Acervins blogg

Måndag 5 Mars 2012 - Sverige
På gymmet efter frukosten lekte jag och Kajsa, samtidigt som mamma cyklade och pappa sprang. Det kom in en riktig muskelknutte som stånkade och stönade när han lyfte sina tunga vikter. Han drog en 50-kilosvikt upp och ner. Han var rakad och tatuerad. Sedan gick jag och hämtade min iPod så satte jag på en film åt Kajsa, Trassel. Sedan var det så varmt ute att vi valde att packa före lunch, men sedan började det regna när vi gick för att käka nere på McDonalds. Av någon anledning fick jag även sex Chicken McNuggets trots att jag bara beställde en cheeseburgare.

När jag och Kajsa sen lekte i poolen så slog jag mig på en kant så att det började blöda och min nagel knöglades till. Då gick jag in och la mig och spelade lite iPod.

Efter middagen sa pappa hej då till en jobbarkompis. Han sa att hon kanske kommer att ta hand om alla pengar i Sverige om några år. Efter det liftade jag och pappa med en golfbil ner på staden. Vi hade spanat in en högtalare till min iPod som laddar samtidigt. Vi gick och försökta hitta den i olika butiker, men den fanns inte på så många ställen. Till slut gick vi till en kille som vi visste hade den och han fick visa att den funkade och sedan prutade vi lite. Den var riktigt cool, turkos, man kunde ha den utan sladd och den hade fjärrkontroll. Vi köpte även en keps till mig och en klänning till Kajsa.

Bussen gick sedan från hotellet kl 03:50 på morgonen. Flyget gick kl 7:40 och nu är det bara några timmar kvar. Jag har sovit flera timmar på planet. Skönt. Vi är uppe på 11 000 meter och det är 60 grader kallt ute.

Det bästa med Thailand har varit poolerna och havet. Sedan var elefantsafarin skitkul, och Joe Labero. Det sämsta kommer jag inte på.
  • Söndag 4 Mars 2012 - Sverige
    Efter frukost hängde jag och Kajsa med till gymmet igen. Min stora plastboll fastnade under löpbandet och den exploderade. Sedan var det ut till poolen igen där vi kastade boll, åkte vattenrutschkana och hoppade runt. Det fanns flera rövare i poolen, men ni ska veta att det är bättre med en rövare i poolen än en polare i röven.

Vi gick till en restaurang på stranden och käkade lunch. Då sa pappa att jag aldrig skulle klara att stå upp i havet för vågorna var så höga. Jag testade att hoppa i efter maten. Pappa var tvungen att hålla mig i handen för att jag inte skulle drivas bort. Det var grymt roligt. Sedan kom mamma och blev jätterädd. Hon skrek: Axel!!!!!!!!!!!!!! Sedan kastade jag och pappa boll mellan vågorna. Det var skitkul. Sedan kastade jag än en gång boll med några andra grabbar.

Nu regnar det som tusan och åskar och vi väntar på middagen.
  • Lördag 3 Mars 2012 - Sverige
    På morgonen köpte vi en boll som kan studsa på vattnet i hotellets affär. Sedan hängde jag och Kajsa med mamma och pappa på gymmet där de sprang och cyklade. Jag och Kajsa testade också lite maskiner.

Efter dusch och insmörjning gick vi upp till stan och käkade på McDonalds. Jag tog en cheeseburgare och pommes frites. Det var gott. Mamma sa att hon ville ha en kaffe och de sa då ”an orange juice” och så fick hon två apelsinjuice också.

Sedan badade vi i stora poolen och kastade boll väldigt länge. Den studsade jättejättebra. Först kastade jag och pappa och sedan kastade jag med en annan kille.

På kvällen var det marknad igen. Den här gången var det faktiskt rätt så bra. Jag och Kajsa åt friterad kyckling som kostade 10 baht (ca 2,50 kr). Sedan köpte jag en extern laddare till min iPod av en tjej. Hon skulle ha 650 baht, men vi sänkte priset med 300 till 350. Det kändes som ett jättebra köp för nu kan jag spela längre tid på flyget där det inte finns elkontakt.

När pappa kollade på klockor så gav försäljaren en stol till mig så att jag kunde spela Rayman. Försäljaren kunde lite svenska. Jag vann över Razorbeard och klarade hela spelet. Det var jättekul. Mamma och pappa köpte även lite kläder till mig. De köpte fem stycken tröjor.
  • Fredag 2 Mars 2012 - Sverige
    Efter frukosten så köpte vi en plastboll. Sedan gick jag och pappa in i en squashhall och sparkade med vår nya boll, men efter en stund kom det en vakt och sa att vi inte fick spela mer. Så vi gick och spelade Bollpingis som jag kallade det.

Efter lunchen gick jag och pappa ner och spelade fotboll på stranden. Det var många barn och några vuxna med och spelade. Mitt lag förlorade med 4-1 och det var så varmt att jag var tvungen att hoppa i havet och poolen under matchen. Men jag kämpade hårt.

Sedan badade jag och kastade boll med en annan kille som var med på matchen. Han hette Carl och var schysst. Nu regnar det igen och vi ligger och skriver dagbok. Men nu ska jag ta den tredje masken, hoppas jag.
  • Torsdag 1 Mars 2012 - Sverige
    Direkt efter frukost åkte vi tuktuk till ett Elefantsafari. Det var läskigt från början men sedan vande man sig. Det läskigaste var när elefanten, Thong gick igenom en damm.

