulle skjutsa oss till en annan strand än vad vi hade tänkt oss. Till slut gav vi med oss och följde hans rekommendationer och det ångrar vi inte. Vi kom till en paradisstrand där vi tillbringade några timmar tills Paulo kom och hämtade oss. Vi njuter!! http://www.reseguiden.se/forum/bilder/408587