Vandra/trekking i Nepal

29 okt. 2012 18:14
Visningar: 4926
Hej!
Tänkte få med en vandrig i Nepal alr. Butan? i min Backpackresa till våren 2013.
Någon som har någon erfarenhet av detta? Någon speciell vandringsled att rekommendera för bästa naturupplevelse och kanske lite djurliv? Hur går man till väga?
Kan man flyga till Katmandu, fixa visum på plats och sedan fixa vandringen på plats eller måste jag fixa något innan?

Och om någon gjort något liknande, vad behöver man för kläder/utrustning?
Mvh Tim Johansson
Av Hawaii
29 okt. 2012 20:06
Har inte själv gjort detta men är också inne på tanken att besöka Nepal i 2013 och kanske göra en 1-veckas vandring. Det finns företag som arrangerar dessa vandringar, och vad jag har fått fram är att det är nog lämpligt att boka detta innan man kommer dit. Jag är själv mycket intresserad av att höra av någon som gjort detta. Vandringarna går ju upp till 4000-5000 meters höjd. Dels är det kallt och dels kan man ju nog ganska säkert drabbas av höjdsjuka. Hur påverkar detta själva upplevelsen med den fantastiska naturen? Säkert mycket individuellt, men skulle vara intressant att höra om några erfarenheter.
Medlemmen har tagit bort svaret
Medlemmen har tagit bort svaret
3 nov. 2012 17:25
Tack för ditt svar! Angående vandringstillståndet så har jag hört att det kan ta ett tag att fixa, men det är inga problem att göra det på plats då? Är det samma tillstånd för alla vandringsleder?

Jag har tänkt att vandra med arrangör, tar inte med mig eget tält och liknande. Är sovsäck en bra idé att ha med sig ändå? eller räcker det med varma kläder?
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Hawaii
3 nov. 2012 22:07
Intressant! Tack för de utförliga svaren!
Medlemmen har tagit bort svaret
7 nov. 2012 11:02
Tänk på att prisläget är lågt, pruta ordentligt på turen du är intresserad av. Har just varit i Nepal me guide. Du skall absolut köpa på plats. Jag har frågat på alla ställen jag sovit och ätit vad guiden betalt, de är grymt snåla iallafall flertalet, det har tom hänt att en guide haft 15 trekkare med och bara gått från betalning. Det är säkert ett undantag men i byar där det inte finns el/vattenledningar men ställer upp och tar in gäster i sina hem är det klart de ska ha en vettig ersättning när dom erbjuder allt dom har och på sej själva. Många byar har startat upp homestay, där man går till "bymannen" som fördelar boendet. Annars kan man med säkerhet få tag i rum vart som helst om man frågar runt., Sovsäck absolut en hemmifrån, ibland finns täcken o filtar men luktar inte så gott, bättre att använda dom som extra lager på madrassen som troligtvis är hård/tunn. privat kanske du får sova på halmmatta i köket eller nåt , varmt o gott men rökigt och hårt.för oss betalade guiden ca 2000 kr för 18 dagar. Jag mycket mer från sverige....Se till att ha bra vandrarskor. Köp inte vattenreningstabletter hemma. ca 200 kr, Vattenren droppar i nepal 2kr.Jag gick inte på hög höjd endast 2500 mellan khudi o begnas tal. Stavar underlättar MYCKET. Fin natur så ta många pauser o njut.
7 nov. 2012 14:47
Hej! Tack för svaren! Hur menar du med prisläget är lågt? är det billigt, eller..? Det blir nog att jag bokar på plats i alla fall :) Varför underlättar stavar? När du vandrade, hade du bärare då eller bar du själv? samt vad vägde din väska du hade med dig? Vet någon om det finns möjlighet att lämna av en del av packningen på något hotell eller liknande under en vandring? är det säkert? Brukar göra så i Thailand och det funkar finfint.

