Miamadams blogg

Lördag 23 Augusti 2008 - Island
Vi besökte Island i början av augusti. Vi var en grupp på 16 personer som åkte tillsammans och vi hade ett digert program de fyra dagar vi hade på oss att utforska Reykjavik och dess närmaste omgivningar.
Direkt efter vår ankomst på tisdagseftermiddagen åkte vi buss från Keflavik till Blå Lagunen. Ett vanligt nöje visade det sig! Kom ihåg att lägga badkläderna i handbagaget för att slippa öppna resväskan. Väl där hyrde vi handdukar, det kostade runt 30 kronor. Solen strålade från en blå himmel. Vi bytte om och sen ..... åh vad ljuvligt.....varmt och fantastiskt skönt ljusblått mjölkfärgat vatten. Temperaturen varierade mellan 36 och 40 grader. Om man var törstig fanns en bar i lagunen där man kunde beställa öl, vin eller läsk. Det registrerades genom att de scannade av ditt armband (som även var din nyckel till skåpet i omklädningsrummet) och när du lämnade lagunen betalade du för det du druckit vid utgången, smidigt!

Efter badet checkade vi in på vårt hotel, Foss Hotel Baron, trestjärningt och helt ok. Nu var vi verkligen hungriga och klockan var mycket. Tack och lov hade vi redan innan avfärden från Sverige fått hjälp att boka in fyra olika restauranger för våra middagar. Första kvällen var det Rosso Pomodoro, en italiensk restaurang på affärsgatan. Den låg ca 10 minuters promenadväg bort från vårt hotell. Där åt vi fantastisk mat med gott vin till!

Dag två var det dags för val- och delfinsafari, avfärd från hamnen efter lunch. På förmiddagen gick vi runt i stan och besökte bl a Hallgrimskyrkan där vi åkte upp i tornet, väldigt vacker utsikt över staden. Renovering pågår ca 1,5 år framöver men det var ändå värt ett besök tyckte vi. Vädret var inte alls lika bra idag, det duggade lätt till och från. Men det gjorde ju ingenting eftersom man alltid bör packa ner regnkläderna när man åker till Island, in case of... Dessutom fanns rejäla regnoveraller (och flytvästar, obligatoriskt för alla barn) som man kunde låna på båten. På väg ut mot öppnare vatten passerade vi den lilla ön där lunnefåglarna håller till, söta fåglar! Men, skulle vi få se några valar? Jodå, vi hade väldig tur, vattnet var lugnt och sikten var god, och med hjälp av ekolod kunde skepparen styra mot det som vi alla var där för, valar! Vi såg både vikval och knölval, se en av mina bilder, och på väg mot hamnen såg vi flera tumlare vilket var ganska ovanligt eftersom de är väldig skygga. Det är inte helt lätt att ta kort på valar, man blir så exalterad att man inte hänger med riktigt, men några fina bilder fick jag i alla fall. Andra kvällen åt vi, återigen fantastiskt gott denna gång på Thrír Frakkar, Tre rockar betyder det. De har en del typiska isländska matträtter på menyn, valbiff, lunnefågel (hmm) t ex själv åt jag en jättegod fisk.

Den Gyllene cirkeln hette utflykten för dagen. Den finns i flera olika långa utföranden, vi valde en sextimmars tur med start efter lunch. Guiden var ingen stjärna och hon talade inte så bra engelska konstigt nog. Vi upplevde annars att islänningarna var väldigt duktiga på att prata engelska, men inte denna dam... Vi besökte Thingvellir, där världens äldsta riksdag grundades och där kontinentalplattorna möts, vattenfallet Gullfoss och till slut Geysirområdet med Islands idag mest aktiva gejser, Strokkur. Regnet öste ner mer eller mindre hela dagen men det var en väldigt fin tur! Middagen avnjöts på Hummerskeppet, en gammal båt som låg ankrad i hamnen, det är nog det enda stället jag inte skulle gå tillbaka till. Det var inget större fel på stället men inte heller utmärkande på något sätt.

Fjärde dagen, vår sista eftersom vi skulle åka hem i gryningen dagen efter...skulle vi rida islandshäst. Idag var det lite molningt men inte en droppe regn, vilken tur vi hade! Red en hel del som ung men blev vid ett tillfälle avkastad och blev skrämd men nu måste t o m jag rida! Mamma och pappa som bägge passerat 80 år var de enda som inte följde med på ridturen. Så fjorton förväntansfulla personer blev hämtade på hotellet, det ingick i priset för ridningen. Vilka otroligt snälla hästar de är, de där islänningarna! Lugna och inte alls nervösa som en del andra hästar är. Vi red ut i samlad tropp som efter en stund delades in i två grupper, en långsam och en snabb. Våra vägar möttes igen efter kanske en halvtimme och då kunde de som ville byta grupp. Ishestar hette stallet vi red på.

Vår sista kväll hade vi bokat bord på La Perla, en restaurang med en jättekupol byggd ovanpå sex vattencisterner med utsikt över hela Reykjavik med omnejd. Det fantastiska var att restaurangen snurrade! Golvet där borden står snurrar sakta, sakta runt mittsektionen. Har lagt in några bilder därifrån. Ska nämnas att det är dyrt att äta här men ett alternativ kan vara att ta en drink och sitta i den övre delen av baren och njuta av den vackra utsikten, fanastiskt trevligt!!

