Tina_ms blogg

Onsdag 16 November 2016 - Australien
Jag bloggar om vår rundresa i Australien, gå gärna in och kika om ni vill 😊.
Torsdag 16 Juni 2016 - Lofoten
Är just nu på semester i Lofoten.
En väldigt vacker plats på jorden.
Kika gärna in på min blogg för att se bilder och lite restips:
Nouw.com/nokids
Torsdag 25 Juni 2015 - Geiranger
Ska du till Norge så missa inte Geirangerfjorden som finns på UNESCOs världsarvlista :-)

Torsdag 25 Juni 2015 - Norge
Jag har skrivit ett blogginlägg om vår vandring över Besseggen.
Kika gärna in och förhoppningsvis bli inspirerad att göra en egen vandring över berget :-)

Lördag 14 Februari 2015 - London
Vi reste med Norweigan till Gatwick flygplats strax utanför London.
Det var ganska lätt att hitta på själva flygplatsen men vi upplevde att det var smått kaotiskt att ta sig från flygplatsen med underground till centrala London.
Vi bad om hjälp i servicedisken, vilket visade sig inte vara så lyckat. Vi köpte onödigt dyra tågbiljetter ( ca 550 kr för 2 personer enkel resa.)
I Victoria London så fick vi byta station och tåg för att ta oss ut till Kensington.
Kensington var ett mysigt område att bo på med mysiga restauranger på gångavstånd och bra läge i förhållande till det vi ville se.
Vi gav ganska snabbt upp underground systemet och hyrde cyklar istället. Det kostade 2 pund för 24 timmar och fungerade väldigt smidigt (y)
Från hotellet cyklade vi runt hela Hyde Park, till Royal Albert Hall och bort till Natural history museum.
Detta museum är väl värt ett besök, de har f.n. en konstutställning med 2014 års naturfotografer.
Vackra och en del gripande och tänkvärda bilder :-)
Inträdet till själva museumet var gratis, sedan var det vissa utställningar som kostade extra.
Vi cyklade även till Oxford street som är en större shoppinggata.
Om man inte har så mkt tid i London så är det väl värt att åka på en arrangerad sightseeing tur. Vi var iväg en heldag och hade en mkt kunnig guide med oss, en väldigt givande dag med besök på bl.a. London Tower, The Eye, ST Pauls Cathedral och Buckingham Palace.
Vi hade aldrig hunnit se så mkt själva om vi på egen hand skulle åkt runt till alla sevärdheterna, dessutom fick vi mkt kunskap och tips på köpet av vår guide :-)
I London får man ju inte missa deras klassiker fish & chips i tidningspapper och en kall engelsk öl till :-) För var smakar det väl bäst om inte på plats på en mysig pub med glada och skålande engelsmän runt omkring
Söndag 7 December 2014 - Dubai
Igår var en fullspäckad dag; vi begav oss iväg på en heldag tillsammans med ett gäng andra svenskar med kameran och vattenflaskor i högsta hugg.
Först ett besök i det gamla Dubai för att strosa runt på krydd- och guldmarknaden. Där kunde vi även spana in världens största guldring på nätta 63 kg!! Fast den såg snarare ut som ett rejält midjebälte än en ring.
Kryddor, guld, diamanter och dofter i överflöd!!
Sen bar det ut på en kanal i en traditionell fiskebåt innan vi styrde kosan mot världens största konstgjorda palmö och Atlantis The Palm.
Det finns hotell och så finns det Atlantis The Palm som i sig är en stor upplevelse... här åt vi av en gigantisk lunchbuffé med mat från världens alla hörn innan det var dags att ge sig på desserterna. Vilken stackars bantare som helst hade nog brutit ihop här
I bakgrunden simmade hajar, rockor m.m i hotellets gigantiska akvarium. Cool känsla!
På hotellområdet finns även ett gigantiskt vattenland med pingviner, sjölejon och delfiner...
Proppmätta åkte vi vidare mot Dubai Marina för att att strosa omkring och ladda batterierna inför... The Mall: världens största shoppinggalleria med 1200 butiker, eltaxibilar mellan butikerna för trötta shoppare, isrink och så klart en Ferrari i guld (ingen vet vad begreppet "lagom" betyder här... )
Utanför gallerian stoltserar (världens högsta byggnad) Burj Khalifa med sina imponerande 828 meter!!
Där uppe på toppen hängde Tom Cruise i Mission Impossible 4, ett telefonsamtal till president Khalifa och sedan var den saken klar
I samma område fick vi ochså uppleva ett väldigt vackert vattenspel ackompanjerad av vacker musik som nog inte lämnade någon oberörd
Fredag 5 December 2014 - Jumeirah Beach
Då har man upplevt Burj Al Arab, en upplevelse som jag nog kommer bära med mig för resten av livet...

Har aldrig upplevt ett ställe med sådan perfektion. På "ladiesroom" t.ex så fanns bl.a. en sminkhörna och en specialdesignad serie från Hermés att använda så mycket man ville.
Det är svårt att beskriva hotellet och göra bilderna rättvisa, men det första man möter när man kommit igenom första säkerhetsvakten och blivit insläppt genom grindarna är en vacker bro som man vandrar längs för att komma till själva hotellet som ligger på en konstgjord ö.
Det är ett stort vattenspel i svart marmor vid entrén och välputsade lyxbilar uppradade. Entrén är gigantisk och man blir mött av en värdinna som dubbelkollar att man har access till hotellet. I Entrén är ytterligare ett stort vattenspel och massor med rosor som är ihopsatta för att föreställa landets flagga. För att ta sig vidare in i hotellet blir man kontrollerad av ytterligare en värd som visar in en i rätt hiss (vi skulle äta på Skyview bar på 27:e våningen.)
Väl däruppe blir man mottagen av ytterligare en värdinna som kontrollerar att vi har rätt access och sedan får vi slå oss ner i en stor soffa och vänta på att värdinnan från restaurangen visar in oss.
Hotellet är gigantiskt på alla sätt och det känns som om allt glittrar och glimmar.
Vi hade bokat afternoon tea, en ceremoni som tar ca 2 timmar. Man bjuds på kakor, snittar och andra godsaker. I glaset serveras väl kyld champagne och sedan får man välja te, kaffe, varm choklad etc.
Som sagt ett minne att bära med sig för resten av livet, förhoppningsvis även de dagar framöver då det bara står havregrynsgröt och ägg till frukost haha :-)