Anns blogg

Fredag 14 Oktober 2011 - Pololem
Ja nu ska jag slutföra min berättelse om Indienresan.
Efter Hampiäventyret tog vi en taxi till baka till Palolem . Hela natten skulle vi åka ,men ansåg det var värt att slippa bussen. Det var förfärliga gupp i vägen och chauffören tuggade på någon stimulantia hela vägen för att hålla sig vaken. Fram emot morgonen kom vi tillbaka,då var klocka 0500 inget öppet och hela månadens regn kom dessa morgontimmar. En av oss tog sig ut ur taxin och in på Wavelet beach resort. De har nattvakt det visste vi om. Vilken tur vi fick ett litet rum som vi dyblöta intog. Alla somnade i rad på sängen på en gång.

På morgonen fick vi två rum,de var glada se oss igen.Toppen ställe att bo på,rent ,snyggt och badrum med varmt vatten. Jag rekommenderar Wavelet Beach Resort i Palolem.

Dagarna blev långa lata stranddagar. En dag tog vi en bil med chaufför till djunglebook,där vi fick umgås,rida ,kela med och få en dusch av elefanter,helt underbart.
På hemvägen var vi på en spicegarden där vi vandrade genom en stor kryddträdgård .Det var väldigt intressant och vi köpte hem en del. Så fick vi också en god vegetarisk buffe serverad ur lerkrukor.Så ingick en stark hembränd dryck till ,inte illa.

Jag måste också berätta om alla delfiner vi såg från stranden,de hoppade och gjorde konster.Vi tog en båt ut för att se dom på nära håll,det var en riktigt fin känsla.
Apor finns det väldigt gott om en bit bort på apön.Det är vatten emellan men vid lågvatten kunde man promenera ut. man hörde dom hela tiden hur de hoade och tjattrade när man kom nära.
i Hampi hade vi dom nästan på huvudet ,de var mitt ibland människorna.

En dag satt vi på strandcafet och åt brunch ,Fiskarna höll på med sina nät och de hade något stort blankt som de halade in. Vi fick panik tänk om det är en delfin.Vad tänker de göra med den.
Vi rusade med kameror och solhattar ner till vattnet. Det visade sig vara en stor sköldpadda som haft oturen med sig. Alla var med på att den skulle ut till havet igen,så vi knuffade och buffade gemensamt ut den i vattnet. Underbart att den blev fri. Hade någon försökt något hade vi gjort allt för att rädda den.

Nu undrar ni väl om jag varit sjuk något. Jag tog hepatit sprutan inget annat,
Jag var inte sjuk en endaste dag på hela tiden i fyra veckor. Vi åt bara vegetarisk mat, drack vatten på flaska och så Kingfisher den inhemska ölen,jättegod ca 8 kr för 600cl på restaurang.

Det bästa med min goda mathållning var - 7 kilo. Så nu har jag blivit vegetarian och kilona har ej återkommit:)

Nu ska jag lägga upp lite bilder från resan. Hoppas jag kommer tillbaka dit någon gång /Ann
Tisdag 11 Oktober 2011 - Hampi
Vi beslot att ta nattbussen till Hampi fran Palolem,for att uppleva andra saker.
Den var skakig och jobbig, 8 timmar i buss med trasig stol for en av oss och andra underliga ting.
Jag hade bokat sovplats,nar jag kom pa lag en full man pa min plats.Efter mycket hjalp fick man upp honom pa en hylla ovanfor chaufforen. Medhjalparen som kollade biljetter,sprang omkring hela resan och petade pa oss och skulle ha betalt for allehanda ting han kom pa.
Nar han val satt sig hos chaufforen,rokte han pa ordentligt, sa marujuanadoften spred sig i hela bussen.
Ja det kan man kalla en bussresa.
Val framme i Hampi fick vi tag i ett ok geusthouse 700 rupies natten= 100 kr.
Hampi erbjuder en storslagen natur runt sig,med massor av gamla tempel och klippblock som ligger pa varandra,jag har inte tagit reda pa vad som format naturen,men undrar om inte inlandsisen skapat liknande saker pa andra stallen,ska forska vidare pa det.Varan guide pastod att stenarna vaxer och blir storre och formar om sig,Jag har en kansla av att man kom riktigt langt tillbaka i tiden,nar man inte visste nagot om naturen utan trodde pa andra saker.
Vi gjorde en rundresa med en chauffor som guidade oss hela dagen. Det var manga fina tempel och utsikter ,templen ska vara fran 13,1400 talet ca.
Overallt vi kom in i templen fanns det folk som lekte guider ,skulle visa oss nagot eller beratta nagot,sedan skulle de ha pengar.Det tar en enorm tid och energi att fa vara ifred.Folk skulle ta foto av oss en och en och med familj,Nu vet man hur joggigt kandisar kan ha det.
Ja sa tillbaka till Hampis lilla by,slum fattigdom,skit ,apor och djur overallt,sadan smuts har jag aldrig sett.Manniskor lag overallt och sov eller at. Det stank av urin skit mm overallt.
Maten intog man pa stallen som var skitigare an den varsta bilverkstad jag varit pa.
Men resan var kul,det ar kul att se hur manniskor har det och jag ar glad bo i Sverige.
Resan till och fran Hampi ar ingen rolig tur,men en annorlunda upplevelse.
Lördag 8 Oktober 2011 - Goa
Efter att ha landat i Goa 21 sept,har det hant en del.
Redan resan med taxi fran flyget var en liten chock.Vanstertrafik,kor pa vagen och farliga omkorningar.
Forsta dagarna stannade vi i Baga,turisterna hade ej kommit an,men en del backpackers.
Vi drog vidare snabbt till Calanguta,Stranden ar harlig,men ej sa inbjudande till bad ,da vi blev omringade av saljare och andra nyfikna hela tiden.
Palolem fick bli nasta mal,har har vi varit i 10 dagar. Det ar helt underbart,matstallen overallt och det byggs nytt hela tiden infor sasongen. Turister har borjat komma nu och det ar billigt att ata och dricka.
Vi betalar 1000 rupies= 150 kr per natt for rum med toa och dusch och AC,det finns betydligt billigare ocksa.
Vi ater 3 personer och dricker ol for ca 800 rupis en afton. Dela det i 7 sa har du vad det kostar i svenska kr.
Nu aker vi snart bvidare mot Hampi,det blir kul att se alla gamla tempel och att fa valsignelse av en elefant :)
Skriver mer sedan. Jag har ej mojlighet lagga upp bilder,men gor det nar jag kommer hem om 10 dagar ca. / Ann
Måndag 4 Maj 2009 - Hosta
När vardagen blir grå och man vill resa någonstans , komma bort bara.
Ja vad är då bättre än en tidsresa. Vi brukar glida in i 60 talet. Var det bättre förr egentligen?
Ja kanske det, det var enklare och man satt värde på andra saker.
Det är väldigt avstressande sitta med en macka och kaffe och se på alla de gamla sakerna,plåtburkarna, de första tupperware muggarna, som vi alltid hade på semestern förr.Alla gamla skyltar med reklam för skur medeloch raket ost,tänk att de ä r så fina se på.
Ja en billig resa ,är det att resa i tiden, kan göras närsomhelt utan större planläggning.

