Sos08s blogg

Söndag 27 Juni 2010 - Kastrup
Resealbum: Ban Phe igen
Så landade vi i Norden igen. Som tur är så verkar sommaren även letat sig hit nu också medans vi varit borta :)
Söndag 27 Juni 2010 - Suvarnabhumi Airport
Det blev mat på Burger King innan vi fick gå ombord på planet vid 1-tiden. Planet lyfte 01.20 och egentligen hade vi inte alls någon lust att åka därifrån någon av oss.
Vi längtar redan tillbaka.
Annars gick hemresan ganska bra och vi sov en hel del alla tre. Inga skrikande småbarn i närheten av oss denna gång :)
Lördag 26 Juni 2010 - Ban Phe
Resealbum: Ban Phe igen
Förmiddagen tillbringade vi vid poolen innan vi åt vår sista thai lunch på kvarterskrogen.
Mätta och belåtna gick vi upp och plockade ihop packningen i vår lägenhet och stängde till :-( Ledsamt att lämna den.......

Vid 19-tiden gick avfärden med taxi mot flygplatsen.
Fredag 25 Juni 2010 - Ban Phe
Resealbum: Ban Phe igen
Midsommarafton började vi vid poolen med lite sol och bad. Sen kom en taxi och hämtade oss vid 14.30 som tog oss in vänner som bor inne i Ban Phe. Där bjöds på sill, potatis, gräddfil med gräslök, nubbe, Kalles kaviar......ja allt gott vi kände att vi saknat då när vi fick känna smak på det :)

Mycket gott och trevligt var det. När vi var mätta och belåtna tog vi en promenad vi vidare till puben Bed Rock och satt och hade det lite trevligt samtidigt som vi väntade på att hungern skulle sätta in igen. Då fortsatte vi lite längre bort efter gatan till en restaurang som våra vänner gillar. De beställde in lite olika thairätter som vi åt av. En del var inte starka, en del lite starka och en del MYCKET starka. Massa gott var det i alla fall!! Sen blev det taxi hem till lägenheten igen efter en riktigt mysig midsommar med goda vänner.
Torsdag 24 Juni 2010 - Koh Samet
Resealbum: Ban Phe igen
Efter frukost blev det moppeåkning in till Ban Phe och därifrån tog vi färjan ut till Koh Samed. Å vilken tid det tar!!!! Först köpte vi biljetten (vid 10 tiden), 100 bath/pers, sen sa de att färjan skulle gå 10.30......men nehej.....vi skulle gå till piren där färjan låg kl 10.30 och där skulle vi betala 200 bath/pers i nationalparksavgift för att få gå iland (turistskattavgift egentligen).
Färjan lade äntligen ut vi 11.15 och sen tar det en halvtimme ut till ön. Det gungade rejält av efterdyningar från de senaste nätternas regnstormar och dottern kände av det lite på vägen dit. Men bara vi kommit iland blev det bra.
Det blev lite bad och lunch där ute. Vid 15-tiden letade vi oss till färjan som skulle ta oss hem igen. Då längtade vi hem till vårt ;)

När vi kom hem blev det lite sol och bad vid poolen som vanligt och sen middag på kvarterskrogen. Vi hade en jättetrevlig kväll där med vänner som bor i huset bredvid och ett par holländare vi träffade som bor i vårt hus.
Onsdag 23 Juni 2010 - Ban Phe
Resealbum: Ban Phe igen
Under förmiddagen tog vi moppen in till The Rayong Aquarium (30 bath/pers) och tittade på alla fiskar, skaldjur, sköldpaddor och annat de har där som även finns här i havet. Något vi kan rekommendera att göra när man är i området.
När vi tittat färdigt på allt som lever här i havet fortsatte vi in till centrala Ban Phe och åt jättegod pizza till lunch (160-170 bath/pizza). Och den är både billigare och mycket godare än den de gör på pizzerian längre bort på stranden.
När vi kom hem blev det lite bad på stranden och i poolen innan molnen började dra in lite igen. Det är lite skillnad att vara här på sommaren mot för vintertid då vi inte hade en endaste droppe regn på drygt 3 veckor. Men men.....man blir ju inte direkt fryssen av regnet. Här är ju lika varmt ute ändå :)
På kvällen blev det middag på vår kvarterskrog som vanligt.
Tisdag 22 Juni 2010 - Ban Phe
Resealbum: Ban Phe igen
Dagen började med dopp i poolen för oss alla innan regnet drog in från havet.

Vid ett regnupphåll tog vi moppen in till Ban Phe där Rayong Aquarium ligger, men tyvärr hade de stängt måndagar och tisdagar så vi får göra ett nytt försök en annan dag. Så vi styrde moppen in mot Ban Phe för att vi blev sugen på pizza till lunch. Men då började stora svarta moln torna upp sig ute över havet igen. Vi vände snabbt och letade oss hemåt istället och tur var det för 10 minuter efter att vi kommit hem så öppnade sig himlens ALLA portar.

Då gick vi till vår kvarterskrog och åt lunch istället.

Regnet lugnade sig igen under eftermiddagen så då åkte vi in till Ban Phe igen. Denna gång för att hälsa på en vän som har ett guesthause där inne. Där fick vi riktigt kaffe!!!!! Hon har en riktig kaffemaskin med hela bönor i och det är ju så himla gott.

