Visumundringar :)

Av Alfons
27 jan. 2010 09:21
Visningar: 394
Hej!

Jag har planerat och bokat följande resa.
9 Mars Stockholm-Hongkong (mellanlandning Peking). Stanna i Hong Kong i 3 dagar och
sedan flyga till Malaysia och Kuala Lumpur. Resa runt i Malaysia fram till 28 mars, för att
då ta flyget tillbaka till Hong Kong och sedan den 30 mars flyga hem till Stockholm igen (mellanlandning Peking).

Vet att det är dags att söka visum nu, men vart vänder jag mig och hur gör man?
Räcker det med ett Visum för både Peking & Hong Kong? Behövs det
visum i Malaysia?
27 jan. 2010 09:49
Till Hong Kong behöver du inget visum om du bara stannar ett fåtal dagar. Hong Kong och Kina har inte samma sorts visumkrav. I Malaysia behöver du inget visum heller om du inte stannar mer än 30 dagar. Checka upp det sista för säkerhets skull. Det kan vara 14 dagar.
Av Bibby
27 jan. 2010 09:56
Ska du in i Kina (Beijing) under din mellanlandning så behöver du ett visum till Kina, söks på ambassaden i vår huvudstad, i övrigt behöver du inga fler visum.
Ska du in till Beijing på bara ena mellanlandningen så räcker det med ett one-entry-visa annars får du söka ett double-entry-visa.
Av Alfons
27 jan. 2010 10:59
Tack för era svar!

Gällande mellanlandningen i Peking så är det just en mellanlandning och vi
kommer aldrig att lämna flygplatsen. Då behövs inget visum antar jag?

Har någon koll på hur många dagar man får stanna i Hong Kong utan visum?
Hade ju tänkt 3 dagar när vi kommer ner + någon dag efter att vi varit i Malaysia.

Finns det nån sida där man kan läsa mer om visum för olika länder?

Usch vad jag frågar mycket :)
Av Bibby
27 jan. 2010 11:30
Isåfall behöver du inget visum alls.

Jag tror du får vara i HK tre månader utan visum men kan ha fel, men det är MINST en månad.

Tror denna sidan kan vara till hjälp:
http://www.regeringen.se/sb/d/2487
27 jan. 2010 12:22
Ja, du behöver inget visum i Kina om du inte ska ut ur passkontrollen.
I Hong Kong är det nog minst 1 mån utan visum. Kom hem därifrån för 2v sen, men har inte tittat i passet hur länge stämplingen gällde till.
Google:a så vet du mer! ;)
Av Sugus
27 jan. 2010 13:36
90 dagar utan visum gäller för Hong Kong om du är svensk medborgare.

Trevlig resa!
Av Alfons
27 jan. 2010 14:03
Tackar för all er hjälp!!