Vietnamprojekt2012s blogg

Måndag 13 Februari 2012
2012-02-13
Fortfarande inget vatten på morgonen och det kom inte tillbaka förrän på eftermiddagen, så det är lite obekvämt och jobbigt att laga mat och sköta hygienen. Vi gör färdigt vår svenska måltid så långt vi kan, och packar ihop maten för transport till Song Thu. Efter lunch åkte eleverna med egen buss med maten till restaurangen och lärarna fick vänta en stund för att senare åka till ett hotell där vi fått kontakt med Human resources manager och Front office manager. Vi blev visade runt på hotellet och efter det diskuterade vi eventuella framtida APL-möjligheter. De är positiva till att ta emot elever för träning, men var tydliga med villkoren för skolan och eleverna. Vi får se hur det utvecklar sig. Efter besöket möttes vi alla på Song Thu och började laga färdigt. Köket är trångt och många ska få plats. Restaurangen har dessutom sin ordinarie verksamhet igång, så det blir lite ”cross cooking” på ca 10 kvadratmeter och 20 kockar… Gästerna bestod av ledningen för skolan, lärare och elever från båda skolor samt en representant från svenska ambassaden. Middagen gick bra, eleverna skötte maten och serveringen utmärkt och maten sades vara uppskattad. Kvällen var inte slut med detta. Efter middagen så packade vi in oss i bussen och for hem till Madame Vu´s hem. Inbjudan känns som en bekräftelse på att projektet har fallit väl ut. Hon verkar nöjd med vårt samarbete och har nämnt förslag på fortsatta samarbetsmöjligheter.
I morgon börjar hemresan…
Fredag 10 Februari 2012
2012-02-10
Idag har vi fått vara med på Hoa Sua schools annex vid Etnologiska museet. Restaurangen heter ”Baguette & Chocolate” och drog relativt mycket folk för att ligga lite avsides. Eleverna fick börja med att göra vårrullar och grillat fläsk som vi åt till lunch, men de fick däremot inte vara med så mycket i produktionen i restaurangen. Det blev mer karaktären av ett studiebesök med workshop. Läraren/föreståndaren engagerade sig mycket i besöket som blev riktigt bra. När lunchen drog igång så var det ganska bra beläggning på restaurangen och högt tempo i köket. Köket var trångt så om vi skulle varit med i produktionen där så hade vi nog ställt till med mer oreda än nytta. Serveringseleverna fick egna stationer att jobba på innan lunchen (många gäster kom in och fikade), och lärde varandra olika servettbrytningar.
Efter ”Baguette & Chocolate” åkte vi till centrala Hanoi för att gå en runda och se stadsmiljöerna. Vi promenerade från en mer modern del till de gamla kvarteren som senare på kvällen förvandlades till gågata. Elever från Hoa Sua anslöt för att vara med på middagen som intogs på Alfredos, en kedja som erbjöd pizza, pasta, sallad m m. Vi åt en buffé som innehöll både asiatisk och västerländsk mat. Buffén var mycket uppskattad av både våra elever och de vietnamesiska. De vietnamesiska eleverna hade förberett en liten presentation, men tyvärr var de för blyga för att läsa upp det, de pratade hellre individuellt med oss en och en. Det blev lite tid över för shopping också, vilket var uppskattat av alla.
Kvällen får tillbringas med packning inför helgen då vi ska upp tidigt och åka till Ha Long Bay. Förväntningarna är höra och vi får hoppas det blir en trevlig helg.
Torsdag 9 Februari 2012
Hejsan Sverige! Nu får ni lite uppdatering från oss elever här nere i Hanoi. Efter tillräckligt många dagar så kom vi på att vi lever i ett Big Brother hus, alla börjar gå varandra lite på nerverna. Dela dusch,toalett, sängar och sällskapsrum så får man inte en lugn stund men vi står ut några dagar till ;)

Utflykter har vi varje dag och vissa är intressanta medan vissa är mindre, skavsår i öronen har vi fått många av dessa reseledare som ska ta över och försöka prata engelska och upprepa "every body" hundra gånger på en dag! På morgonen idag så började vi vårt prepp pass till våran svenska middag på måndag som vi ska hålla i. Lite svårt att göra vissa grejer men vi fick anpassa oss efter deras kök. Att göra vanilj glass utan glass maskin och en halvdålig frys kanske inte är så lätt men vi får hoppas det funkar. Måste påpeka att glassen ligger bredvid en skål med frysta kyckling fötter och man vill nog inte veta mer vad som ligger i den frysen! På eftermiddagen så åkte vi till ett keramik ställe där vi fick se på hur man gjorde olika keramik saker och även testa på att dreja och gå på en keramik marknad. I morgon åker vi in till deras restaurang i Hanoi och ska vara med dom och laga mat senare så får vi förhoppningsvis shoppa lite innan vi avslutar kvällen på en restaurang.