Mvh Tim Johansson
24 nov. 2012 23:42
Ja det är billigt . Jag bar själv det jag ville, vatten, extrakläder för dagen, ev regnkläder o kamera. Bärare packar ihop i säck så du behöver inte ha stor rygga med dej, det går lika bra med stor bag eller flera små väskor. Vi var två som reste ihop hade ca 25 kg med på turen. mkt av kläderna användes inte . Sovsäckar o liggunderlag tog plats.En porter tar upp till 35 kg på höjd upp mot 3-4000 m ,högre upp 15-20 kg. Man kan lämna av på hotel men vill man inte tillbaks till samma ställe efter vandring så varför inte ta med bagaget så blir du mindre bunden. Stavar, det räcker med en. hade aldrig använt förut men när man blir smörig i benen av flera timmar i trappor upp som ner kändes det väldigt skönt o underlättande att ha tagit med dom. Klart det bästa jag tog med.
Av Mgoser
2 jan. 2013 17:52
Citerat från hawaii:
?.besöka Nepal i 2013 och kanske göra en 1-veckas vandring. Vandringarna går ju upp till 4000-5000 meters höjd. Dels är det kallt och dels kan man ju nog ganska säkert drabbas av höjdsjuka. Hur påverkar detta själva upplevelsen med den fantastiska naturen ?
Fyra till femtusen meters höjd .. Låter som att du tänker i maxhöjd. Höjdsjuka handlar till 90 procent om vilken höjd du sover på , och då finns det inget säkert sätt att ta sej upp till Everest Base Camp på en vecka till exempel. Att gå över höga pass för att sedan ta sej ner igen är däremot den beprövade metoden att anpassa sej effektivt : " climb high , sleep low "
Tumreglerna jag har hållit mig till i Ladakh , Nepal & Tibet är att gå så fort som möjligt upp till 2000+ meters höjd ( ingen som helst acklimatisering nere i Kathmandu , just under 1300 meters höjd ) , och att ta Diamox dom få gångerna jag tvingats gå fortare än säkerhetsreglerna ( http://korta.nu/prev )
Beträffande kyla : hur väl man hanterar kyla visar indirekt hur välacklimatiserad man är : kroppen kostar inte på sej någon god cirkulation i periferin under stresstillstånd. Dra ifrån cirka fem grader från din komfortgräns på sovsäcken , och kosta gärna på dig ett par dunsockar. Dagtid i solen är väldigt mycket varmare än vad man föreställer sig : jag lämnade Leh just före jul och det var kring minus tjugo på morgonen .... Och fortfarande plusgrader i solen , mitt på dan.
Citerat från hawaii:
Det finns företag som arrangerar dessa vandringar, och vad jag har fått fram är att det är nog lämpligt att boka detta innan man kommer dit.
Det ironiska med att överlämna ansvaret till organiserad grupp är att det inte innebär någon minskad risk för höjdsjuka : backpqckers utan erfarenhet gör instinktivt ofta bättre beslut och sänker takten i tid än grupper som färdas med låsta färdplaner. Det finns till och med en välkänd/ökänd studie som visade på högre risk i dom organiserade grupperna. Själv har jag aldrig bokat nåt i förväg , och nästan aldrig använt mig av bärare ( på dom flesta vandringslederna i Nepal så klarar man sig med mindre packning än på Kungsleden .)
Citerat från anteee:

Vanlig huvudvärk är väl mer regel än undantag så det kan du ju räkna med att få i början. Den går nästa alltid över efter ett dygn. Lyssnar man på kroppen och inte går högre med sprängande huvudvärk ...
Huvudvärk är INTE normalt på hög höjd , kan inte påminna mej att jag har haft det enda gång under vandring eller under vägresor upp till 5300+ meters höjd. Det är också kardinalsymptomet på höjdsjuka , som aldrig skall ignoreras :
"Preventing Severe AMS
This simply cannot be emphasized too much. If you have symptoms of AMS, do not ascend any higher. Violating this simple rule has resulted in many tragic deaths.

If you ascend with AMS you will get worse, and you might die. This is extremely important - even a day hike to a higher elevation is a great risk. "

( Se även här ismmed.org , eller CDC på http://korta.nu/cdcalt , eller WMS på http://korta.nu/wem ) . Till exempel . )
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Mgoser
2 jan. 2013 23:14
Citerat från anteee:
Skitsnack.

Huvudvärk pga höjden är mer regel än undantag.

