Raianders blogg

Onsdag 30 April 2008 - Warszawa
Ja då är det bara att säga tack och hej till Polen för denna gången. När jag anlände Warszawa på tisdagseftermiddagen så regnade det. Så vi har haft en ordentlig tur med vädret då solen har lyst varje dag och ingen nederbörd. Efter en god natts sömn så tog jag mig ut till flygplatsen i god tid. Tur var nu detta eftersom det var smått kaotiskt där. Norwegians avgångar avgår från en liten terminalbyggnad bredvid inrikeshallen, "Terminal Etiuda". När jag kommer dit tre timmar innan avgång så är denna lilla byggnad till sista plats full med resenär som ska åka med Norwegian och Wizz till olika platser. Alla ryms inte där inne utan det blir kö utanför byggnaden från och till. Kön ringlar sig otroligt långsamt och plötsligt så fick jag och några till gå före i kön för att inte missa avgången. När jag checkar in mig så vill jag bli av med min resväska och detta hade jag inte meddelat i förväg. Hon upplyser att detta kostar 14 zloty -får en liten vit lapp- och jag måste gå iväg till andra änden av terminalen och ställa mig i ny kö för att betala denna summa. I denna kö som går otroligt långsamt pga att det sitter en person bakom disken, det är inte bara betalning för väskor han pysslar med utan även bokning av flygbiljetter till folk som droppar in. Tiden går, tiden går ... till sist så fick jag pröjsa och fick ett nytt papper som skulle visas upp i incheckningen för att få boardigkortet. Ny kö, kommer fram och tjejen som checkade mig in först var borta och ingen av dom nya visste var mitt boardigkort är. Nu händer något som jag inte gillar, dom två, tre jag frågar bara rister på huvudet och drar upp axlarna ... vi vet inget. Detta bemötande är dötrist att råka ut för när tiden är knapp och det är brottom, brottom. Ment var det en sevicemaindad man som hjälpte mig att finna mitt kort som låg där på disken väl synligt för personalen. Nu blev det ytterligare två köer innan allt var klart. Först köa med väskan som skulle läggas på ett rullband till bagagevagnen, efter det så var det kö förståss till security control. Summa summarum så tycker jag väl att detta system inte platsar in i dagens moderna sammhälle 2008 ... mycket tungrott för att vara ett EU-land.
När allt var klart och jag pustade ut så var det tio minuter till avgång. Som tur var så låg flyget som kom från Rom sent, jag tror nog att alla kom med. Men vem vet, det kanske finns några stackare som fortfarande köar till Stockholmsflyget med avgång 13.50.
Måndag 28 April 2008 - Gdańsk
Då börjar resan närma sig sitt slut. Det har varit fantastiska dagar både med vädret och alla upplevelser.
Sista kvällen blev att äta gott för rimliga pengar innan det var dags att ta sig till hotellet och packa ihop pinalerna så det mesta var färdigt till nästkommande morgon. Efter frukost så checkade vi ut, tog bussen till centralstationen och sen flygbussen till Lech Walesa Airport. Min reskompis skulle nu flyga tillbaka till Norge och jag tog LOT till Warszawa igen. Jag hade min hemresa på valborgsmässoafton så jag stannade en natt extra i Polska huvudstaden.
Måndag 28 April 2008 - Sopot
Andra dagen efter tidig frukost så begav vi oss med pendeltåget norr ut till Sopot. Resan tar 18 min så det är väl värt ett besök när man är i Gdansk. Sopot ligger ju precis vid havet med en lång träpir som visst ska vara en av den längsta i Europa. Staden är inte stor så det går att flanera runt i maka takt och njuta av den lilla pärlan som staden är. På eftermiddagen så slog vi oss ned på strandpromenaden och avnjöt en god lunch med tillbehör. Vädret var kanon så vi blev sittandes där och det kändes på kvällen … ansiktet var blossande rött av vårsolens strålar. Nu var det dags att att ta tåget till Gdansk efter en trevlig visstelse vid havet. Kvällen flöt på i de trevliga kvarteren i Gdansk med god middag och några öl på lokala pubar.
Söndag 27 April 2008 - Gdańsk
Efter ett par härliga dagar i Polens huvudstad så går vi ombord på tåget som ska ta oss till Gdansk. Denna resa tar ca. fem timmar med direkttåg. Vi anländer på em. efter en liten försening. Hade kollat upp vilken buss som gick till hotell Angela, men väl på plats utanför stationen så var den inte lätt att finna. Vi frågade och blev hänvisade fel hela tiden eller så kanske vi inte förstod polskengelsk. Till sits så tog vi en taxi, det var inte så långt men kanske en aning för långt att gå efter tågresan.
Detta hotell rekommenderar jag till alla som vill besöka Gdansk, mycket trevligt med fina rum, god frukost och hjälpsam personal http://www.villaangela.pl ett hotell med tre stjärnor.
Gdansk låg också i ruiner efter kriget men staden är fint restaurerad och det är mycket behagligt att vandra runt bland dom fina byggnaderna. Det var ju här andra världskriget startade i september 1939 och det finns ett stort monument att beskåda över detta.
Lördag 26 April 2008 - Warszawa
Detta är mitt första besök i Warszawa. En stor bullrig stad med en arkitektur som an inte blir så lyrisk av. Men detta har ju en förklaring då hela staden låg i ruiner efter andra världskriget. Det finns ett område i alla fall som har återskapats till sin forna glans och det är gamla stan och områdena runt omkring. Här samlas alla turister förr eller senare för att flanera och nyttja alla restauranger.
Andra dagen stod vi upp tidigt och efter frukost så begav vi oss i riktning mot gamla stan. Då hamnar vi mitt i en filminspelning, en gata och ett stort torg är avspärrat. Filmen utspelar sig på 40-talet mitt under brinnande kriget, allt är återskapat in i minsta detalj. Detta var mycket spännande att se när alla statister, skådespelare och den rätta rekvisitan var i full action.
Jag tror vi fastnade där i två,tre timmar för att beskåda detta med alla SS-soldater, hästvagnar, bilar och massor av människor som är klädda tidstypiskt. Detta tillsammans med den rätta miljön här i stan gör att man plötsligt befinner sig i 40-talets Warszawa. Mycket trevligt nu 2008, säkert inte lika roligt då det begav sig.
Fredag 25 April 2008 - Kraków
Efter ett par dagar i vackra, trevliga Kraków så var det dags att checka ut från hotellet. Kl.10.12 avgår IC-tåget med destination Warszawa. Denna tur tar ca: 5 timmar med direkttåg. Allt börjar bra, vi har en 6-personerskupé för oss själva hela resan.
Det fanns ingen barvagn med i tågsetet, men det går en gubbe omkring med en försäljningsvagn så att man kan få lite att äta och dricka. Efter kaffe med tilltugg så ville vi ha var sin öl men det gick inte. Det finns ingen alkoholservering ombord på något tåg i hela Polen. Det är bara tillåtet om tåget går på utrikestrafik. Men gubben hade en liten gömma långt ned i serveringsvagnen, där hade han kalla öl. Det gick bra att köpa om vi inte visade dem för tågpersonalen.
När tåget närmade sig Warszawa så började en lång och seg transport sista biten pga enkelspår, spårarbete och stoppsignaler. En och en halv timma försenade anlände vi Warszawa Centralna som badade i sol och 20 graders värme.
Onsdag 23 April 2008 - John Paul II International Airport Kraków–Balice
Efter en tidig uppstigning (jag är van att sova länge) så tog jag mig till Arlanda. Vid dessa resetillfällen är jag så tacksam att jag bor så nära flygplatsen. Åker jag tåget så tar det 15 min från att jag låser min hemdörr tills jag står på någon av terminalerna på Arlanda. Framförallt när det är tidiga flygavgångar så är det en fördel.