Nu stänger jag ner datorn för ikväll och hoppas vi får någon uppdatering till innan vi åker mot snöiga sverige!

MVH Big Brother huset i Hanoi!
Onsdag 8 Februari 2012 - Hanoi
2012-02-08
På morgonen idag så for vi iväg i en buss som sett sina bästa dagar. Tre timmar tog resan genom landsbygden upp till Thai Nguyen Province, hela 120 km bort (=genomsnittshastighet 40 km/tim). På vägen fick vi se mycket av landsbygden med risfält och annat jordbruk blandat med nybyggnation och restaurering av vägnätet. Väl framme fick vi njuta av en underbar natur – tyst och lugnt, ganska fräsch luft och vackra teodlingar. Vi plockade tillsammans ca 6 kg teblad som vi fick se behandlas till färdigt te. Teet är av lite annan karaktär än vi är vana vid, liknar mer det vi känner igen som grönt te. Hemresan tog ännu lite längre tid på grund av trafikrusning. Enligt schemat skulle vi vara tillbaka 17.00, men först vid 18.40 var vi här och fick kall middag direkt. Vid 19.30 skulle ”Cultural exchange night” ta sin början. Vi trodde det skulle vara ett tillfälle för våra elever att presentera svenska högtider och traditioner. Våra elever fick några minuter till sin presentation, men sen tog värdarna över föreställningen. Medan våra elever klädde midsommarstången snyggt i bananblad så bjöd Hoa Suas elever på modeshow. De hade även engagerat två av våra svenska elever som fick visa upp två vackra kreationer. ”Små grodorna” inledde dansen kring stången, men sen blev det inga fler. En stor brasa tändes och avbröt dansprogrammet. Det blev ringdans runt brasan i stället och ”bambudans” – en dans där det gäller att med kvicka fötter trippa genom klapprande bambustänger. Kvällen blev ett utmärkt tillfälle för alla elever att lära känna varandra bättre, många dansade och pratade med varandra.
Vi börjar nog bli lite trötta och slitna, men hoppas att programmet de kommande dagarna blir lite lugnare, och helgen kommer ju tillbringas på kryssning i Halong Bay. I morgon torsdag ska vi börja planera och förbereda avskedsmiddagen till på måndag. Inbjudan har gått till svenska ambassaden som har accepterat och kommer med tre representanter. Där får vi väl börja grunda för våra framtida projekt i Vietnam och resten av världen.
Tisdag 7 Februari 2012
2012-02-07
Idag missade vi en sovmorgon på grund av lite miss i kommunikationen. Kl 7 var vi redo för frukost, men kök och matsal var släckt och stängt. Vi gick tillbaka till rummen och var tillbaka vid 8. Sen hade vi samma program som måndagen, men skiftade grupper på eftermiddagen. Rätterna vi lagade i köket på förmiddagen var Thit Kho Nuoc Dua (Stuvat fläsk i kokosgrädde) och Nem Cuon Tom Thit (Färska vårrullar med räkor). I köksarbetet ser vi många likheter med hur vi jobbar hemma, men också många skillnader. En väsentlig skillnad är nog synen på hygien. Idag gav vi bort våra medhavda kokböcker (engelska) till serverings- och kökslärarna. Gåvan var mycket uppskattad och tillför förhoppningsvis något till undervisningen. När skoldagen var över lämnade lärarna eleverna på egen hand. Lärarna åkte in till Hanoi för att möta den person som skolan först haft kontakt med för att starta upp detta Athena-projekt. Hon hade mycket att delge oss, och information som skall tas hänsyn till i framtida samarbete med Hoa Sua school. Eleverna tog en runda på byn på egen hand, shoppade bland annat vietnamesiska kaffebryggare.
Var vi än kommer märker vi att det är svårt med engelska språket. Trots det funkar kommunikationen om man vill komma överens. Gester, kroppsspråk och enkla fraser funkar för det mesta.
Vi tar en tidig kväll, onsdagen planeras starta tidigt med besök på tefarm som utflyktsmål på programmet.
Måndag 6 Februari 2012
2012-02-06
Vi fick sovmorgon till 8 idag med rispannkaka med fisksås och fläskpaté till frukost. Efter frukost delade vi upp oss i serverings- och köksgrupp. Serveringsgruppen var med i förberedelserna för matsalen med bl a servettbrytning i svenska färgerna (solfjäder, fyrsegel, franska liljan och biskopsmössan), och kökseleverna lagade Bun Cha (Risnudlar med grillat fläsk och platta köttbullar som grillas i halster över kol) och Nem Ha Noi (Ha Noi-vårrullar) . Jobbet flöt på bra och maten smakade utmärkt. Tyvärr fungerade kommunikationen mellan svenska och vietnamesiska elever inte så bra. Efter lunch var 6 elever i sömnadsavdelningen och broderade sina namn och fina blommor på näsdukar och 6 elever fick träna sig på att skära dekorationer i tomater, gurka, melon och morot. Det ser så lätt ut när läraren visar, men attans vad svårt det var att få det fint. Det krävs nog lite mer träning för oss. Efter lektionerna fick vi lite paus, så vi passade på att jogga två varv genom byn igen, den här gången var vi tre lärare och fyra (!) elever. Andra elever som var kvar på skolan spelade fotboll med de vietnamesiska eleverna. Vi har kommit in i vardagen känns det som, och alla elever trivs och mår bra. Till middag fick vi en god grönsakssoppa och spaghetti Bolognese, helt plötsligt var det tomt på tallrikarna. Dagens tempo har varit lite lugnare än helgen, så vi har fått lite energi över. För att balansera detta så gick vi en runda på byn och handlade lite och i ett hörn såg vi att det lyste lite fint, så vi gick in och tittade. Helt plötsligt satt vi i en karaokebar och hade det kul. Ändå har vi slutat tidigt för att orka med resten av veckan. Det är tidig väckning med frukost kl 7 i morgon.
Söndag 5 Februari 2012 - Hanoi
Reserapport Hanoi 2012

