Danielresers blogg

Söndag 8 Mars 2009 - Thailand
Resealbum: Thailand
Nu ar jag tillbaka igen. Kommer nog inte skriva sa mkt mer har om jag inte far tid. Kommer ladda upp foton och skriva kommentarer till dom dar istallet.

Kommer kanske lite gamla kort framover, fran trippen norr ut till Chiang Mai, med matlagningskursen och bambuforsranningen m.m.

Lite kort info om mig, var jag ar och vadret, kan ni hitta overst pa forsta sidan

Ha det bra

// Daniel
Resealbum: Thailand
Forsta overnattningen var kall!! Uppe pa bergen ar det kallt pa natterna, aven fast jag sov i sovsack med byxor, sockar, t-shirt och langarmad troja sa fros jag som bara den, sa da var det skont nar vi blev vackta och Chai sa att ute sa finns en brasa och te och kaffe att dricka, medan vi vantade pa frukosten som bestod av kokta agg, rostat brod, marmelad och frukt sa klart. Kandes som en lyxfrukost mitt ute i en bergsby som nastan helt saknade el. Toaletterna var som ett litet handfat, fast givetvis med ett storre avloppshal i. Och detta var pa marken sa man fick sitta pa huk over den.. Inte kul om man hade varit magsjuk dar, visserligen hade man fatt starka benmuskler. haha.. Duschen var antingen att sta och osa kallt vatten over sig, eller anvanda sig av en vattenslang eller tvatta sig i backen.. Riktig lyx.. Har bodde det ca 140peroner, ca 30 hus.

Sen borjade vi var vandring, idag ca 4h. Vi at lunch och sen fortsatte vi, fast nu pa en elefantrygg =) Det var ju hogt, sarskilt nar det var valdigt brant bade upp och nerfor och pa sidorna. Var ju som riktig berg och dalbana.. Detta gjorde vi ca 1-1.5h innan vi kom fram till nasta by. Har var det samma standard som i den andra byn, fast denna var lite storre, ca 50 hus och 300 personer. Och istallet for back sa var det en flod. Det var har som aven skolan lag, sa vi gick en svang har och kollade runt lite och sedan sa spelade vi fotboll med lokalbefolkningen. Riktigt kul, alla var sa glada! Svettigt, sa det blev ett dopp i floden med tval och schampoo sa var aven duschningen avklarad..

Sen at vi och satt runt lagerelden igen och lekte lite nya lekar, har hade aven nagra fran lokalbefolkning kommit och var med.. Vi hade lite ramsor som man skulle saga och sen peka pa nagon och om den gjorde fel, sa fick man mala den i ansiktet med kol, t ex ogonbryn, mustasch osv. Vi sag valdigt roliga ut.

Allt for nu.
Nasta gang ska jag skriva om var forsranning pa bambu-flottar som gick fran byn dagen darpa..

Ha det fran Daniel
Resealbum: Thailand
Hittils har vi bara haft superbra vader, temperaturer mellan 30-35 grader och sol. Jaja, denna morgonen startade vi med att packa vara vaskor och forbereda oss for var djungeltripp. En pick up hamtade oss och vi skulle borja med att aka till polisstationen och lamna in kopior pa vara pass, dels for att om nat ska handa, vi tappar det eller nagot sa har dom en kopia och for att de vill veta lite hur manga turister som besoker bergsbyarna. Ganska kul, faktiskt, de har "Drive in" pa polisstationen.. =)

Sen akte vi i 40min, hela tiden pa flaket.. Det e mer som en liten skapbil med oppna fonster sa det e inte sa jobbigt, men det blir ganska dragit, fast det e bara skont. Forsta stoppet var ett vattenfall som vi badade i och svalkade oss i en stund. Valdigt vackert och skont.

Sen fortsatte vi i ca 30 min tills vi kom till en marknad och har kom forsta riktiga provningen =) Chai, var guide sa att vi skulle fa en liten guidad tur dar och kunna fa provsmaka lite udda grejer.. Och det blev det, Syrsor, han tog en och at den och sa - Mmm, jam jam och skrattade. Sen var det var tur, alla backade och ingen ville smaka, men jag tankte att jag maste smaka, sa Chai gav mig en. De e ju stora, typ 4-5cm och da gjorde jag misstaget att titta pa den forst. Mm,den sag ju allt annat an delikat ut.. =) Men nu fanns det ingen atervando, in med den i munnen och tugga.. Den levde ju inte, den var rostad eller nagot, smakade inte ackligt, men det rackte gott med en.. =) Sen provade vi myr-agg ocksa, det var inte lika ackligt..

