Weekend i europa i april

Av Falk91
18 dec. 2016 18:10
Visningar: 3353
Hej,
Då var det dags att boka en weekend, i europa, i slutet av april.

Kom med förslag och varför!
vi är en kille & tjej i 25 års åldern, söker god mat och något roligt att göra & se, är öppna för allt
Av Pelle77
18 dec. 2016 21:42
Malta! Solsäkert och varmt då, 25 C. Gamla huvudstaden Mdina, grannön Gozo, god mat. Perfekt weekendresmål
Av Falk91
19 dec. 2016 08:31
Låter intressant!
ska kolla hur flygen går dit :)
sol och värme är inget måste, men absolut trevligt :) tack så mycket!

verkar tyvärr inte gå direktflyg från varken köpenhamn eller gbg? tyvärr :/
åker helst från köpenhamn eller malmö, men kan sträcka oss till gbg.
direktflyg är viktigt då det bara är en weekend :) lördag-tisdag
19 dec. 2016 20:31
Amsterdam - se hur kungens dag firas 27 april - alla är ute orangeklädda. Dock varning för höga priser och allt fullbokat. Vill ni undvika det res innan eller efter. Amsterdam är mysigt och vackert. Finns mycket att göra.
http://city-lover-reser.blogspot.se/search/label/Amsterdam

Kraków och Riga - två städer med medeltida gamla stan och billigt att leva (boende, äta ute), god öl.
Riga har vackra jugenstilbyggnader.
Här är lite om Krakow :
http://city-lover-reser.blogspot.se/search/label/Krak%C3%B3w
Här om Riga:
http://city-lover-reser.blogspot.se/search/label/Riga

Gillar ni konstmuseer och takbarer - åk till Madrid.
http://city-lover-reser.blogspot.se/search/label/Madrid

Budapest - en till prisvärd stad.
http://city-lover-reser.blogspot.se/search/label/Budapest

Lissabon funkar också. Madrid och Lissabon kan ha riktigt bra väder i slutet av april. Lissabon kan kombineras med utflykt till havet och Sintra slottet.
19 dec. 2016 22:14
Har man inte redan varit i Rom, Paris eller London (?), så tycker jag inte att det finns någon anledning att krångla till det och välja något annat än en av dessa tre.
Av Falk91
20 dec. 2016 08:13
tack för det svaret lett_o_resglad!
vi åker 22-25/4 :) så precis innan kungens födelsedag då!
har tänkt lite på amsterdam eller berlin faktiskt.
även haft budapest i tankarna.

lissabon ska vi till sommaren 2017, vi vill ha en hel vecka där, planerat lite utflykter och så, så en weekend räcker ej :)
ska läsa dina länkar hemma på datorn sen, tusen tack!

rom, paris och london är redan avcheckat, men tack ändå gunillad
Av Falk91
22 dec. 2016 16:14
Ja det finns massa, så det gör det svårt haha.

Budapest är ett alternativ, dock väldigt dåliga flygtider från kph och malmö verkar inte flyga dit längre?

Hittar inga direktflyg till malta, och vi har ingen lust att mellanlanda till weekend som sagt :)

Prag är väldigt fint! va där i våras, åker gärna tillbaka, men tänkte avverka några fler städer innan vi gör återbesök :)

Tusen tack för svaret!

Fler tips mottages gärna
Av Birgere
22 dec. 2016 19:00
Även Bratislava och Krakow är perfekta för er.
Av Falk91
22 dec. 2016 19:44
Nice har varit lockande ett tag! även kikat lite på krakow, ska även titta lite på dom andra. tack så mycket Birgere!
22 dec. 2016 22:00
Salzburg, Tirana, Moskva. Kolla in dessa Moskva är över alla förväntnigar
Av Falk91
23 dec. 2016 17:14
Tack för det svaret Frasse22!
Vi skulle åkte till mosvka, men så började jag kolla lite noggrannare på det, och behöver ju visum dit? det verkade både dyrt (för att bara vara där en weekend) och väldigt komplicerat?
annars var det tanken att åka dit :)

Hittar varken direktflyg till salzburg eller Tirana, från köpenhamn eller malmö tyvärr..

