Vandring/klättring/paddling/skidor längs Norges västkust

29 aug. 2016 16:26
Visningar: 455
Hej! Jag tänkte höra om det finns någon här som intresserad av att upptäcka Norge häftiga västkust, några veckor någonstans mellan april/maj/juni 2017? Vill inte riktigt vänta och skulle kunna göra det redan nu i höst, men varför jag frågar under vårmånaderna är att jag är väldigt sugen på väl där kunna dra på skidorna och ut och dra några svängar i slasket.
Tanken är att börja i Stavanger, kanske börja med Preikestolen, och vandra uppåt med slutstation Lofoten. På vägen upp leva friluftsliv med vandring i fjäll, bestiga fjälltoppar, Trolltunga, kanske lite klättring i glaciär/berg, paddla kajak i Naeröyfjorden/Geirangerfjorden etc etc. Har en påbörjad bucketlist på allt jag drömmer om göra där som det kanske märks..
Hoppas det finns någon/flera där ute som längtar efter en liknande resa! :)
1 sep. 2016 18:34
Hej! Jag tycker det låter som en fantastisk idé och bra bucketlist du har! Själv är jag en sån som har många vaga idéer men har svårt att sätta dem på print, ditt inlägg tilltalade mig dock! Tyvärr har jag inte tid att vänta till i vår... Har du tänkt ut något mer rent praktiskt runt det, eller har några tips?
4 sep. 2016 13:56
skickar ett meddelande till dig! :)
8 sep. 2016 15:21
Låter riktigt intressant. Speciellt då min vandringsresa i år tyvärr blev inställd så jag är verkligen sugen.
Några fler som visat intresse genom PM? Skulle vara roligt om man blev ett gäng. Frågar samma som Sara. Har du planerat något mer just nu eller är det mest i idé stadiet? :)
8 sep. 2016 23:30
Alexander90, Intresset har visats sig bland PM, men inte just vandringsresa vid Norges västkust.. :) Det vore väldigt trevligt om man var några stycken. Tänker på denna resan i stort sett varje dag, men har svårt att fortsätta planera då jag just nu inte har en reskompis, som jag gärna vill ha. Men har som sagt en längre bucketlist än vad som nämns i min text ovan och ständigt varje dag letar jag upp nya och rekommenderade ställen för att kunna upptäcka så mycket som möjligt. Jag är dock väldigt osäker på vad en sådan här resa kan kosta, har lite svårt att tänka mig vad det kan kosta och har inte lyckats hitta liknande info på google. Planerar en hel del på denna resan så vill verkligen inte att den ska förbli en idé, utan jobbar på att den ska bli till verklighet. :)
12 sep. 2016 17:53
Jag är på men jag har ingen erfarenhet alls. Jag tänker lite tidsomfång tex, vad är rimligt att planera att man hinner per dag? Som du säger, svårt att hitta info på google!
21 sep. 2016 15:54
Låter hemskt intressant att göra, jag skulle gärna hänga med ifall du hade tänkt att göra det senare fram på sen våren efter April någon gång! Jag har varit och vandrat i Norge ett antal gånger och har även grönt kort när det kommer till klättring men har ledklättrat en del ändå och har egen utrustning samt är även en van skidåkare!
21 sep. 2016 16:08
Verkar ju ändå va en del som är intresserade här :) Skönt att även se att någon med erfarenhet är sugen. Då man själv är nybörjare. Johan du som har gjort detta förut. Brukar du fokusera på att träna något speciellt på gymet? Mycket ben eller så? (Tänker på vandring/ledklättring). Eller kör du bara på ändå? :)
21 sep. 2016 16:37
Citerat från Alexander90:
Verkar ju ändå va en del som är intresserade här :) Skönt att även se att någon med erfarenhet är sugen. Då man själv är nybörjare. Johan du som har gjort detta förut. Brukar du fokusera på att träna något speciellt på gymet? Mycket ben eller så? (Tänker på vandring/ledklättring). Eller kör du bara på ändå? :)
När det kommer till just vandring så är det mycket kondition, det är inte särskilt mycket explosiv styrka som krävs, så att träna med en bekväm vikt och göra mycket reps är det som brukar vara, sedan att går och springa regelbundet. När det kommer till klättring är det mycket fingerstyrka och styrka generellt i hela kroppen, det är en träning som man bäst får genom att just klättra regelbundet. Du kan ju alltid söka upp en lokal klätterklubb och gå med där! Men ofta brukar det gå att bara köra på och göra det bästa av det :D
21 sep. 2016 21:00
Citerat från Johanmartensson:
Citerat från Alexander90:
Verkar ju ändå va en del som är intresserade här :) Skönt att även se att någon med erfarenhet är sugen. Då man själv är nybörjare. Johan du som har gjort detta förut. Brukar du fokusera på att träna något speciellt på gymet? Mycket ben eller så? (Tänker på vandring/ledklättring). Eller kör du bara på ändå? :)

Visa mer
När det kommer till just vandring så är det mycket kondition, det är inte särskilt mycket explosiv styrka som krävs, så att träna med en bekväm vikt och göra mycket reps är det som brukar vara, sedan att går och springa regelbundet. När det kommer till klättring är det mycket fingerstyrka och styrka generellt i hela kroppen, det är en träning som man bäst får genom att just klättra regelbundet. Du kan ju alltid söka upp en lokal klätterklubb och gå med där! Men ofta brukar det gå att bara köra på och göra det bästa av det :D
Tack för snabbt svar :) ska ta och börja med klättring ASAP :)
2 jan. 2017 02:35
Citerat från Mariastl:
Hej! Jag tänkte höra om det finns någon här som intresserad av att upptäcka Norges häftiga västkust, några veckor någonstans mellan april/maj/juni 2017? Vill inte riktigt vänta och skulle kunna göra det redan nu i höst, men varför jag frågar under vårmånaderna är att jag är väldigt sugen på väl där kunna dra på skidorna och ut och dra några svängar i slasket.
Tanken är att börja i Stavanger, kanske börja med Preikestolen, och vandra uppåt med slutstation Lofoten. På vägen upp leva friluftsliv med vandring i fjäll, bestiga fjälltoppar, Trolltunga, kanske lite klättring i glaciär/berg, paddla kajak i Naeröyfjorden/Geirangerfjorden etc etc. Har en påbörjad bucketlist på allt jag drömmer om göra där som det kanske märks..
Hoppas det finns någon/flera där ute som längtar efter en liknande resa! :)
lite farligt där just nu,,,, har hört att det finns zombies där vid dagsläget......