Stöd Ukraina

Anns blogg

Tisdag 11 Oktober 2011 - Hampi

Hampi, Indien

Vi beslot att ta nattbussen till Hampi fran Palolem,for att uppleva andra saker.
Den var skakig och jobbig, 8 timmar i buss med trasig stol for en av oss och andra underliga ting.
Jag hade bokat sovplats,nar jag kom pa lag en full man pa min plats.Efter mycket hjalp fick man upp honom pa en hylla ovanfor chaufforen. Medhjalparen som kollade biljetter,sprang omkring hela resan och petade pa oss och skulle ha betalt for allehanda ting han kom pa.
Nar han val satt sig hos chaufforen,rokte han pa ordentligt, sa marujuanadoften spred sig i hela bussen.
Ja det kan man kalla en bussresa.
Val framme i Hampi fick vi tag i ett ok geusthouse 700 rupies natten= 100 kr.
Hampi erbjuder en storslagen natur runt sig,med massor av gamla tempel och klippblock som ligger pa varandra,jag har inte tagit reda pa vad som format naturen,men undrar om inte inlandsisen skapat liknande saker pa andra stallen,ska forska vidare pa det.Varan guide pastod att stenarna vaxer och blir storre och formar om sig,Jag har en kansla av att man kom riktigt langt tillbaka i tiden,nar man inte visste nagot om naturen utan trodde pa andra saker.
Vi gjorde en rundresa med en chauffor som guidade oss hela dagen. Det var manga fina tempel och utsikter ,templen ska vara fran 13,1400 talet ca.
Overallt vi kom in i templen fanns det folk som lekte guider ,skulle visa oss nagot eller beratta nagot,sedan skulle de ha pengar.Det tar en enorm tid och energi att fa vara ifred.Folk skulle ta foto av oss en och en och med familj,Nu vet man hur joggigt kandisar kan ha det.
Ja sa tillbaka till Hampis lilla by,slum fattigdom,skit ,apor och djur overallt,sadan smuts har jag aldrig sett.Manniskor lag overallt och sov eller at. Det stank av urin skit mm overallt.
Maten intog man pa stallen som var skitigare an den varsta bilverkstad jag varit pa.
Men resan var kul,det ar kul att se hur manniskor har det och jag ar glad bo i Sverige.
Resan till och fran Hampi ar ingen rolig tur,men en annorlunda upplevelse.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Tillbaka till lata dagar på stranden i palolem och patnem beach
12 år sedan
Hampi, Indien
12 år sedan
Palolem
12 år sedan
En tids resa
14 år sedan
Dalarna
15 år sedan