Att just du aldrig haft det är på intet sätt någon standard i ämnet.
"Standard" i ämnet hittas till exempel i grundkursen om höjdsjuka och acklimatisering från International Society for Mountain Medicine ( ismmed.org ) , alla definitioner av höjdsjuka bygger på huvudvärk + ett symptom till i samband med snabb uppstigning:

"It is remarkable how many people mistakenly believe that a headache at altitude is "normal"; it is not."

Själv har jag en enda gång under mer än två decennier ( huvudsakligen Ladakh & Nepal ) sett nån med markanta symptom som varit inom guidelines : en natt i Shimla ( 2200 m.ö.h. ) och därifrån direkt till Tabo (3265 ) . Har färdats på samma ruttt ett antal gånger till Kalpa ( 2800 ) utan att ha sett eller hört nån kommentera nåt nämnvärt.
Av Mgoser
3 jan. 2013 09:04
Lite mera "useful information" från Himalayan Rescue Association , som driver kliniken i Pheriche på rutten till Everest Base Camp sen ett par decennier :

http://www.himalayanrescue.org/images/picture/early_ams.jpg

Höjdsjuka är nästan alltid både lätt att förutsäga och förebygga : planerar man första natten mellan två och tretusen meter och de följande enligt länken till ISMM, Himalayan Rescue Association osv så är det mycket osannolikt att man får några rejäla symptom.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Mgoser
4 jan. 2013 21:30
Citerat från anteee:
vad som ska klassas som AMS eller inte är ju en helt annan disskusion.

.....
Huvudvärk, dålig matlust, dålig och oregebunden sömn etc. etc. är symptom som är väldigt vanliga och kan klassas som "normal-tillstånd" första tiden på hög höjd.
Precis som du sa i början : huvudvärk osv.plus ( minst ett ) ytterligare symptom ÄR höjdsjuka . Alla som vill undvika det som du beskriver :
Citerat från anteee :
Jag har själv haft det. Dock inte i Nepal utan i Bolivia.
Jag var helt förstörd i 48 timmar. Illamående, yrsel och allmänt "dålig".
Så fort jag rörde huvudet så snurrade världen. Det enda jag kunde göra var att ligga ner och stirra i taket. Då >kändes det ganska bra. Men så fort jag rörde mig... hua. Gick som ett fyllo.

Så ja, höghöjdssjuka kan förstöra det mesta.
..gör klokt i att följa standardråden från vilken medicinsk källa som helst , det är mycket mindre komplicerat än att plugga in dyktabeller när man börjar dyka. Följer man dom råden så är det mycket osannolikt att man får mer än diskreta symptom . Några få faller utanför ramen , vilket slår åt båda hållen : ett fåtal människor får till exempel svårbehandlade lungödem i Lhasa , Leh och Cusco varje år och måste flygas ut efter att ha slirat med just dom här råden. Många gånger fler får finna sig i att ändra sina planer , inklusive en liten grupp som får söka nån form form av medicinsk hjälp.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Mgoser
5 jan. 2013 08:21
Citerat från anteee:

Att dra ett likhetstecken mellan huvudvärk och höjdsjuka är direkt felaktigt.
Nu argumenterar du mot ... alla , inklusive din egen beskrivning från resan mot Lhasa :

" Natten har varit tuff för mig. En tryckande huvudvärk kom ganska tidigt. Höjden gör sig verkligen påmind. Jag lider av lindrig höjdsjuka."

Uppenbarligen tillhör du dom som acklimatiserar långsamt , och som förmodligen skulle tjäna på att ta det långsammare eftersom du har symptom trots två dagar först i Xining ( 2300 meter ) , och den extra syrgasen på tåget. Dagturer upp på högplatån nära Xining , följt av ett extra stopp i Golmud ( runt 2800 ) vore ett sätt.

Andra källor :

Wikipedia :

"Headaches are the primary symptom used to diagnose altitude sickness.."

CDC :

"AMS is the most common form of altitude illness.. Symptoms are those of an alcohol hangover: headache is the cardinal symptom.."

Himalayan Rescue Association :

"AMS consists of headache plus any one of the following symptoms in different degrees : nausea ,tiredness..."

Wilderness Medical Society , AMS classification :

"Symptoms : Headache plus 1 or more other symptom.."