Men tack för svaret! :)
Av Marulk
23 dec. 2016 18:43
Dublin - både prisvärt o finns väldigt mycket att se o uppleva, dessutom gångavstånd till det mesta. Var där i våras o blev positivt överraskad. Finns lite bilder från den trippen här på RG
Av Falk91
23 dec. 2016 23:44
dublin är intressant, ska kolla mer! tack marulk
Av Desires
29 dec. 2016 21:36
Oj, det finns så många härliga weekendstäder i Europa!
NICE har allt det ni söker, god mat, charmig stad, mycket att uppleva - ni når staden 10-15 min från flyget! www.desires.se/#post195
BUDAPEST är också mysigt, billigt, mycket att uppleva! www.desires.se/#post120
KRAKOW - mycket trevlig stad med vänliga människor - och billigt! Många mysiga tavernor, barer, cafeer, o vackra torg. Vi var där i april 2016, hade sommarvärme så vi kunde sitta ute och ta ett glas vin, eller äta en lunch/middag, strosa runt i staden, och även vara lite kulturella! www.desires.se/#post198
LONDON är ju såklart en stad för er unga också! Här kan du få många tips o se foton www.desires.se/#post77
DUBLIN är också en väldigt mysig, levande och gästvänlig stad - med kul publiv och mycket sång och musik! www.desires.se/#post146
Av Falk91
30 dec. 2016 06:20
Tack för alla bra förslagen desires!
Alla de verkar intressanta, dock är min flygpartner inte så jätte mycket för storstäder och storstadsliv som london, så ska lura med henne dit en annan gång :)
denna gången fyller hon år och vill göra det perfekt för henne hehe :)

Nice, verkar otroligt fint och mysigt, även budapest och krakow. Dublin är också en stad vi pratat lite om :)

Men just nu har hon (vi) pratat mycket om berlin, jag är också inte på amsterdam lite..
Just med berlin är det väl zooet som lockar mycket, sen att det verkar vara ett allt mer populärare resmål.
Amsterdam verkar dock vara en mysig vårstad.

Finns så mycket ställen haha, tacksam för alla tips!
Av Desires
30 dec. 2016 11:57
Roligt att du tar dig tid att svara och uppskatta alla tips du får här!

AMSTERDAM JA! Hur kunde jag glömma den charmiga, bohemiska och så mysiga staden!! Där var vi i oktober för ett par år sedan - Otroligt härlig stad att bara vandra och "vara" i, och stanna till vid någon av alla trevliga uteställen vid kanalerna - och ta något att dricka eller inta en lunch! Det finns massor av sådana vattenhåll/utetavernor i den staden! Skulle tro att just Amsterdam är perfekt att se i april!
HÄR kan du läsa mitt långa inlägg om AMSTERDAM med många FOTON o TIPS, som kanske kan inspirera! www.desires.se/#post173
(Berlin blev inte vi så förtjusta i... men vet att många andra uppskattar den staden)
Av Sejeni
30 dec. 2016 12:57
Hej! Vill tipsa om att flyga till Bergamo, finns direktflyg från Köpenhamn. Vi flög dit och tog sedan tåget till Varenna vid Comosjön. Trevlig tågresa som tog ca 1 1/2 h. Fantastiskt vackert, mysigt och god mat. Många små byar att besöka, det gick båtar över sjön hela dagarna. Även Bergamo är värt att besöka ( en dag tyckte vi räckte). En supermysig weekendresa tyckte vi.
30 dec. 2016 13:22
Vilnius är min idé. Jag var själv där i September och det var verkligen kanon. Mysigt och lagom stort. Prisläget är bra och det finns billiga direktflyg från både Malmö och Köpenhamn. Massor med fina restauranger t.ex. Dublis där vi var. Dansk michelinstil till en tredjedel av priset :)
Av Falk91
4 jan. 2017 14:27
Decires:
Ja men söker man tips och hjälp här så tycker jag man ska vara tacksam och svara :) så det är jag!

Ja amsterdam verkar underbart vackert och mysigt! så är väldigt inne på det..
Berlin verkar vara så "inne" nu, men det är väl egentligen mest zooet som lockar där tror jag haha..
tusen tack för dina svar!

Sejeni: Tack så mycket! ska slänga ett öga på detta :)

Lillaannaj: Vilnius ska jag kollar närmre på! direktflyg är ett måste som sagt, och om det går från malmö är det ett super plus :) Tack för tipset.

Var för påtal om weekend, i Reykjavik i helgen och firade nyår, super fint och mysigt ställe om någon funderar på att åka dit!
maten var helt enormt god, speciellt torsk och lamm! :)
Planerar redan en resa tillbaka dit, men lite längre och hyra bil.
4 jan. 2017 15:46
Personligen skulle jag satsa på Barcelona, Krakow eller Nice!

Om ni satsar på Nice och vill komma bort från stan en av dagarna, då kan jag varmt rekommendera denna dagstripp: http://www.thinkingoftravel.com/oceanographic-institute-plage-mala-perfect-day-trip-nice/

Nice är fantastiskt och jag har varit där ett flertal ggr. Plage Mala är bland det vackraste jag sett i området. Beach clubs på Plage Mala bör vara öppna i slutet av april, men dubbelkolla för att vara på säkra sidan.
Av Falk91
4 jan. 2017 16:24
Barcelona har vi båda varit i några gånger, så det blir nog något annat :)
nice eller krakow är bra alternativ, kollar närmre på dom också.

Tack så mycket jeppereser