Sos08s blogg

Onsdag 24 December 2008
Efter 12 timmars flygresa landar vi hemma på Sturup igen vid 17-tiden.

Vi har haft två underbara semesterveckor i solen.

Hälsn Siv o Stefan (= sos)
Måndag 22 December 2008 - Kata Beach
För att få lite omväxling och se oss omkring lite så tog vi en promenad till Kata Beach på morgonen. Den stranden var mindre än Karon och det var ganska lugnt när vi kom dit eftersom vi var ganska tidiga.

Unnade oss lite massage där på stranden. Det är så skönt även om det verkligen känns i muskler och leder när de tar i o böjer och bänder emellanåt.

Efter ett tag började denna strand bli väl överbefolkad så vi letade oss tillbaka till Karon där det i alla fall finns mer plats på stranden.

På kvällen åt vi goda jätteräkor. Mums!!!!
Söndag 21 December 2008 - Karon Beach
Inte många dagar kvar innan hemresan. Så därför var det avkoppling på stranden som gällde.

På kvällen gick vi till skräddaren Alex för en sista provning och betalning. Han fixade leverans av kläderna till vårt hotell när allt var klart.
Lördag 20 December 2008 - Karon Beach
Förmiddagen den 20 december spenderade vi på stranden i Khao Lak innan taxin kom och hämtade oss och tog oss tillbaka till Phuket och Karon Beach.

Denna gång bodde vi på enJoys´s Beach House, Karon, som är ett litet familje hotell med endast några få rum. Här bodde vi i en fin suite med stor balkong. De hade riktig kaffemaskin så vi fick riktigt kaffe till frukost. Såååååå himla gott!!

Ägaren till hotellet hade var också skräddare och hade butik längre ner på gatan.

Under eftermiddagen gick vi runt och rekade lite priser på kläder m.m.

På kvällen satt vi ute på vår stora balkong och bara njöt av värmen och drack med lite gott vid köpt med oss under eftermiddagen.
Fredag 19 December 2008 - Khao Lak
Vi tillbringade hela dagen på den lugna stranden i Khao Lak. Gick efter stranden bort till de små "mat haken" och tog en go kall öl och senare under eftermiddagen gick vi tillbaka igen och åt god Thaimat där.
Torsdag 18 December 2008 - Koh Similan
Blir skjutsad ner till hamnen i Khao Lak där vi ska ombord på en speedboat som ska ta oss och ett gäng människor på en dagstur till de vackra Similan Islands.

Vädret var som vi hittills har haft det under vår semester.........sol från en klarblå himmel. Helt underbart!!!!
Bilderna från Similan talar för sig själv. Paradisvackert, vit sand, klart vatten, Nemo och massa andra fiskar hittas i vattnet.........ett ställe man bör åka till om man har möjlighet.
Onsdag 17 December 2008 - Khao Lak
Packar ihop igen och taxin hämtar oss vid 9 tiden och resan tar ca 2 timmar till Khao Lak.

Väl framme i Khao Lak är det lite svårt att hitta vårt hotell som verkar ligga mitt ute i ingenstans. Vi åker på en liten grusväg innan vi kommer fram till en oas där The Andamania Beach Resort ligger. Hotellet är alldeles nytt och fint och öppnade i början av 2008.

Väldigt stort och fint rum och badrum med jättefin uteplats. Resorten ligger precis vid stranden som är så gott som folktom. När vi tar en promenad efter stranden så ser vi att ett till hotell håller på att byggas en bit bort från vårt. Vi ser att det ligger fler hotell långt bort på stranden.

Ingen Phuketträngsel på dessa stränder minsann. Och de enda solsängarna som syns på stranden är de som står upp mot resorten vi bodde på.

Sanden är något mörkare än den på t ex Phuket och vattnet är lite grumligt längst in mot stranden. Men när man kommer ut en bit klarnar vattnet mer. Inte så långgrunt heller och det är skönt.

När kvällen och mörkret kom och vi satt ute på hotellets restaurang med utblick över havet upptäckte vi att det fanns mygg där. Det hade vi hittills klarat oss ifrån under resan.

Annars var Khao Lak ett underbart vackert och lugnt ställe med väldigt trevlig befolkning.

De få små restauranger som ligger efter stranden kan verkligen rekommenderas.
Tisdag 16 December 2008 - Karon Beach
Under eftermiddagen åkte vi åter till Karon Beach efter underbara dagar på Coral Island.

Men denna gång endast för en natt innan vi ska vidare till Khao Lak.

Checkade in på Rattana Beach Hotell. Väldigt fräscht och snyggt rum och badrum...........och till Stefans förtjusning så kunde man styra alla lampor m.m. via en fjärrkontroll :-)

Efter all god seafood och annan god thailänsk mat vi ätit under våra dagar på Coral Island så blev det faktiskt en pizza till middag denna dag. Därefter gick vi ut och shoppade lite.

Ett marknadsställe på Karon som vi inte gillade är Shopping Sale Karon som ligger efter "strandvägen". Flera av försäljarna där upplevde vi som mycket kaxiga och otrevliga. Det är mycket trevligare att handla på gatorna runt omkring och definitivt billigare redan från början.
Lördag 13 December 2008 - Coral Island
Blir hämtad vid hotellet ca 8.30 för att resa till Coral Island som är en liten ö söder om Phuket.
Det tar ca 15 minuter med speedboat till Coral.

Coral Island Resort är den enda resorten på ön och där bor man i fina bungalows. God mat och mycket trevlig personal på resorten.

Det finns två stränder på ön. Den vid resorten och en mindre (Banana Beach) som man kan nå via en stig som tar ca 10 minuter att gå. Det är vita fina stränder med klart vatten och fina fiskar. Dagtid kommer många speedboats in med turister som ska snorkla. Men när dessa försvunnit för dagen råder lugnet på den lilla ön där till och med elen stängs av under dagtid. Det var verkligen skönt att komma till denna ö efter att ha varit bland alla människor som är på Karon Beach.

Varje dag mellan ca 15 och 17 dyker annorlunda fåglar upp vid resorten (Hornbill Bird). Fågeln näbb ser ut som den är i tre delar och den har ett väldigt säreget läte. De lever tydligen i par som följs åt livet ut.

Åker från Coral Island den 16 december mot Karon igen för att tillbringa en natt där innan vi åker till Khao Lak.

Kan verkligen rekommendera några dagar på Coral för de som vi, som tycker om lugnet och att "bara vara" och vill komma ifrån de folktäta stränderna.
Torsdag 11 December 2008 - Karon Beach
Solen sken från en klarblå himmel och vi tog en promenad fram och tillbaka efter hela Karon Beach. Perfekt strand att promenera på eftersom den är ganska lång.

Vid dagens slut hade vi börjat få ganska mycket färg på huden. Som tur är har vi båda lätt för att bli bruna och bränner oss inte så lätt.

Nackdelen som jag kan känna med såna här stränder är att de känns lite som "Mallis" över dem med raderna av solsängar. Det ska bli skönt att snart åka ut till Coral Island istället.