Weekend i november/adventstid - vilken stad är mysigast?

26 aug. 2022 15:51
Visningar: 354
Funderar på att åka iväg med familjen (2 barn) under 3-4 nätter i slutet av november till någon stad i Europa.

Syftet med resan skulle vara att strosa runt och känna in julstämningen, besöka nån julmarknad, äta gott, fika och bara ha det bra. Ska vara en stad som det är enkelt att ta sig till, allra helst direktflyg.

De städer som jag främst har fastnat för är Köpenhamn, Hamburg och München, kanske Florens även om det inte är den stad som man främst förknippar med advent/jul...
Tivoli i Köpenhamn ser ju fantastiskt ut, men är det för jobbigt, tänker på folkträngseln?

Vilken stad är att föredra? Och varför? Något annat förslag?
Av Tesson
28 aug. 2022 15:33
Det undrar jag oxå :) vi har funderat lite på Berlin. Ingen som har några fina ideer?
Av Fylke74
28 aug. 2022 19:33
Varit på julmarknad i Kph under många år, visst är det mycket folk men inte så att det "stör".
Det som dock varit negativt är att julstämningen uteblivit pga +4 grader och regn.
Av Chris52
29 aug. 2022 11:34
Besökte Malaga förra året. 5-9 december. Ljusshow under kvällen. Läs mer på internet om Malaga jul. Enkelt med flyg.
29 aug. 2022 15:42
Förutom i Sverige har jag bara varit på julmarknad i Prag men jag hade superhärliga dagar så skulle absolut rekommendera Prag! Var där 2019 och flög direktflyg ifrån Kastrup.
15 sep. 2022 18:37
Jag tycker Lübeck i norra Tyskland är ett riktigt bra resmål för en weekend i juletider. Många svenskar vet inte ens om att Lübeck finns, men det är ett poppis resmål för danskar och tyskar. Lübeck är en hamnstad och varje år i november och december anordnar de en väldigt stämningsfull julmarknad vars tradition sträcker sig 350 år tillbaka i tiden. De har sagoskogen för barnen med Greta och Törnrosa, och den varma romglöggen för vuxna, för att nämna lite. Hittade info på https://www.resandefot.se/europa/tyskland/resa-till-lubeck/, finns mer att läsa om en resa till Lübeck där. Hoppas du kommer iväg för det är en riktigt vacker stad som dessutom ligger nära Sverige!