Lilltants blogg

Torsdag 17 April 2008 - Phuket
Nu har vi snart bott här på Udom´s Bungalows i 10 dagar. varit här i 10 dagar. Vi har inte varit ute på så mycket. Vi var i Phuket stad en dag och shoppade lite, därefter fick vi dåliga magar allihop. Så vi har bara varit på marknad nere vid stranden.
Nu äntligen, kom vi iväg på en snorkeltur igår. Udom ordnade en Longtailbåt som vi åkte med. Vi fick med oss lite bananer och bröd till fiskarna.Vi åkte ner efter kusten till Bang Tao beach ca 1 tim resa från Nai Yang. Där stannade vi vid en liten stenig ö där fanns utsatta bojar som båtarna kunde lägga till vid.
Där fanns vårat efterlängtade korallrev precis nedanför båten. Det var så häftigt alltså, som en helt annan värld under vattnet. Vi fick låna snorklar och simfötter. Vattnet var så ljummet och skönt och vilka färgglada fiskar det fanns. Vi slängde ut lite banan och bröd, bara efter 1 min kryllade det av fiskar runt oss i vattnet. De åt som om de vore pirayor Ha ha..

Ja ,det var en upplevelse man bara måste uppleva här i Thailand. Efter ca 30 minuters snorkling åkte vi in till stranden där min bror, Magnus skulle få åka Jet Ski, som alltid har varit hans dröm.

Efter det var det dags att åtevända till Nai Yang, precis när regnet började komma efter oss. Så våran lilla utflykt tog ca 3 tim. Och alla var nöjda och glada.
Onsdag 9 April 2008 - Phuket
Idag vaknade vi i vårat nya boende på Udom´s Bungalows. Ett jättefint nybyggt område med egen pool, bar, jättebra serivce med kanontrevliga människor som sköter om detta fina ställe. Vi har ca 1,5 km ner till stranden som är jättefin med många restauranger, barer och massage alldeles intill gatan som går längsmed stranden.
Det finns fortfarande spår efter Tsunamin här på Nai Yang. Några grådassiga hotell står kvar. Det mesta är återuppbyggt igen. Tsunamin tog sig 1 km upp på land.

Min bror och hans kompisar hyrde mopeder och åkte runt för att ta lite foton. Jag och mamma åkte ner till stranden för att få lite massage medans den varma havsbrisen svepte in som ett sömnmedel.
Därefter gick vi och åt på restaurang Rotcharin, som har billig och god mat.

På kvällen gick vi till en bar lite längre bort och tog oss en öl och någon drink.
Som vanligt stannade ungdomarna kvar och jag och mamma åkte hem till sängen. Snark!!
Tisdag 8 April 2008 - Koh Phi-phi
Hotellet körde in oss till båtpiren i Saladan. Dom ordnade båtbiljett hela vägen åt oss. De hjälper gärna till.
Båten gick kl.13.00 och den körde via Phi Phi där vi bytte till en lite större båt.

Gud, när vi stannade till i Phi Phi så möttes man av en paradisö, sagoö som på film.
Vi gick aldrig i land utan hoppade bara över till en annan båt.
Båtarna kör intill varandra så man får gå över kanske 1-3 båtar innan man kommer till rätt båt. *Leer!

Sammalagt tog båtresorna 3 timmar fr Ko Lanta-Phi Phi-Phuket och kostade 750bath/3 pers enkel väg = ca 150 kr.
Måndag 7 April 2008 - Koh Lanta
Våran frukost servas kl. 07.00-10.00 så vi ställde klockan på 8.00. Vi hade sovit som en stock alla tre. Vilken syn..solen skiner, klarblå himmel och ca 28*. Jämfört med igår när vi kom hit regn och kolsvart ute.