International Society for Mountain Medicine :

"The diagnosis of AMS is made when a headache, with any one or more of the following symptoms is present after a recent ascent above 2500 meters..."

altitude.org :

"acute mountain sickness (AMS) and is quite similar to a hangover - it causes headache, nausea, and fatigue."

wikitravel.org :

"In particular, if you've recently ascended, and you have a headache and any other symptom, you have AMS."

Självfallet kan det finnas andra orsaker till huvudvärk , men försiktighetsprincipen säger att det är AMS som gäller så länge man inte kan bevisa en annan orsak - den första av dom tre gyllene reglerna ( http://korta.nu/goldenrules ) vid höjdsjuka
.

"1. If you feel unwell, you have altitude sickness until proven otherwise
2. Do not ascend further if you have symptoms of altitude sickness
3. If you are getting worse then descend immediately"
Av Mgoser
6 jan. 2013 13:23 (redigerad)
Citerat från anteee:
Sen så är det ingen extra syrgas på Tåget Xining - Lhasa om du inte väljer att andas in i syrgastuber.
Återigen direkt felaktiga påståenden.
Det här var ju lätt att förutsäga : fel på varenda punkt.
Alla andas in extra syrgas på tåget , det enda sättet att undvika det vore att sticka ut uvudet genom fönstret. Det är just därför dom inte går att öppna. Det finns inga "tuber" heller , gasen leveras från syrgasgeneratorer. Det här har funnits beskrivet med olika grad av detaljer i nyhetsartiklar sen linjen öppnades 2006 , på vällkända siter som tågbibeln seat61.com osv , i medicinska fackartilar .. och för den heliga förstahandserfarenheten så har John B West åkt och mätt upp koncentrationen till 24-25 %. ( http://korta.nu/3e3c , se länken i Revisited-artikeln ) Sen går det ju oxå att fråga när köper biljetten , eller kliver på tåget.
Utöver det så finns det tydligt märkta ( engelska , kinesiska och tibetanska ) syrgasuttag vid varenda ligg och sittplats , i korridorer , resturangvagn osv. - bilder på samma länk ovan ) Jag har hört det nämnas att ibland får man stöta på för att få själva näsgrimman som man ansluter till uttaget.
Citerat från anteee:

Ut i verkligheten istället och upplev själv.
Jag lovar, det är inte så farligt!
Liter rörande att du försöker framstå som erfarenhetens röst här , eftersom jag inte ens kan se dig nämna att ha sovit över 4000 meter , eller vandra över femtusen r. Själv
drog jag med ryggan över femtusen meter första gången ( Thorung La-passet i Nepal ) första gången kring ´81 - det borde ha varit klätterställningen på dagis som gällde för dig vid den tiden. Återvände från Ladakh vid Tibets västgräns i Indien just före jul , har för länge sen tappat räkningen för vilken gång i ordningen. Därutöver ett antal andra nedslag i Himalaya : Himachal Pradesh gånger mycket , Nepal , Sikkim , Tibet .
Citerat från anteee:
Huvudvärk eller någon av de andra symptomen är mer regel än undantag vid hög höjd...
Prova att läsa dom Stora Skyltarna som finns uppsatta i början dom flesta lederna i Nepal lite bättre. Eller gå på HRA:s föreläsningar vid deras klinik i Pheriche eller Manang , om du nån gång gör EBC eller Annapurna Cicuit-rutterna. Dom kommer förmodligen vara artiga när dom förklarar the errors of your ways. Räkna inte med samma grad av hänsyn från erfarna trekkers eller klättrare.
Av Mgoser
6 jan. 2013 18:43
Citerat från anteee:
Killen med mätaren i handen befann sig mig veterligen inte på det tåget jag åkte. Har du annan info om denna berömda "kille med mätare" så ge mig gärna den.
Killen med mätaren heter som sagt var John B West , har sysslat med höghöjdsmedicin i flera decennier - inte bara som en akademisk övning ,utan med åratal av kängorna på berget. Har varit drivande i att utveckla höghöjdsobservatorier med som använder samma sorts syreberikningssystem som på tåget till Lhasa.Han är också chefredaktör för HAM&B

http://www.liebertpub.com/ham
Åker man med tåget så andas man syreberikad luft , det här är inte nåt som stängs av och på slumpmässigt.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Mgoser
7 jan. 2013 03:10
Jo , han befann sig på tåget till Lhasa , som är specialkonstruerat för den här rutten.

