Mariabs blogg

Torsdag 16 Februari 2017 - Gran Canaria
Efter regn kommer solsken. En underbar dag i dag. Solskens kramar Maria.
Tisdag 21 Augusti 2012 - Kuala Lumpur
Är just nu i Kuala Lumpur 5 dagar. Vi bor pâ hotell Furama som har ett jättbra läge och nära till allt. Mitt rum en Executive Suite ligger pâ 24:e vâningen med vy över Petronas tornen och Menara tornet. Hotellet är bra och har allt man behöver. Bra frukost med mycket att välja pâ men utbudet är mer ât det asiatiska hâllet. Fin pool och rymligt gym pà 3:e vâningen precis vid restaurangen.Stâr som kategori 4* men jag skulle hellre säga det är ett 3+*. Malajerna har själva semester och helgdag just nu "Hari Raya" och det kan bli lite stökigt vid frukost borden.5 min gângväg till Imbi stationen där du kan ta skytrain för att lätt förflytta dig till andra delar av stan. Kostar ca: 1,20-2,00 Malaysian Ringitt. Ocksâ 5min frân shoppingcentrat Times Square, och ca 10 min till Bukit Bintang.

Fredag 9 September 2011
Nu har vi kommit till Phu Quoc i Vietnam efter en rundresa i Laos pâ 8 dagar för att se det viktigaste. Laos är jättefint och ännu inte sâ turist rikt. Vi var i Luang Prabang, Vang Vieng och Vientiene. Med flyg kom vi sen till Vietnam och ön Phu Quoc i gâr eftermiddag....se senare vârt resealbum...
Söndag 27 Mars 2011
Vilken kanon dag och vilket kanonväder vi haft idag. Nu syns det att vâren har kommit.
Detta är vârt underbara Kanarieöarna. Kram Maria