När vi kommit halvvägs så fick jag gummi från ett gummiträd. Det var verkligen klibbigt. När vi hade kommit en fjärdedel till så såg jag en hydda. Sedan såg jag en sandväg – det var då vi kom till början igen. Sedan köpte jag och Kajsa lite mat till elefanterna. De fick bananer av oss som de glufsade i sig.

vi åkte vidare till en strand som heter White sand beach. Den var riktigt fin. Vi lekte, badade och åt mat. Mamma och pappa tog en lång promenad.

Vi tog en tuktuk till hotellet där jag skrev min dagbok. Alla utom jag gick ut och shoppade. Jag var kvar på hotellrummet och spelade Rayman. Jag fixade den andra masken efter banan ”Whale bay”. Det var härligt. Efter middagen så tog jag ett kvällsdopp i poolen. Då dansade Kajsa på scenen. Sedan började det att regna.
  • Onsdag 29 Februari 2012 - Sverige
    När jag vaknade idag läste jag lite i min bok och sedan hoppade Kajsa lite på min mage. Det gjorde ont, men jag kunde inte sluta skratta.

Efter frukosten så gick jag och pappa ner till en affär och köpte en luftmadrass för 450 baht, det heter baht istället för kronor. 450 baht är ungefär 100 kr. Sedan så gick jag och Kajsa och badade i poolen. Vi hade med oss luftmadrassen i vattenrutschkanan och så tävlade vi med ett löv. Vi hoppade också från en bubbelpool och pappa tog kort när vi hoppade.

Sen gick vi till poolen vid havet där jag kastade en sten i vattnet som jag skulle fånga. Sedan brände det igen när mamma smorde in mig i ansiktet.

Vi åt risnudlar och kyckling till lunch.

Efter att ha softat och skrivit dagbok på rummet med luftkonditionering så tog vi en tuktuk till en marknad tio minuter bort. Vi tittade på saker och köpte en grej till Leo. Vi köpte även varsin glass av en glassmoped, som glassbilen hemma men moped. Mamma och pappa köpte också lite grejer.

Till middagen var det underhållning av några dansare på scenen och tre riktiga ödlor i taket.
  • Tisdag 28 Februari 2012 - Sverige
    Idag åkte vi till ett ställe som heter Khao lak. Bussresan tog två timmar och trettio minuter, det var en evighet för mig, men det gjorde inget för jag spelade Eden.

När vi var framme på Khao lak seaview så testade jag och Kajsa vattenrutschbanan. Den var rolig. Sedan gick jag till havet och badade i sköna vågor. Det fanns en fyr i vattnet. Sedan gick jag till en annan Pool vid hotellrummet. De nya poolerna var faktiskt bättre än de gamla, tack vare att det fanns en vattenrutsch och att man kunde hoppa mer på det nya stället.

Sedan gick vi till Centrum och handlade. Jag köpte en present till Leo. Sedan åt vi buffé´ på stranden med goda efterrätter.
  • Måndag 27 Februari 2012 - Sverige
    Idag var det på sista dagen på super-kids. Vi kunde måla på papper och på varandra, vi kunde spela fyra i rad och spela fotboll, det gjorde jag hela tiden.

Sedan badade jag i poolen. Jag hoppade ifrån en bro, pappa kastade iväg mig och jag köpte en drink i baren.

Sedan gick jag upp till en restaurang som hette: Little tiger. Jag drack Fanta, åt nudlar med glass till efterrätt och läste min bok Spiderwick. Den handlade om en tjej som blev kidnappad av en grupp dvärgar. Sedan läste jag ut boken på hotellrummet. Den var jättebra.

Efter middagen träffade jag en kille från Göteborg. Jag visade honom ett jättekul spel som heter Eden. Han blev mycket imponerad och jag fick hans e-postadress.
  • Söndag 26 Februari 2012 - Sverige
    På Super kids så hade vi watersplasch där vi kastade vattenballonger till varandra och puttade ner Niklas, en lärare, i poolen. Det var den roligaste dagen hittills på Super kids.

Efteråt tog vi en lång träbåt, en long-tail-båt, till en fin strand som hette Freedom beach. Det var jättefin sand och sköna vågor som jag flöt på, fram och tillbaka. Kajsa och jag lekte massor i vattnet. Vi käkade nudlar och kyckling och jag gjord experiment med mitt sugrör och en Fanta.

För att vi skulle hinna hem före lågvattnet så fick vi ta båten ganska tidigt, så att vi inte krockade med en massa koraller.

Innan middagen skypade jag med mormor och morfar och visade dem hur hotellet ser ut.

På kvällen käkade vi pasta som en kille gjorde i ordning åt mig. Det var bröllop ute så vi fick käka inomhus idag. Sen köpte pappa och jag lite nätverkstid och la oss i receptionen en stund. Jag försökte uppdatera mina appar, men det gick så sakta så vi gick snart och la oss istället.
  • Lördag 25 Februari 2012 - Sverige
    Idag käkade jag pannkaka till frukost. Sedan var det mission-impossible på Super kids. Det gick ut på att leta efter saker t.ex. en barnvagn, ett par solbrillor, solskyddsfaktor 30, en man i bikini och Annas namnlapp. Högst poäng fick man för mannen i bikini. Vi fick pappa att sätta på sig bikinin och gå till domaren. Vi fick 120 poäng och vann tävlingen tack vare pappa.

På eftermiddagen låg vi och softade i kylan i rummet. jag byggde min värld på Eden. Jag sprängde mig ner och gjorde en pool.

När solen började gå ner så tog vi en taxi till en gigantisk marknad. Vi köpte lite saker och jag kollade efter en present till min bästa kompis Leo. Jag tyckte att vi var för länge på marknaden.