"Sen vet du väl att allt inte handlar om syrehalten utan även om lufttrycket."

Det handlar inte om det totala gastrycket , utan om andelen syre , kväve osv i gasen vilket kallas partialtryck. Ökar man andelen syre så minskar den effektiva höjden : det är därför det fungerar så bra att gå uppför med syrgas i öppna system , eller som redan nämnt i höghöjdsobservatorier . Vid t.ex. Chajnantor-observatoriet i Chile så går man regelbundet upp direkt till 5050 meters höjd från 2400 meter och stannar kvar där i långa perioder , och detta har fungerat utmärkt i många år tack vare samma sorts system som på tåget till Lhasa.
Av Sanook
7 jan. 2013 03:47
Mgoser hann före, men här är mina tankar:
Citerat från anteee:
"Sen vet du väl att allt inte handlar om syrehalten utan även om lufttrycket."
Syrehalten i luft är densamma, 21%, på hög höjd som vid havsnivå - däremot är det just pga ett minskat lufttryck som man får ett mindre partialtryck på syret, vilket ger mindre syre per andetag på hög höjd.
Kroppen acklimatiserar sig för detta genom att börja producera fler röda blodkroppar som kan transportera syre till kroppens celler. Detta måste man ge kroppen tid till, speciellt när man flyger in på hög höjd och vill börja vandra högre.

En vanlig orsak till huvudvärk kan också vara uttorkning, varför det är viktigt att dricka ordentligt på hög höjd. Har man trots det huvudvärk bör man vara medveten om risken att sova på högre höjd. Symptomen vid höjdsjuka blir värre när man ligger ner för att sova på natten.

Tycker inte att man skall ta för lätt på symptomen för höjdsjuka - kroppen är fantastisk, ge den hellre mer tid, så kommer garanterat upplevelsen bli bättre och du har större chans att nå målet med just din höghöjdsvandring.

Av Sanook
7 jan. 2013 04:17
För att återgå till trådstartarens frågeställning:
Bhutan ligger nog inte i din backpackerbudget (200US€/natt), Nepal däremot är mycket billigt och ett fantastiskt land.
För tips och inspiration om vandringsleder och berg världen över, rekommenderar jag att ta en titt på http://www.summitpost.org
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Mgoser
8 jan. 2013 06:13
Citerat från anteee:
Det spelar ingen roll om du trycker ut 200% syre i en kupé om lufttrycket är på 5000 meters nivån.


Friska människor behöver inte , och skall inte , andas ens 100 % syrgas på 5000 meters höjd : det här lärde man redan under andra världskriget , när bombflygare fick tillfälliga lungskador när man överdoserade syrgas.

Vid havsnivå så är lufttrycket 101 kilopascal , partialtrycket för syre är 21 kPa . Vid högsta punkten för järnvägen till Lhasa så har lufttrycket sjunkit till 55 kPa : det betyder att det räcker med att att andas 38 % syrgas för att få i sig lika mycket syre som vid havsnivå. Dom 24-25 % som faktiskt serveras , inblandat i kupeluften , betyder att den effektiva höjden har reducerats till under 4000 meter , och att den under resten av resan ligger under Lhasa.
Citerat från anteee:
..."mitt" tåg

Det finns bara ett sorts tåg med inbygggd syrgas som rullar i Kina och världen , konstruerat av Bombardier. Syrgasgeneratorer inbyggda i ventilationssystemet , individuella syrgasuttag, fönster som inte går att öppna .
Teknisk/medicinsk beskrivning här http://annals.org/article.aspx?articleid=744157 , mindre detaljerat och korrekt beskrivet även på seat61.com , bbc´s artikel när tåget öppnade , Losangs ( från Lhasa ) artikel på kekexili.typepad.com , chengdutolhasa.com mm.
Citerat från anteee:
Lufttrycket i sig kan ge huvudvärk pga diverse saker som händer i kroppen. Vätskor omfördelas...
Om du menar totala gastrycket , oavsett syrets koncentration/partialtryck , så är det uppåt väggarna. Kom med ett trovärdigt resonemang , och en källa.