När det blev uppehåll i regnet igen vid 17 tiden så åkte vi hemåt igen. Under kvällen var det skyfall och åska och dunder så vi stannade i lägenheten och lagade mat själva för en gångs skull. Sen kröp vi upp i sängen alla tre och hade filmkväll.

Måndag 21 Juni 2010 - Ban Phe
Resealbum: Ban Phe igen
Idag var det sol när vi vaknade vid 7 tiden men sen kom molnen. Men det gör inte så mycket när det är 30 grader varmt ute :)

Bad i poolen under förmiddagen och solen kom fram emellanåt. Varmt och väldigt hög luftfuktighet är det så poolen svalkar skönt. En sväng på stranden och bad i havet hann vi också med innan lunch. Vi hade tänkt hyra en speedboat på eftermiddagen som skulle ta oss ut till Koh Samed och ett par andra småöar men regnmolnen tornade upp sig över havet så vi väntar till en annan dag och tar en sån tur istället.

Det blev att fixa lite i lägenheten och titta på lite film istället när regnet öste ner under eftermiddagen. Sen blev det middag på kvarterskrogen och en stund med trevliga grannar.

Senare under kvällen drog åskan in över vårt område. Häftigt att sitta där uppe på vår balkong och se blixten utöver havet.

Vi skypeade en stund med en av de vuxna döttrarna där hemma i Sverige på kvällen. Mysigt!!
Söndag 20 Juni 2010 - Ban Phe
Resealbum: Ban Phe igen
Vaknade till ännu en solig dag. Så.......det blev en dag på stranden.......

Efter frukost gick vi tjejer ner till stranden och badade, solade och tog en långpromenad längs vattnet. Härligt som vanligt!

När maken kom hem efter en tur till Ban Phe blev det stranden även för honom en stund och så åt vi lunch där också. Tonåringen beställde som vanligt Pad Thai gai eftersom hon är fisk och skaldjursallegiker m.m. Thanom (kvarterskrogägarinnan) gör en speciell Pad Thai endast för henne eftersom hon inte kan äta den vanliga. Hon får lite chili i sin för att det ska bli lite smak på den :)

Efter att ha duschat och bytt om på eftermiddagen tog vi en songtaew in till Rayong och varuhuset Lam Tong för lite shopping. Dottern köpte bland annat ett par Converse för ca 200 sek (770 bath) och de var äkta. Lagomt pris tyckte hon :) Där inne har de även en massa matställen med lite plockmat man kan köpa. Vi passade på att prova lite olika som mellanmål för att klara oss fram till middagen på kvällen. Gott o roligt att testa lite sånt man inte ätit tidigare.
Lördag 19 Juni 2010 - Pattaya
Resealbum: Ban Phe igen
Vid 9-tiden knallade vi ner till vägen för att vänta in en songtaew som skulle ta oss in till Rayong för att därifrån ta en buss till Pattaya. Vi tänkte att det kunde vara roligt att testa ta bussen dit istället för taxi som vi först tänkte göra. GISSES vad vi kom att ångra oss!!!!!! Songtaewen kom först vid 9.30....tur att det var molnigt när vi stod där nere på gatan i värmen och väntade. När den väl kom så var den redan överfull. Catrine och Siv lyckades klämma ner rumpan mellan folk där på sätena men Stefan fick stå bak på kanten och hålla i sig de 1,5 milen in till Rayong.

Väl inne i Rayong (efter ca 30 min) sa de att bussen till Pattaya (60 bath/pers) skulle gå om 30 min. Ja....det var väl ok så vi satte oss vid buss stationen och väntade en stund. Efter en kvart fick vi i alla fall gå ombord på bussen som hade AC så det var ju skönt. Men sen tog det säkert 20 min innan den avgick.
Härligt att vara på väg tänkte vi.....det går ju jättebra att åka buss till Pattaya. GLÖM DET!!!! För vi hann bara ut på gatan som går genom Rayong så stannade bussen för att vänta in några som skulle med. Vi stod där i säkert 30 minuter innan den började röra på sig igen. Och när den väl började rulla mot Pattaya så gick det i 20-max 50 km/timme och dessutom stannade den vid varenda jäkla mjölkpall!!!!! Innan vi äntligen var framme i Pattaya så var Catrine och Siv kissnödig till bristningsgränsen, alla tre var nära till nervsammanbrott för länge sen och klockan var nästan 15 när vi äntligen kom fram. Vi startade alltså vår resa kl 9 på morgonen och var framme strax före 15 och det är 7 mil dit!!!!

Det vi har lärt oss är att vi aldrig mer kommer att åka buss när vi ska iväg någonstans utan det blir taxi hädanefter.

När vi äntligen var framme i Pattaya så letade vi först reda på en toa i alla fall. Sen klev vi på en songtaew som tog oss in i myllret i Pattaya. Fullt med folk o bilar o säljare o marknads stånd (som vi inte har där vi bor). Kul en stund och vi shoppade lite och prutade som man ska göra på de där ställena. Mc Donald´s lunch blev det också denna dag eftersom vi inte har det där hemma i Ban Phe.
Efter ett par timmar längtade t o m tonåringen hem till vårt lugna område och då tog vi taxi hem igen. Ingen mer buss för oss ;)
Väl hemma bytte vi till badkläder och hoppade i poolen för att svalka sig efter en varm och svettig dag på turistorten. Det var skönt!!! Sen blev det middag på vår kvarterskrog där vi trivs så bra :)