Det var lite om min resa denna gång hoppas att informationen kan vara någon kommande Islandsresenär till nytta! Kommentera gärna om ni vill!
Måndag 21 Juli 2008
Nu är det en ny släktresa på gång, Island blir det i 5 dgr i början av augusti. Vi har fullt program med bad i Blå Lagunen, Val & delfinsafari, ridning på islandshäst och så klart rundtur för att se den Gyllene cirkeln. Nu ska jag söka lite info på reseguiden.se och se vad jag kan hitta för intressant om Island. Vi hörs när jag kommit tillbaka!
Hälsar Marie
Tisdag 18 Mars 2008 - Dubai
Nu har jag varit 3 dygn i Dubai, kort och intensivt men vi hann med det vi hade planerat.
Vi bodde på Deirasidan om creeken och hade gångavstånd till guldsouken som besöktes första kvällen. Det räckte med att fönstershoppa där eftersom man blev mätt bara av att se allt guld som fyllde skyltfönstren. Se gärna mina bilder.

Dagarna spenderades, dels vid hotellets pool och dels vid havet, på Jumeira Beach Park som är en allmän strand. Man betalar 5 dirham (knappt 10 kr) i entréavgift och ytterligare 15 dhm för en solstol. Mot en deposition kunde man även hyra handuk. Stranden är fin med finkornig ljus sand och härligt vatten som just nu, i mars, bara var drygt 20 grader (brrr!). Det finns dusch och litet snabbmatställe där.

Självklart besökte vi "Mall of the Emirates" med 350 butiker samt en inomhusskidbacke som man inte tror är sann! Ett besök på Madinat Jumeira avslutade kvällen. Det är ett hotell med kanaler och ett stort antal restauranger. Fisk & skaldjur blev vår middagsmat, mums!
Sista dagen åter vid poolen sen blev det dusch och på med "fina kläder" för att i Emirates Tower se solnedgången i havet på femtionde (50!) våningen, sippandes på en Pina Colada och blickandes ut över "The World", ö-gruppen man håller på att skapa utanför kusten.....

Innan det var dags för hemfärd till vårt hotell besökte vi Karama, ett shoppingområde, med enklare butiker med envisa försäljare. En del fynd gjordes i form av tröjor till sönerna och ett par tunikor till mig själv. Nöjd kunde jag nu resa hem igen!! Vi får se när nästa resa blir av. Löste ut bilskrället idag efter att ha fått ett par påpekanden vid bilbesiktningen igår. Där rök närmare 5.000:-. Dessvärre upptäckte de ett annat fel jag bör åtgärda inom ett par månader, till ett pris av knappt 10 loppor...... Och jag som tänkte försöka få ihop till en resa till sommaren med pojkarna.... :-(
Lördag 1 Mars 2008
080301. Åker med en väninna till Dubai om en dryg vecka, vi ska vara där i fyra nätter. Har faktiskt varit där en gång tidigare men det är ett tag sedan. Såg ett TV-program häromdagen som handlade om allt vansinnigt byggande i Dubai nu, tydligen så finns 30% av all världens byggkranar där nu! Det var mycket som hade hänt där sen sist.... Det som var var fantastiskt kul när jag var där i dec -99, var att man mot en avgift på ca 250:- fick komma in på Burj-al-Arab och titta runt, det får man visst inte göra längre. Berättar mer om min resa när jag kommer hem och hoppas så klart att jag kan lägga in lite fina bilder!
Måste ju också berätta lite om Skottland som jag besökte i höstas! Det var jättetrevligt, vi var en grupp på 17 personer = hela närmsta släkten, som bodde i Stirling, en ganska liten stad, mitt emellan Glasgow och Edinburgh. Vi hyrde en man med buss, Derek, som körde oss runt bl a till Loch Ness. Jag besökte också Famous Grouse Destilleri och det var en kul upplevelse som jag kan rekommendera. Vi hörs snart igen!
Tisdag 21 Augusti 2007
Nu är det klart, det blir Stirling, en mindre ort ca 40 min från Edinburghs flygplats. Vi åker den 12 september. Vi har redan planerat att vi ska åka till Loch Ness, man kan väl inte vara i Skottland utan ett besök till den berömda sjön! Nu ska jag se vad ja kan hitta för information om Stirling på nätet. Måste erkänna att jag inte hade hört talas om orten tidigare, men snart vet jag mer! Måste berätta att vi blivit med katt, Sonya 3 månader, kom hem till oss den 17 augusti, mysigt! Lägger in en bild på den sköna damen.
Måndag 6 Augusti 2007
070806 - Det ser ut att bli en resa till i år! Vi är 16 personer; föräldrar och syskon med familjer som försöker komma iväg till Skottland i september-oktober. Har en resebyrå som håller på att hjälpa oss, vilket inte alltid är så lätt med en så stor grupp. Vi skulle vara borta 4-5 dagar. Verkar svårt att flyga hem en söndag, allt verkar fullt. Utresan blir en ons eller tors. Nu ska jag se vad jag kan hitta om Skottland på reseguiden.se!
070802 - Just hemkommen från Tunisien som var varmt och skönt! Vi bodde på ett fantastiskt hotell med "all inclusive". Det var premiär för mig att prova det konceptet men det fanns inte mycket att välja på när vi bokade två veckor innan avresa. Det var faktiskt riktigt skönt att slippa dessa småutgifter som blir hela dagarna, glass, läsk, frukt osv osv. Alla måltider ingick, även mellanmål som t ex bestod av crepes (som en kock stod och gräddade varje dag...) eller pizzabitar, farligt farligt. Men även en hel del aktiviteter såsom vattengympa och aerobics fanns på hotellet. Ev hade vi ju tänkt att åka på en tvådagars ökentur med intressanta platser på programmet, men pojkarna (och även jag)blev avskräckta av antalet mil som skulle avverkas, ca 70 mil i buss per dag. Så vi valde ett stilla liv vid och i poolen och i Medelhavets salta vågor! För det var precis vad vi behövde, öknen får vänta.....