Efter en smidig incheckning och en snabbkoll i taxfree så var det dags att gå ombord på Norwegians flight till Kraków. Då jag reste ner hit själv så hamnade jag brevid en man som var väldigt rastlös eller flygrädd kanske. Han pillade på en det ena än det andra. Tog upp en tidning som han bläddrade i och snabbt till baka med den i stolsfickan. Kollade sin plånbok ett antal gånger, tidningen upp igen ... ja han var fullt sysselsatt hela flygturen. Jag vill ju slappna av under flygningen men var så nyfiken hela tiden vad han höll på med. Ja det var en rolig pajsare som gick av och an under flygresans gång.

När vi landade efter en och en halv timma på tid så drog han en lättnadens suck hörde jag. Jag hade inget incheckat bagage så det var bara att gå direkt ut och en kort promenad i den 15-gradiga vårluften till tågstoppet. Det var där som jag såg dessa maskrosor som blommade så fint. I Väsby så har våren inte kommit så långt ännu, den är nog ett par veckor före här än hemma.

Efter den korta tågturen till city så tog jag en kort promenad till hotellet. Har inte bott här tidigare men fann det direkt utan problem. Efter incheckning och den obligatoriska granskningen av hotellrummet så blev det ut på stan i det fina vårvädret. Drack en kall god öl på en uteservering och det var full fart på torget med flanerande turister och lokalbor. Var och inhandlade en liten, liten mus till min laptop. Blir så frustrerad av styrplattan ibland, så en mus är det rätta för att få upp farten.
Var och avnjöt en god middag på en trevlig, fin restaurang där jag käkat tidigare. Skönt att det inte är euro ännu i Polen för jag åt både förrätt, varmrätt och kaffe med konjak för 60 zloty. I ett euroland hade jag bara fått varmrätten för det priset.

Det kommer att bli en tidig kväll i säng. I morgon så ska jag möta upp min gode vän från Norge som anländer Kraków vid tolvtiden. Först ska jag checka ut från detta hotellet -det fanns inget ledigt dubbelrum i morgon- och checka inte på ett nytt. Sen blir det lagom att ta tåget till flygplatsen och möta norrmannen. Blir det tid över så hinner jag med lite kontorsarbete (skriva vykort) på flygplatsen innan flyget från Oslo anländer Balice Airport.

Fortsättning på resan följer ....