Sen fortsatte vi till stallet dar vi skulle ge oss ut i djungeln. Vi hade lamnat vara ryggsackar vid hotellet i Chaing Mai och hade bara varsin lite mindre, men de vagde ca 10kg anda, det racker nar man ska vandra i den varmen. Sma stigar brant upp och nerfor. Inga farliga djur, och endel spindlar sag vi men inga bamsingar.. =) Efter det med syrsorna sa fick jag alltid vara forst ut och prova vad guiderna sa till oss. Pa ett stalle var det valdigt brant nerfor och Wit, den andra guiden, hasade sig nerfor det och vinkade att vi skulle komma ner dar. De andra hade precis gatt forbi stallet da, for man kunde ta en annan vag, men jag stod dar och de andra bara ropade till mig: -Gor det Dan. -Sjalvklart sa jag och tog sikte pa ett trad ca 4m ner och hasade det och sa fick man gora, for det var brant! Ca 20 meter ner stod Wit och tog emot mig och gav mig en lian och sa: Svinga dig over till andra sidan. Det var ca 2 meter hogt men over en liten back ocksa sa vi fick svinga kanske 10m.. Kul, kande mig som Tarzan.. =)

Efter ca 2.5h vandring kom vi fram till var forsta by och "checkade in" i var bambuhydda.. Det var valdigt intressant att se att folk verkligen bor sa har. Typ som vara riktigt gamla ladugardar, fast dessa var byggda pa palar och under sjalva huset da hade dom alla kor, vattenbufflar och grisar osv.. Sen gjorde vi inte sa mkt mer denna dagen. Vara guider lagade mat at oss och sen satt vi runt en eld och pratade och lekte lite..

Nu e snart tiden slut igen..
Resealbum: Thailand
Jo, vi kom fram tidigt till Chiang Mai, sa jag Rich, Kylie och Jean bokade in oss pa en matlagningskurs. Det kom en pick up och hamtade upp oss, det ar det vanligaste sattet har att aka pa, pa bankar pa flaket med ett tak som solskydd. Vi vantade in lite fler deltagare och sen bar det ivag. Aven fast det e fullt med folk pa flaket sa kor dom som vanligt, full gas. Ut pa motorvagen och sicksackade fram mellan bilarna =) Vi stannade till pa en marknad dar vi fick lara oss lite om de olika gronsakerna som dom anvander i det thailandska koket. Sen akte vi vidare till en liten gard och fick valja 3 ratter var som vi fick laga. Kul och gott.
Efter det sa fick vi varsin kokbok och akte tillbaka till hotellet.

Sen slappade vi en liten stund innan vi gick och kollade pa Thaiboxning. Forst tyckte vi att det sag lite otackt ut med alla sparkar, slag och knaingar och att dom ar sa unga som gor det!! Typ 12ar.. Forsta matchen tog slut efter nagon minut, efter en spark, och den ena stop i backen.. Sen rycktes jag man med mer och mer och i slutet sa satt man och hejade och ropade som alla andra, fast da var det aldre som fajtades. Intressant och kul. Efter det sa gick Mak, Kylie och Jean ut med en thailandare som de pratat med under kvallen som skulle visa de till nagon bra bar. Fast jag och Rich begav oss hemat, han madde inte riktigt bra efter att han och Mak hade delat en flaska wiskey och cola i varsin "hink" =D
Lördag 28 Februari 2009 - Bangkok Noi
Resealbum: Thailand
Dag 2.