Söndag 19 September 2010 - Bali
Resealbum: Indonesien 2010
innan frukosten gâr vi till receptionen och frâgar hur det gâr med bytet, och att vi väntar. Vi gâr och äter frukost, men herregud vilken frukost. verkade som om alla skulle fram först för att fâ vad de ville, alla som springer hit och dit. Vilken kaos och stress, och massor av folk. Fy sjutton! Tillbaka i receptionen säger de att före 11-12 kan de ine ge klartecken om det fiins rum eller ej. Va? de har ju sagt att de finns. Pratar med receptions jefen som efter mânga om och men , visar oss ett rum, som vi vill ha. Ok, men vi mâste betala 98 dollar extra/ natt. 5 minuter senare säger han att rummet nu inte är ledigt längre Sorry!! Vi bestämmer att vi gâr ut en sväng och tänker pâ vad vi ska göra. Vi börjar frâga pâ olika hotell om de har rum, men inget vi tycker om tills vi kommer till gatan Poppies Lane (brevid Hotel Hard Rock), där hittar vi vârt drömställe Satriya Cottages (http://www.satriyacottages.com )anläggning mitt i centrum och 2 minuter frân Playan. Kan inte bli bättre. Vi betalar en liten deposition, och gâr snabbt tillbaka till vârt först hotell för att hämta resväskorna och vi ber om check-out. Dâ kommer hotell direktören och ber oss stanna kvar men vi är inte nöjda , vare sig av hotellet eller personalen. Och helt plötsligt erbjuder han oss rummet vi sâg pâ förmiddagen utan extra kostnad. jassâ det var ledigt, vilken lögn tidigare isâfall. Vi gör hämtar vâra väskor , betalar i receptionen, och direktören frâgar om han kan erbjuda nâgot mera....ja tack transport till vârt nya hotel Satriya Cottages. Och där stâr han med lâng näsa. Pâ Satriya har vi rum Nº322, perfekt med utsikt över poolen, flat tv, dvd spelare, och wow vilken toalett, med stenar och vattenfall , typiskt balinesiskt. Pâ kvällen gâr vi och äter en typisk MC Donalds meny. mums...(63.000IDR).
Lördag 18 September 2010 - Lombok
Sista frukosten, sista dan.....hade gärna stannat längre. kan bli svârt att fâ nâgot bättre......men vi har ju Bali kvar....Vi fâr se vad som väntar oss där.
Eftersom de har festligheter vid stranden pâ Senggigi , har vi blivit meddelade a hotellet att det är otroliga köer med bilar frân och med klockan 11-12. För att inte komma för sent till flygplatsen fâr vi ta en taxi klockan 10. Vi är framme snabbt, men vi har tur inte mycket trafik. Otur att vi nu fâr vänta 6 timmar innan vârt flyg avgâr. Flygplatsen är pytteliten, men vi gör varsin fot massage med reflexologi. jisses vad han tog i. Sen blev vi kvar i deras lounge tills avgâng. Vi flyger med Merapi.
Vid ankomsten pâ Bali , stâr chauffören frân vârt hotell Discovery Kartika Plaza och väntar. Hotellet ser pampigt ut frân utsidan. Vi fâr vârt rum ( superior, nº2038 ). Denna typ av rum är pâ yttersidorna av hotellet. Rummet var ok men väldigt mörkt och ingen utsikt. Vi ber att fâ byta men de säger att imorgon kan vi komma tillbaka. Personalen inte precis vänlig. Vi gâr ut och gâr en sväng mot shoppingcentrat Discovery, precis brevid vàrt hotell och äter pâ KFC.
Fredag 17 September 2010 - Lombok
Resealbum: Indonesien 2010
Antonio har varit och lagt ut vâra pool handdukar klockan 06,00. äter frukost och lägger oss sen vid poolen och läser. Vi tar en promenaden efter stranden till vâr lilla playa vid hotel Alang-Alang och hotel Quinci Villas. Men det är högvatten och det gâr inte bada. Vi gâr tillbaka mot hotellet, och pâ vägen hittar man alltid försäljare av bâde det ena och det andra. Men de är trevliga. Pâ eftermiddagen är det lâgvatten och perfekt om man vill bada. som alltid pâ eftermiddagen börjar det att regna och âska. Vi har ocksâ gjort resväskan klar, för imorgon âker vi vidare mot Bali.
Middag som alltid pâ hotellet, och sâklart jättegott!
Torsdag 16 September 2010 - Indonesien
Resealbum: Indonesien 2010
Upp med tuppen , idag har vi hyrt en bât till Gili Islands. Först mâste vi äta frukost, och sen tar det 1 timme med bâten att komma till öarna. Vârt första stopp är i Gili Trawangan. Väldig turistig ö. Mânga backpackers, men här kan du koppla av och ha det skönt och snorkla. Därifrân âker vi mitt emot till Gili Meno. Lite mindre, men absolut super. om du vill gâ runt ön sâ tar det ca. 1 och en halv timma. Här finns nâgra smâ bungalows där du kan hyra rum för natten. Dock utan ström, och ute toalett / dusch. Vi hittar vâr lilla hydda som ocksâ har restaurang "Belanaga" och här blir vi hela dan. Vi äter Nasigoreng och kyckling, mums. Efter en stund tar vi en promenad tar oss ent titt pâ "Beach Bungalows " . Vilken underbar ö......
Vi är tillbaka pâ vârt hotell klockan 16,30h , snabbt tar vi oss ett dopp i poolen och sen kommer det en stört skur med âska och blixtar. Resten av eftermiddagen blir pâ balkongen med en bra bok.
Middag pâ hotellet som vanligt. Jättegod mat.
Onsdag 15 September 2010 - Lombok
Resealbum: Indonesien 2010
Vad gott jag sovit i denna sköna säng..... âter igen mâste jag bara säga att hotellet är helt kanon. VI âter en super frukost med allt möjligt och sen sâ lägger vi oss vid poolen och latar. Efter es stund tar vi oss en promenad efter playan, och gâr tills det tar stopp, och där är en liten playa som ligger lungt till precis nedanför hotel Alang-Alang. Pâ tillbaka vägen köper vi en färsk annanas som de skalar och fixar till för 1.000IDR. Vi hittar ocksâ en kille som säljer utflykter till Gili Island och vi köper en utflykt för 2 personer med tvâ ö besök , Gili Trawangan och Gili Meno(kostar 400.000IDR). Vi gâr tillbaka till poolen, men efter en stund sâ bestämmer vi oss att ta en taxi till Senggigi centrum(ca 10 min frân vârt hotell). Här handlar vi i deras supermarket, växlar pengar(bättre kurs än pâ hotellet), och kopplar upp oss pâ internet. Internet kameran funkade inte sâ där jättebra. Plötsligt sâ bara spöregnar det under 10 minuter, men under tiden kollar vi in affärerna.
Vi äter middag pâ hotellet igen och nu màste vi sussa lite för imorgon är det bât utflykt..
Tisdag 14 September 2010 - Indonesien
Resealbum: Indonesien 2010
Hjälp !!!....... vad är detta ??? klockan är 04,28, och jag är klarvaken. Moskén utanför hotellet ropar in för bön, och det verkar som han sitter mitt inne i vârt rum och skriker under en halv timme. äntligen tys och vi fortsätter sova till klockan 08,00. Frukosten är sisâdär. Lite att välja pâ. Vi tar en taxi frân hotellet mot flygplatsen och pâ vägen stannar vi för att växla pengar. Vi flyger med Garuda till Bali, och där checkar vi in igen och flyger vidare med Merpati mot Lombok. När vi fâtt vârt bagage pâ Lombok, stâr massor av personer utanför och väntar. Vi tar en taxi vi först disk , där man betalar iförväg ( 86.000IDR till vârt hotell), men det gâr att ta en taxi med taximeter ocksâ, och dâ blir det billigare.Vârt hotell heter Holiday Resort och ligger strax utanför Senggigi Beach (http://www.holidayresort.com eller http://www.bluebirdgroup.com/holiday ). Vi fâr rum nummer 305, helt kanon, med havsutsikt och helt underbart. Vibyter snabbt om och springer ner till poolen för att fâ vârt första dopp efter nâgra hektiska dagar pâ Sulawesi. Vi tar oss en titt vid stranden där solen precis gâr ner och allt är helt underbart. Oohh sâ skönt !!!
Ikväll äter vi Middags buffén som hotellet rekommenderar (ikväll indonesisk mat )(kostar 120.000IDR / person). Absolut inte dyrt och du fâr äta hur mycket du vill och kan.
Efter denna dag är vi helt slut och nu väntar sängen.....