2012-02-01

Alla kommer i tid till Kalmar flygplats, och vi checkar in och åker till Arlanda. Tyvärr får vi hämta ut vårt bagage och checka in igen, men från Arlanda går det hela vägen till Hanoi. Vårt stop over i Doha, Qatar, blir ett trevligt break som gör resan mindre påfrestande, men samtidigt spiller vi tid. Det gör dock ingenting då pausen i Doha tillför ytterligare upplevelser till vår projektresa. Sanden ligger som en dimma i luften, men vindarna är ljumma och lätt att stå ut med då vi lämnade Sverige med snö och kyla i väderprognoserna.

2012-02-02

Tidig avresa från Doha och mycket flyg på en kort dag – vi ”flyger in” ett par timmar av dagen, och när vi landar en timme sena så har vi kl 17 i huvudet men 22 lokal tid. Hanoi ligger ju 6 timmar efter Sverige så det blir svårt att somna i tid. Mottagandet blir mycket glatt och välkomnande med blomkvast och banderoll. Bussresan till skolan där vi ska bo tar 40 minuter, och under tiden hinner vi prata om vad vi förväntar oss av utbytet. Väl på skolan får eleverna sina boenden i skolans internat, och vi lärare får varsitt träningshotellrum. Ingenstans finns någon uppvärmning så det känns lite kyligt. Rummen är fräscha och välskötta men saknar slutfinish, t ex duschens tryck kräver en nära smekning för att få bort resdamm och tvål.

2012-02-03

Första dagen på skolan börjar med frukost kl 9.30. Kändes sent eftersom kvarterets katt och tupp såg till att vi var vakna mycket tidigare. Efter frukost blir vi officiellt välkomnade av skolans president och hennes personal. Mycket förmaningar och önskningar om ett långvarigt samarbete mellan våra skolor, förmedlat med värme och humor. Vi vandrade runt på skolan och fick en bra visning av lokaler och verksamhet. Yrkeskläderna i köket liknar våra till en övervägande del, men med vissa avvikelser – t ex har de flip flops barfota, lackskor eller pälsfodrade stövlar i köket. Lunchen bestod av typiska rätter från nyligen avslutade Tet-festligheterna - stekta riskakor, grönsakssauté med biff, aladåb med fläskkött och svamp, och soppa som avslutning. Efter lunchen fick vi lite paus, men kl 14.30 var det dags för möte med genomgång av veckans program. Därefter fick vi veckans idrottslektion; tre lärare och två elever sprang två varv i lilla förorten där skolan ligger. Många glada tillrop och stora ögon gjorde löpturen lätt. För att hitta rätt fick vi med oss ett gäng killar som skulle guida oss genom labyrinten, men det var bara en som fullföljde första varvet i skinnjacka och lågskor, andra varvet fick vi klara själva. Middagen bestod av ”western food” – salladstallrik med god vinägrettdressing, stekt kyckling, tournerade grönsaker och en god veloutesås. Efter middagen stod ”cultural exchange evening” på programmet. Olika danser, lekar och sånger framfördes med varierande skicklighet – mycket trevligt och uppskattat med glada skratt och förväntningar på vår kommande aktivitetskväll. Lärargruppen kör på kvällen sin utvärdering i sin lounge på våning två i C-huset på Hoa Sua-Hilton.

