Stöd Ukraina

Raianders blogg

Onsdag 23 April 2008 - John Paul II International Airport Kraków–Balice

Ankomst tll Kraków 23 april 2008.

Efter en tidig uppstigning (jag är van att sova länge) så tog jag mig till Arlanda. Vid dessa resetillfällen är jag så tacksam att jag bor så nära flygplatsen. Åker jag tåget så tar det 15 min från att jag låser min hemdörr tills jag står på någon av terminalerna på Arlanda. Framförallt när det är tidiga flygavgångar så är det en fördel.

Efter en smidig incheckning och en snabbkoll i taxfree så var det dags att gå ombord på Norwegians flight till Kraków. Då jag reste ner hit själv så hamnade jag brevid en man som var väldigt rastlös eller flygrädd kanske. Han pillade på en det ena än det andra. Tog upp en tidning som han bläddrade i och snabbt till baka med den i stolsfickan. Kollade sin plånbok ett antal gånger, tidningen upp igen ... ja han var fullt sysselsatt hela flygturen. Jag vill ju slappna av under flygningen men var så nyfiken hela tiden vad han höll på med. Ja det var en rolig pajsare som gick av och an under flygresans gång.

När vi landade efter en och en halv timma på tid så drog han en lättnadens suck hörde jag. Jag hade inget incheckat bagage så det var bara att gå direkt ut och en kort promenad i den 15-gradiga vårluften till tågstoppet. Det var där som jag såg dessa maskrosor som blommade så fint. I Väsby så har våren inte kommit så långt ännu, den är nog ett par veckor före här än hemma.

Efter den korta tågturen till city så tog jag en kort promenad till hotellet. Har inte bott här tidigare men fann det direkt utan problem. Efter incheckning och den obligatoriska granskningen av hotellrummet så blev det ut på stan i det fina vårvädret. Drack en kall god öl på en uteservering och det var full fart på torget med flanerande turister och lokalbor. Var och inhandlade en liten, liten mus till min laptop. Blir så frustrerad av styrplattan ibland, så en mus är det rätta för att få upp farten.
Var och avnjöt en god middag på en trevlig, fin restaurang där jag käkat tidigare. Skönt att det inte är euro ännu i Polen för jag åt både förrätt, varmrätt och kaffe med konjak för 60 zloty. I ett euroland hade jag bara fått varmrätten för det priset.

Det kommer att bli en tidig kväll i säng. I morgon så ska jag möta upp min gode vän från Norge som anländer Kraków vid tolvtiden. Först ska jag checka ut från detta hotellet -det fanns inget ledigt dubbelrum i morgon- och checka inte på ett nytt. Sen blir det lagom att ta tåget till flygplatsen och möta norrmannen. Blir det tid över så hinner jag med lite kontorsarbete (skriva vykort) på flygplatsen innan flyget från Oslo anländer Balice Airport.

Fortsättning på resan följer ....
Dela med andra:    

Kommentarer
Sierra säger:
Krakow är fint.
Enjoy!
Postat 2008-04-25 23:27  Anmäl
Lotz säger:
Kul att du ar tillbaka i Krakow! Jag saknar det ofta! Sjalv reser jag runt i England just nu.
Postat 2008-04-24 20:01  Anmäl
Fagersta säger:
Ha det så trevligt resten av vistelsen. Ser fram emot lite bilder. Har aldrig varit i Polen
Postat 2008-04-24 09:21  Anmäl
Reseglad säger:
Låter som att du har det trevligt.
Vart i fra Norge kommer din gode vänn?
Ha en fortsatt trevlig resa.
Postat 2008-04-24 07:42  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Tågresa Dresden - Berlin
15 år sedan
Ångbåtsresa på Elbe
15 år sedan
Bastei-bergen
15 år sedan
Trevliga Bad Schandau
15 år sedan
Pirna
15 år sedan