Daniel_petterssons blogg

Onsdag 10 Juli 2019 - Maldiverna
Maldiverna och en fantastisk gruppresa! 🏝️❤️ Efter en vecka tillsammans med 22 andra härliga människor tog jag avsked idag. Medan de andra fortfarande har en vecka kvar i paradiset.

Jag var lite nervös för hur det skulle gå att resa med så många andra till att börja med, men jag kan bara säga att det har vart magiskt👍

Allt ifrån vår skandinaviska guide, till dykinstruktörerna, till vår kock och de andra unga resenärer som jag delat alla upplevelser med.

Bästa upplevelsen? Trots att vi både dykt, snorklat, ätit middag hos en lokalfamilj, nattfiske, vart på lyxresort m.mm så är den bästa upplevelsen helt klart alla sena kvällar tillsammans med reskamraterna. Sammanhållning när det är som starkast!💪 Tack för alla nya minnen jag fått uppleva med er 🙂❤️

Om ni vill pröva på en gruppresa, så kan ni kolla mer här: https://www.adventure.se/resm%C3%A5l/?s=3887

Mvh Daniel Pettersson
#adventure.se #maldiverna #maldives #dhiffushi #gruppresorförunga #backpacking #backpacka #letstraveltheworld
Lördag 6 Juli 2019 - Maldiverna
Vi började dag 5 som sedvanligt med en gemensam frukost. Efter det gick vår skandinaviska guide genom dagens schema.

De som är igång med dykcertifikat skulle ut och dyka i öppet hav. Och vi andra tog med ut och snorkla. Vattnet är så otroligt fint och klart här nere, vi såg otroligt många färgrika fiskar. Men vi hade dock inte turen att se någon sköldpadda dessvärre.

Efter vi vart ute med båten, så var det tid till lunch. Alla måltider här nere är inkluderade, så man bara sätter sig till bords och njuter av maten.

Efter maten tog vi alla ner till stranden för att sola och bada. Det är tur att havet är så nära för det är riktigt varmt och fuktigt här nere. Det är runt 30 grader varje dag. Men man skall inte klaga!

Bästa med ön är att det är så avslappnande och det är nästan inga turister här. Så man har stranden för sig själv!

Om kvällen var det tid till en tävling som vår skandinaviska guide arrangerat. Det var några frågor om ön, där man skulle svara med att ta foto. Roligaste bilden och det korrekta svaret gav poäng. Tyvärr vanninte mitt lag, men det var roligt iallafall. Efter detta var det tid till middag och avslappning.

Dag 6 på Maldiverna:

Alla de som dyker har haft sitt sista dyk idag med båtoch skall ha examensprovet ikväll. Vi andra som inte dykt har solat och badat hela dagen.

Ikväll ska vi äta hemma hos en lokalfamilj och se hur de lever:)
Torsdag 4 Juli 2019 - Maldiverna
Efter inlägget igår så tog vi som sagt ut och fiska. Vi tog en båt som en av våra samarbetspartners äger och seglade ut. Påväg ut så hör vi bara kaptenen ropa halvtaskig engelska "dolphin, dolphin". Och mycket riktigt såg vi 15-20 delfiner simma ute i det fria. Vilken upplevelse! 🐬🐬 När vi seglat i 20 minuter så kom vi fram till stället där vi skulle fiska och vi fick även lov till att se solnedgången. Alla var spända och tävlingsinriktade, för vi fick veta att vinnaren fick ett pris. Jag kom tyvärr på andra plats så inget pris för mig... Men alla fick nästan fisk, så det var positivt. Påvägen hem låg vi alla på taget av båten och kolla upp på den stjärnklara himmelen.

Idag har några en ledig dag och de som valt dykning fortsätter din open water dykutbildning.

Vi har bara solat på stranden och ätit glass. Samt gått runt och utforskat den lilla ön.
Tisdag 2 Juli 2019 - Maldiverna
Dag två på Maldiverna🙋‍♀️🏝️
Idag startade dagen med en god frukost av vår egna kock. Det bjöds på pankakor, bröd, frukt och juice. Efter detta hade vi ledigt hela förmiddagen till att sola och bada i detta fantastiska hav. Sen var det tid till lunch där det fanns tre rätter att välja mellan, så man blir verkligen bortskämd här nere🙂👌 efter detta skulle några börja på dykutbildningen och de andra fick ledigt till att göra det man ville.

Nu kan man verkligen märka att sammanhållningen är starkare och att man börjat lära känna varandra mer och mer. Supertrevligt!

Nu skall vi ut och fiska på maldivisk manér 🐟
Måndag 1 Juli 2019 - Maldiverna
Hej allesammans.

Just nu befinner jag mig i Maldiverna på en lokal ö som heter Dhiffushi. Och jag älskar den redan!

Vi börjar från början.

Resan startade ifrån Köpenhamn där jag skulle flyga ifrån tillsammans med en som heter Betina, vi känner inte varandra sen innan men vi båda reser med adventurese.se. Vi flög ifrån Köpenhamn - London - colomobo - Male. Men vi kom bra överens och det är skönt att de arrangerar att man har en eller flera reskompisar. Så vi löste korsord och drack några öl tillsammans.

När vi kom till Male, så mötte vi de 15 andra som också har bokat Maldiverna som gruppresa.

Gemensamt tog vi en speedboat som väntade på oss när vi kom fram och en guide, båten var precis utanför flygplatsen. Och då ger det mening när man tänker att det kändes som att man landade på vattnet. Det var en härlig båtresa där vi såg en delfin och otroligt många vackra öar. Allt är bara så fantastiskt. Precis som jag föreställt mig.

Efter båtresan så möttes vi upp av vår skandinaviska guide, som tog oss till vårt guesthouse. Vi bor på ön Dhiffushi som är en lokal liten ö. Där det endast är vi som är turister nästan. Efter vi checkat in, visade vår guide oss runt på ön. Det är några restauranger, butiker, en skola och dykshop.

Så de finns det man behöver och inte så mycket mer, vilket jag tycker är skönt. Så det inte blir för "turistaktigt". Efter rundturen så åt vi tillsammans allihopa, Vi är 23 totalt i åldrarna 20-35. Vi fick 3 olika maträtter av vår egna kock, han hade även bakat kanelbullar till oss. Riktigt skön lirare.

Efter maten satt vi alla och pratade ett par timmar i vår gemensamma trädgård.

Trött och slutkörd, säger jag nu godnatt härifrån.

Om ni vill se bilder ifrån resan gå in på @adventure.se på instagram.