Vi satte oss och åt våran amrikanska frukost, tog en titt på stranden, sedan gick vi upp till vägen där det svenskägda cafet, Gafae Aroy ligger och sa Hej till Laila!
Därefter var vi ju bara tvungna att springa ut i havet och slänga oss i. Våran bungalow ligger alldeles vid stranden, ett jättefint mellanklass hotell.

Till och med mamma badade i havet det var lagom tempratur för henne ca 27*.
Nu dök överaskningen upp bara så där; Min bror Magnus, hans kompis Peter & Candra sprang ner i vattnet från ingenstans. Magnus blev alldeles stum, han fatta ingenting. Vad gjorde dom här nere i Thailand samtidigt som oss...
Jag och mamma visste redan om detta Ha ha..
Peter & Candra åkte redan till Phuket den 1 april så dom tog båten över till Ko Lanta dagen innan vi kom ner, så checkade dom in på samma hotell som oss 1 natt.

Vi åkte in till staden Saladan med Songthaew (kollektivtaxi, en ombyggd pickup). Så gick vi lite där och tittade i alla små affärer och så hittade vi en mysig liten fiskrestaurang vid vattnet som vi åt våran lunch som kostade 80 bath = ca 16 kr och tittade på långsvansbåtarna som puttrade förbi.

Peter & Candra sa att det är biligare att leva i Phuket, Nai Yang där dom bor än här på Ko Lanta. Så vi bestämde oss för att lämna Ko Lanta och åka med dom över med båten till Phuket via Phi Phi.
Söndag 6 April 2008 - Krabi Airport
Vi landade kl. 18.25 med flyget. Det var redan mörkt, regnet öste ner och åskan mullrade. Våran förbeställda minivan stod utanför och väntade på oss. När vi kom ut från flygplatsen, så var det nästan som att gå in i en ångbastu. Det var första gången vi kände det tropiska klimatet.
Gud, vilken värme det var.
Han körde ca 1 timme tills vi kom till första bilfärjan och där var det ju världens längsta kö. Vi fick stå där i 2 timmar innan vi äntligen kunde köra på färjan. Vi fick se en musikvideo med Scorpions under tiden vi satt och vänta i bilen. Och det var nog inte första gången han satte på den. Så dom är väl vana, Ha ha..

Man förstod inte riktigt hur det skulle vara här. Det regnade och åskade hela vägen och mörkt var det. Men det var inte så farligt det gick väldigt bra ändå.
Färjan tog 20 min sedan åkte vi ca 1 mil i full fart till andra färjan som tog ca 10 min. Vi kom fram till Lanta Villa bungalows kl. 22.30.

Så vi såg inte så mycket av Krabi.
Söndag 6 April 2008 - Suvarnabhumi Airport
Klockan är nu 10.15 Thailändsk tid. Våran 12 timmars flygresa med Finnair från Göteborg är nu slut. Det gick ganska bra faktiskt. Vi kunde sova till och från ca 6 tim sammanlagt.

Nu har nervositeten släppt lite. Jag var lite nervös de 2 sista dagarna innan avresan, resfeber kallas det visst *Smile!

Oj, hur ska vi hitta här på denna stora flygplats, var våran första tanke. Men det gjorde vi. Det var bara att fråga efter Domnestic (Inrikes) för det var lite dåligt skyltat. Så vi skulle åka hiss 2 våningar upp sedan var det bara att gå till vårat flygbolag Air Asia som vi hade bokat flyget till Krabi genom.

Vårat flyg till Krabi gick inte förrän kl. 17.05, så vi hade rättså mycket tid över. Men tiden gick och vi hann med att äta i lugn och ro.
Värmen gjorde sig påmind.. Nu var det dags att checka in på inrikesflyget men det var ändå tid över så vi satt på en bänk och nästan somna. Huvudet kändes tungt efter den långa flygresan, så när vi väl kom på planet, så lutade vi huvudet bakåt och vips, så var den 1 timmes flygresa slut.

Puh... vilken lång dag! Bara på med fläkten och in i duschen och slänga sig på de hårda sängarna.