Vilken valuta

Av Resut4
1 nov. 2018 11:19
Visningar: 724
Hej, vilken eller vilka valutor är enklast att använda i Laos, har förstått att US dollar används för betalning av visat men i övrigt, vi skall vara där en månad och resa runt i landet
1 nov. 2018 12:59
Hej,

Jag var där 2016 och som du skriver så är det US dollar som gäller för visat. När jag var där åkte vi in via Huai Kon Immigration Office (gräns mellan Thailand och Laos) och där gick det att betala med andra valuter med - men tror det blev lite dyrare. Glöm inte ID bild till visumet.

Väl i Laos så var det Laotiska KIP som gällde. En del hotell har jag för mig accepterade US dollar men vi använde oss av kip överallt där vi var utan problem.

Hoppas nu får en riktigt bra resa! :D
Av Hille2
1 nov. 2018 13:23
Angående Visa så var det borttaget för svenskar i vinter när vi besökte Laos. Vi fick uppehållstillstånd i 30 dagar när vi kom med flyg, vet inte om det gäller om man kommer via landgränsen.
1 nov. 2018 13:45
Det är kip som gäller som betalning. I de större städerna finns bankomater, men om ni ska till några mindre ställen så är det en bra idé att ha med några snygga välstrukna 100 dollarsedlar - det finns växlingskontor på många fler ställen än det finns bankomater. På vissa ställen kan man även betala med thaibath, men det brukar bli lite dyrare.
Vilka goda nyheter du kommer med Hille! Då behöver vi inte tveka inför att åka över några dagar till Laos i vinter :)
Av Hille2
1 nov. 2018 18:26
Citerat från Lillaannaj:
Det är kip som gäller som betalning. I de större städerna finns bankomater, men om ni ska till några mindre ställen så är det en bra idé att ha med några snygga välstrukna 100 dollarsedlar - det finns växlingskontor på många fler ställen än det finns bankomater. På vissa ställen kan man även betala med thaibath, men det brukar bli lite dyrare.
Vilka goda nyheter du kommer med Hille! Då behöver vi inte tveka inför att åka över några dagar till Laos i vinter :)
Kolla först eftersom det var lite oklart huruvida det var ett sätt att locka nya turister just 2018 eller något beständigt.
18 dec. 2018 11:33
Vi anlände 14 november 2018. Fick gratis visa i 14 dagar som svenskar. Kip fungerar bra. Uttagsautomater finns, har för mig både för kip och dollar. Underbart land! Tänk dock på att det är konservativt och skyl lår, axlar, överarmar mm- Gör mig så ledsen att se halvnakna turister traska omkring på landsbygden och i templen.
Av Resut4
3 jan. 2019 15:48
Hej alla vänlig reskamrater som svarat på min fråga, men nu är vi åter och har svaren, vi med svenskt pass får resa in 14 dgr utan visa, Vi betalade 32 us dollar för 30 dagars visa.
Det behövs ingen annan valuta än kip när du reser runt i Laos.
P.S åk gärna till Laos ett fantastisk land