De schweiziska Alperna är höga, branta, med djupa dalar och ett väldokumenterat nät av vägar, stigar och klätterleder. Ett paradis för den som vill komma ut och njuta av naturen när den är som mest dramatisk och vacker.
Tåg som säger tuff-tuff
Det är nåt speciellt med ånglok, tåg som verkligen säger tuff-tuff. När loket kommer in till stationen är det en hel show som brakar loss. Det pustar och det ryker. Det luktar vedspis. Och folk flockas kring den stolta järnhästen och kamerorna klickar ikapp. Personalen har tidstypiska kläder, fattas bara, och vagnarna är från samma årgång som loket. Allt passar in. Så nu bär det av på ett 102 år gammalt tåg längs en bansträckning med gamla anor och som sedan juli 2008 finns inskriven i Unescos Världskulturarv.
Makalös utsikt
Vi lämnar stationen i Pont Resina och blir snart varse att vi befinner oss på 1800 meter över havet. Direkt när vi lämnar byn kör vi växelvis genom tunnlar eller över höga stenbroar vars bågpelare verkar försvinna i avgrunden. Utsikten är makalös och ångloket tuffar fram i sakta mak och ger oss tid att ta in alla intryck. Träbänkarna från 1906 är inte de bekvämaste men resan är kort och snart anländer hela gruppen till Madulain där vi ska gå över till miljövänligare transportmedel, muskeldrivna tvåhjulsfordon. Cyklar.
Genom otroligt vackra landskap på cykel
Här i Madulain finns ett stort uthyrningscenter precis vid tågstationen. Och härifrån går flera fina cykelleder. Det är bara att välja svårighetsgrad. Det finns leder som klättrar högt upp på bergssidorna och som är krävande. Det finns leder som håller sig längre ner, närmare dalen, och som erbjuder otroligt vackra landskap utan alltför stor ansträngning. Vår grupp väljer det senare alternativet. Det finns också eldrivna cyklar för dem som hellre vill njuta än flåsa. Det är en liten eldriven motor som hjälper till och gör resan enklare, men man slipper inte trampa för det, motorn orkar inte ensam driva hela ekipaget. Färden går längs fina grusvägar och i början bär det uppåt för det mesta. Ledaren tar småpauser så vi hinner hämta andan och när gruppen är samlad kör vi vidare. Det är ingen hets, du trampar lugnt och upplever naturen.
Doften av tallskog och bondgårdar
Efter nästan en timma är vi framme i S-Schanf där en skåpbil samlar in cyklarna och hela gruppen sätter sig på tåget igen. Denna gång är det ett modernare tåg men vagnarna saknar tak. Ja, vi åker tågcabriolet, en cab. Det är väldigt annorlunda, vi sitter på träbänkar med säkerhetsbälte på och andas in doften av tallskog och bondgårdar. Efter den strapatsfyllda dagen är det skönt att komma tillbaka till Pont Resina och hotellet Saratz där jag bor. Ett vackert hotell som kombinerar gammaldags charm med modern arkitektur och mycket bra service.
Vandring
Från hotellet, som ligger högt upp ovanför Zuoz, går det vandringsleder direkt upp mot bergen. Men jag börjar min vandring ner mot stan först. I Zuoz finns ett lägenhetshotell, Wohnhotell Wolf, som drivs av Ingela från Göteborg, och jag måste bara gå förbi och säga hej. Den svenska flaggan vajar högt framför hotellet så det är lätt att hitta. Wohnhotell Wolf är det svenska alpina landslagets favorithotell när de tävlar och tränar i St. Moritz. Här känner de sig som hemma.
Vandra till kossornas bjällror
Efter en trevlig lunch och pratstund så börjar jag min vandring. Först genom byn. Zuoz är så pittoreskt man önskar att en alpby ska vara. Från torget kan man välja olika vandringsleder. Jag väljer att följa vägen upp till Chna. d’Es-cha, sedan förbi Fuorcla Gualdan och ner mot La Punt Chamues-ch. En tur som enligt kartan ska ta fyra och en halv timma med en fallhöjdsskillnad på 800 meter. Vandringen börjar på en grusväg som slingrar sig långsamt uppåt förbi Castell. Jag går förbi liftsystemet och in i ett levande kulturlandskap där kossornas bjällror blir mina ständiga följeslagare upp till ungefär 2000 meters höjd. Grusvägen övergår till en brantare stig ungefär samtidigt som kossornas klonckande avtar.
Bland toppar och vattenfall
Utsikten nu är om möjligen ännu mer hänförande än tidigare. Framför mig sträcker sig
en dal omringad av riktigt höga toppar. Längst inne i dalen rinner ett
vattenfall och forsen delar dalen i mitten. J
På 2500 meter över havet
Efter Chna d’Es-cha blir stigen brantare och smalare. Nu går det sakta men det är en härlig utmaning. När det flackar ut är jag vid Fuorcla Gualdauna, på nästan 2500 meter över havet. Det har varit en riktigt fin vandring uppåt och nu börjar det gå nedför. Stigen är fin och det går fort.
När jag börjar närma mig en väg nästan nere i dalen hör jag skott ganska nära mig. Jag blir lite smånervös. Efter att ha korsat vägen fortsätter jag nedstigningen mot La Punt på andra sidan vägen. Där träffar jag på tre jägare. En av dem slaktar en nyskjuten liten gems precis vid sidan av en bäck. Jag följer bäcken ner, in i skogen och fram till La Punt, där jag rundar av med att ta tåget tillbaka till Zuoz.
Tack och lov står hotellets shuttle-buss vid stationen så jag slipper uppförsbacken till Castell. Jag måste erkänna att vandringen upp till Fuorcla Gualdan tog på krafterna.
Psst! Snabbfakta
Åka ånglok
Rhätische Bahns hemsida
– Klicka på Glacier Express och vidare på Special Journeys. Rhätische
Bahn blev inskriven i Unescos lista över Världskulturarv i juli 2008 för
sträckningen genom regionen Albula/Bernina.
Hotell
Wohnhotell Wolf i Zuoz
Cykla och vandra i Schweiz
All information du behöver finns på myswitzerland.com – skrolla ner till rubriken SwitzerlandMobility för info om leder, uthyrning, mm.