Forst ska jag bara skriva att kameran e paj sa det kommer inga bilder just nu.. =( Beror nog pa varmen och luftfuktigheten, det har visst hant andra har med.. Den brukar komma igan igen nar den har fatt vara hemma ett par veckor och torkat till, fast det vet jag inte och det hjalper mig inte nu.. Ska se om jag hittar en ny.. Jaja, nu har jag kommit till varmen. Ska val ta det fran borjan.. Efter ca 8 timmar vantetid i Wien fick jag antligen flyga vidare till Bangkok. 10h i ett flygplan kanns som ganska lang tid och det ar inte sa latt att sova, jag sov ca 2h. Vi flog fran Wien 23.20 och kom fram 15.10 (lokal tid).. Jag traffade nagra andra svenskar pa planet som var pa vag nerat, bla en aldre herre som var valdigt trevlig och lanade ut informationsbocker om Thailand. Han har vart har en gang tidigare och trodde sig hitta pa plygplatsen =) Vi foljdes at genom passkontroll och hamtade vara vaskor. Sen sa vi -Hej da, och fortsatte pa egna hall. Jag fann snabbt en skylt som det stod "Intrepid Daniel Robertsson" pa. Dom tog hand om mitt bagage och satte mig i en bil med en chauffor och sen bar det av genom Bangkok, Jisses vilken STOR stad!! =) Checkade in och traffade min rumskompis, Rich. Skysst kille som det visade sig att han ska gora samma trip som jag.. Vi gick ner till valkomstmotet i lobbyn och fick mota resten av gruppen, vi var 5 pers + guide, tills vi kommer till Chiang Mai, dar kommer det 3 st till.. De andra ar, Rich (rumskompisen)(england), Mak(england), Jean(Canada) och Kylie(Canada). Jag, Rich och Mak reser for oss sjalva sa vi har gjort en del ihop..

Pa forsta kvallen gick vi ut, jag behovde ata lite och de andra dricka =) Jag nojde mig med en ol och de andra bestallde drinkar.. Har sarveras drinkarna i hinkar!!! =D OK det gar att fa mindre.. Sen gick jag hemat ganska tidigt, typ 22.30, fast de andra fortsatte.. Jag var ganska trott efter en lang flygresa och lite somn.. Visserligen var det svart att somna, tidsomstallningen..

Dag 3

Borjade jag och Rich att skynda ut for att han skulle kopa en kameravaska, vi fick springa tillbaka for att hinna till en Sightseeing vi hade bokat i Bangkok, med var guide till Chiang Mai.. Genomsvettiga motte vi upp de andra 3 fran var grupp och gick ner till Bangkoks storsta flod och tog en "Riverboat" ca 30min genom Bangkok, sen gick vi en bit och sen tog vi ett "Lufttag", som tunnelbana fast det gar i luften till var slutdestination "National Stadium", ett stort shoppingcenter pa ca 6 - 7 vaningar, varav en bara var restauranger pa. Vi var dar en timme innan vi motte upp guiden igen och akte tillbaka i en annan sorts bat. Sen hade vi ett par timmar lediga for lite shopping eller vad vi ville gora. Det var da jag forsokte att ladda upp lite bilder, fast det ar sa trog uppkoppling sa allt laste sig till slut. Jag sparade om bilderna sa att dom skulle bli lite mindre i storlek, fast det hjalpte inte... =(

Kl 16.00 mottes vi i lobbyn pa hotellet och tog taxi till tagstationen och kollade runte lite dar innan vi tog plats pa natttaget for att aka till Chiang Mai. Det tog 14h och det var inte sa latt att sova sa som det skumpade och skramlade =) =) Har var det jag upptackte att kameran slutat fungera.

Nar vi kom fram bokade vi in oss pa en matlagningskurs i thaimat, vilket var riktigt kul och STARKT!! =) Jag, Rich och 7 tjejer till =)

Mer om det en annan gang

Nu e snart internettiden slut..

Ha det bra Daniel
Onsdag 25 Februari 2009 - Wien
Da är jag pa väg. Jag har ju inte flügit sa mkt innan, i alla fall inte sa sma plan! =) Det var ju mindre än en buss!! ja, nästan i alla fall.. =) Nu sitter jag i Wien, har precis ätit lite och väntar ut tiden pa att fa flüga vidare.. Ovant att skriva när det saknas bokstäver pa tangentbordet =)

Ha det
Tisdag 24 Februari 2009 - Svenljunga
Jaha. Nu e väskan packad och städning återstår.. Tänkte bara pröva ladda upp en bild och se hur det fungerar och om det är smidigt, innan jag plockar ner datorn (bärbar). Ska upp till mina föräldrar en sväng och lämna av lite prylar som inte behöver ligga hemma, som datorn till exempel..

Återkommer när jag har lite intressantare saker att skriva =) Detta är ju bara ett test..