Varför kostar 2 veckor resa endast flygstol mer än att köpa 1 vecka när det för flygbolaget innebär exakt samma bränsle kostnad?
Hej,
varför kostar 2 veckor resa endast flygstol mer än att köpa 1 vecka när det för flygbolaget innebär exakt samma bränsle kostnad?
varför kostar 2 veckor resa endast flygstol mer än att köpa 1 vecka när det för flygbolaget innebär exakt samma bränsle kostnad?
Korts sagt så är det det som gör det möjligt att betala 50:- för samma flygstol vid en annan tidpunkt. Flygbolagen har kommit långt med att ta betalt när vi är okänsliga för priset och sälja billigt när de måste. Priset beror på faktorer som hur fullt planet är, hur långt det är till avresa etc.
Principen kallas Yield Management och du kan läsa mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Yield_management
Principen kallas Yield Management och du kan läsa mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Yield_management
Citerat från suziq:
Jag antar för att under en 2 veckors period kan man sälja två resor á en vecka.
Din resa förhindrar dem mao att sälja samma plats två ggr.
Det gör min resa även vid en vecka. Jag tar upp två stolar en på utresan en på hemresan. När denna intervall infaller har ingen betydelse eftersom bolagen har ut och in resor under en hel säsong.
Jag antar för att under en 2 veckors period kan man sälja två resor á en vecka.
Din resa förhindrar dem mao att sälja samma plats två ggr.
Citerat från tobbe:
Korts sagt så är det det som gör det möjligt att betala 50:- för samma flygstol vid en annan tidpunkt. Flygbolagen har kommit långt med att ta betalt när vi är okänsliga för priset och sälja billigt när de måste. Priset beror på faktorer som hur fullt planet är, hur långt det är till avresa etc.
Principen kallas Yield Management och du kan läsa mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Yield_management
Med andra ord så är det prisdiskriminering baserad på att man tar ut ett högre pris från de som är mest köpvilliga ur ett rent psykologiskt tänk.
Korts sagt så är det det som gör det möjligt att betala 50:- för samma flygstol vid en annan tidpunkt. Flygbolagen har kommit långt med att ta betalt när vi är okänsliga för priset och sälja billigt när de måste. Priset beror på faktorer som hur fullt planet är, hur långt det är till avresa etc.
Principen kallas Yield Management och du kan läsa mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Yield_management
Citerat från total:
Med andra ord så är det prisdiskriminering baserad på att man tar ut ett högre pris från de som är mest köpvilliga ur ett rent psykologiskt tänk.
Nej, det tycker jag nog inte. Det är lagen om tillgång och efterfrågan dragen till sin spets. När få vill resa är det billigt, när många vill resa är det dyrt. Så har de alltid arbetat, med tex hög och lågsäsong och kvoter i olika bokningsklasser. Skillnaden nu är att prisjusteringar görs ner på dags- eller timbasis.
Med andra ord så är det prisdiskriminering baserad på att man tar ut ett högre pris från de som är mest köpvilliga ur ett rent psykologiskt tänk.