Stöd Ukraina

Drömresa längs horisonten

Plats: Portugal / Funchal, Madeira (Karta)
Filmad: Måndag 2 April 2007
Visningar: 628
Just nu går inget upp mot 14 dagar på Madeira! Idag med en heldag i solen på Praia Formosa, med en underbar lokal läsk gjord på passionsfrukt, en god bok och nyfunna engelska vänner som promenerar förbi och pratar - bara så länge jag vill. Sen får jag glida fram på horisonten i en oändlig drömresa.
Det var sista dagen på mitt 7-dagars busskort, endast 17 euros, och jag tog bussen alldeles utanför mitt hotell och efter en kvart var jag framme.
Resten av dagen satt jag och lyssnade till vågorna som rullade in mot stranden, ibland med extra kraft så att de stora runda lavastenarna mullrade fram sitt budskap.
Jag drömde mig längre söderut till Gran Canaria som jag besökt många gånger men Madeira, som var en helt oplanerad semester, vann med sin grönska och skönhet i alla olika växter.
Jag drömde mig ännu längre söderut, strax söder om ekvatorn till Pointe-Noire i Kongo som var min hemstad i tre år. Tio år har hunnit gå sedan senaste besöket, men jag hoppas det inte var det sista.
Just nu går inget upp mot 14 dagar på Madeira!
Jag hade läst i min reseguide; Branta Madeira har inte så många stränder - klippor och stenstränder är det vanliga - så Praia Formosa (=Vackra stranden) är ett anmärkningsvärt undantag med sin remsa grått mjukt grus....

Dela med andra:    
Skriv kommentar  |  Anmäl
Uppladdad av
Lugnet