En liten länk till en av mina favoritställen.

Ann
Tisdag 15 Juli 2008 - Dalarna
Ja, så tog vi en liten tripp till Dalarna, kollade vädret var de skulle bli bäst och Orsa vann.
Härligt med många strand timmar vid campingen, där det är långgrunt som vid havet.
Några regn fick vi på oss men det var inget långvarigt.
Värst var alla de fåglarna som sätter igång runt 03.30 när man ligger i tält, men ta med öronproppar, de t ska jag nästa tältning.

Vi gjorde ett besök på Fryksås fäbod, helt otroligt vackert , med utsikt över hela bygden och Orsasjön.
Det blir mog ett besök där i vinter med skidåkning.

Björnparken var också en upplevelse, att bara få se de stora djuren brottas med varandra.
Tycker man om att gå och klättra i naturen, ska man följa Ämån , det finns kartor så man kan ta sig till Helvetesfallet bl a. en upplevelse och inte några dagslånga promenader att ta, alla platserna ligger rätt nära vägen.
Dalarna är fint, det blir fler besök i sommar.
Onsdag 27 Februari 2008 - Sverige
Ja de blev inget Vasalopp, åkte på kræksjukan i veckan så det gick bara inte. Synd men de ær bara komma igen.
Likaså ska jag børja skriva mer.
Nu nær våren ær i antågande ,tycker jag det ær hærligt hær hemma i sverige.
Var nyligen ut till tysslingen och såg på svanar och andra fåglar som återvænder var år. Platsen ær væl værd ett besøk, nær de blir lite varmare fram i mars kan det vara uppemot 5000svanar på en gång,helt underbart.
Det finns en mysig gammal stuga, dær man kan køpa kaffe och smarriga Wienerbrød.Sen kan man ut i lagården och se på konst, olika konstnærer stæller ut hela sæsongen.
Ær man intreserad, kan man se film som visas var timme , det handlar om Kilsbergen och vattnets væg ner till Hjælmaren i år. Man får också historia och sægner om alla jættar som bodde i bergen och kastade sten på kyrkorna på Nærkeslætten. Ja de ligger en och annan stor bumling lite hær och var.
Så nu vet ni var de kommer ifrån.....
Just nu har vi så mycket att upptæcka runt omgivningarna hemma, naturen vaknar och grannarna børjar dyka upp på gården igen med sin kaffekorgar och barn. Så jag reser hemma nu.
Men i april blir de en resa till Spanien och till Paris,tar några veckor och bara luffar runt.................
De ska jag skriva mer om då

Ha en skøn vår nu /Ann
Måndag 1 Oktober 2007
Ja efter sommarens äventyr så kom jag på nyss att det är ett halvår kvar till Vasaloppet, ja damvasan blir det nog.
Så då är det bara att börja träna, har varit dåligt med det. Men jag måste säga det är en upplevelse att glida genom naturen på skidor som jag lämnat på proffsvallning så klart.Det måste man nog för att komma runt. Men hur som helst kollade min gamla film som ligger inne och blev inspirerad. så häng på nu , är det någon mer som tänker åka /Ann