2012-02-04

Lördagen började lite konstigt, vi var instruerade att gå till frukost vid kl 7.00, men blev lite misstänksamma när köket var släckt och matsalen stäng. Ingen personal i sikte. Kl 7.10 började de droppa in, och vi fick kaffe/te till att börja med, och så småningom nudelfrukost. 1½ timme försenade kom vi iväg från skolan. Första stoppet var Ho Chi Minh-mausoleumet. En något makaber upplevelse, men lärorik. ”Regler är till för att följas” får en ny innebörd när vi tvingas gå två och två på led efter att ha fått lämna ifrån oss kameror och bagage. På led med händerna längs sidorna, mössan i hand och tysta, får vi passera glasburen med den forna ledaren – Ho Chi Minh. Vi kanske inte förstår hypen kring de stora ledarna, men här var det full respekt. Efter mausoleumet promenerade vi till Ho Chi Minhs tidigare bostad och parlamentsbyggnaderna i närheten. Mycket vackra trädgårdar med dammar och gångar. Trädgården består av en samling träd från hela Vietnam och bl a en mangoallé. På samma stopp gick vi även till ”One pillar pagoda”.
Nästa stopp var Litteraturmuséet. ”-Var är böckerna?” Sydostasiens tredje största universitet, med mer än 1000 år på nacken. Dit vallfärdar årligen mängder av studenter inför sina examensprov med önskningar om lycka och framgång i framtiden.
Lunchen intogs på Café Smile, ett av Hoa Sua schools annex i stan, precis bredvid Litteraturmuséet. Mycket gott och väl presenterat av elever och personal som praktiserar och jobbar där.
Museum of Ethnology är Vietnams svar på Skansen. Alla minoritetsfolk i landet var representerade med byggnader och utställningar. Vi fick också se lite vattendocksteater… Kanske lite överskattat, men en stark tradition i landet.
Sista museet för dagen var Hoa Lo-fängelset. Fängelset har byggts av fransmännen under sin senare tid i landet, men användes även av vietnameserna själva för att fängsla t ex politiska fångar och krigsfångar från Vietnamkriget.
Ännu ett stopp blev ett tempel. Ngoc son-templet i Hoan Kiam Lake. Templet är känt för sin story om en sköldpadda. Sköldpaddan låg balsamerad i en monter (något bättre bevarad än förlagan i vårt tidigare besök på dagen) belagd med någon skimrande metall...
Dagen avslutas med middag på Song Thu-restaurangen, ännu en av Hoa Sua schools restauranger i staden. Middagen är lika god och väl serverad som lunchen.

2012-02-05

Frukost idag blev nystekta ägg i baguette som intogs i bussen på väg till Tam Coc och Ninh Binh. Bussresan blev bumpig då vägarna inte håller den standard vi är vana vid, mycket gropar och ojämnheter. På vägen stannade vi också vid ett shoppingcenter för turister = turistfälla. Vägen kantades av risfält och andra trevliga sevärdheter. Under bussresan hade vi underhållning av bl a en vietnamesisk sång om ankor och en lek om djurnamn… De svenska eleverna kontrade med att lära ut ”Små grodorna” med både sång och rörelser.
Tam Coc är ett tempelområde från första och andra dynastin, ca 1 000 år gammalt, och räknades som huvudstad i det gamla Vietnam. Templen har samma design som de övriga vi sett; rökelser, drakar, rödfärg och gulddekorer. Tempelområdet var också befolkad med bufflar, tiggare och marknadsknallar.
Efter templen så åkte vi vidare till Ninh Binh. Där började vi med lunchbuffé där vi åt get i kokt, stekt och spettad form, friterade ananaskakor, majskakor, kattfisk, vårrullar, nudlar och mycket annan god mat. Måltiden avslutades med chilikryddade frukter.
Mätta och nöjda trodde vi att vi skulle åka buss 1 km till, men det visade sig att vi bara skulle gå över torget. Där fick vi kliva i små båtar där vi blev rodda av vietnamesiska gymnaster i t ex gabardinkostym och nylonstrumpor – de rodde med både armar och ben (dock inte samtidigt). Vi åkte genom risfälten och i grottor för att komma fram till den sedvanliga turistfällan, en flytande marknad med kex och iste till roddaren. Paparazzis dyker upp på alla de här ställena. De tar bilder, skriver ut på ett ögonblick, och ska sälja till oss direkt efter aktiviteten. Vi är dock inte alltid så köpvilliga.
Samma skumpiga väg tillbaka till Hanoi, men lite lägre tempo inne i bussen (utanför var det samma intensitet som vanligt), många sov och var lite avslagna efter ett par intensiva dagar på resa. Tillbaka i Hanoi så åt vi middag på Song Thu-restaurangen. Lika fantastiskt gott som igår kväll. Taxiresa tillbaka till skolan och sen har vissa fixat med telefonkort och byte från Resedagboken till Reseguiden för att smidigare kunna föra över bilder och berättelser. I morgon börjar skolveckan på riktigt.