Av Mgoser
9 jan. 2013 17:36
Citerat från anteee:

Lufttrycket i tåget är +5000meters höjd.
Läs bättre : ingen har påstått att tåget är utrustat med tryckkabin.

( Ett antal döda snabblänkar tidigare i tråden , eftersom korta.nu tycks just ha kraschat . Tågartikeln med John B West på http://vistet.wordpress.com/2008/07/02/tibet-train-revisited/ )
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Mgoser
10 jan. 2013 01:31
..nej. Fortfarande syretrycket , vilket innebär lägre effektiv höjd med högre syrgaskoncentration.

1177.se

"Ju högre över havsnivån man kommer desto lägre är lufttrycket. Eftersom lufttrycket är lägre innehåller inte luften lika mycket syre. Det gör att mindre syre kan tas upp i blodet och att cellerna i kroppen får syrebrist. På över 2500 meters höjd kan man börja få symtom som med ett gemensamt namn kallas höjdsjuka."

altitude.org

"Altitude sickness happens because there is less oxygen in the air that you breathe at high altitudes."

Working At High Altitude : Medical Problems , Misconceptions .. ( http://adsabs.harvard.edu/full/2004Obs...124....1W )

"All the medical effects of high altitude are caused by the low partial pressure of oxygen.."

Eftersom du håller dig med en egen medicinsk teori , så vore det bra med några källor.

( Sen är det - kändes småttigt att dra upp det i förra inlägget - fel att prata om lufttrycket i en syreberikad kupe : luft i medicinsk mening är endast 21 % syre och 79 % kväve , så fort man ändrar på den sammansättningen så heter det gas. )
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Mgoser
10 jan. 2013 10:09
1.) Det är inte lufttryck , så fort man andas in syrgas.

2.) Att totala gastrycket leder till " vätskor som omfördelar sig " - fel , fel , fel. Att tala om lufttrycket som driver förändringar är en förenkling som bara stämmer så länge vi pratar om luft - 21 % syrgas.

Det är syrets partialtryck som driver alla förändringar . Det här är inte en omvänd version av dykarsjuka. Om ditt resonemang ( fortfarande : källor ??? ) skulle stämma , så skulle det inte fungera att gå upp fort med syrgas - och sherpas skulle få höjdsjuka när dom åker ner någa dar till Kathmandu , för att sen snabbt återvända hem. Händer inte.Hände inte heller nån av oss när vi reste Kathmandu-Lhasa landvägen , trots att alla nätter är högre än Lhasa på den rutten - orsaken var att vi alla hade acklimatiserat på hög höjd innan. Däremot fullt möjligt när man gör säsongens första tur efter en lång vistelse nere i låglandet- högtippad förklaring till varför Karsang Namgyal Sherpa dog i Everest Base Camp i april , efter att ha bestigit toppen flera gånger under tidigare år.
Av Mgoser
10 jan. 2013 19:30
Citerat från anteee:
Ändrat lufttryck påverkar din kropp.

Vid snabba förändringar i lufttrycket hinner kroppen inte anpassa sig utan membran och vätskor i leder expanderar ....
Lite verklighetsförankring :

1. Gaser expanderar med sjunkande omgivande lufttryck .

http://vistet.blogspot.se/2009/06/boyles-law.html

Vätskor gör det inte, det här är officiellt dagens roligaste kommentar... : problemfritt regelbundet med schampo på vägen upp till Leh , som toppar på 5328 meter , eftersom jag packar ner några endospåsar. Samma sak med PET-flaskor när jag trekkar , på likadana höjder. Halvfulla flaskor med luft i däremot ... kan bli ganska stökigt.

2. Dom flesta lekmän förstår att det är en avgörande skillnad mellan vad som händer med eller utan syrgas på hög höjd. Det som du påstår är lågstadienivå på kunskaper ( fortfarande inga källor , och det kommer aldrig komma några ) motsägs bland annat av dom nationella hälsoråden på 1177.se , och av West som har skrivit både en lärobok i andningsfysiologi som översatts till sjutton språk , och är medförfattare till en lärobok i höghöjdsmedicin . Klättrande doktor på Everest två gånger , och Makalu en gång . Rådgivare åt NASA.

http://www.amazon.com/John-B.-West/e/B001IGQI88

3. Du har uppfunnit en ny sjukdom , höghöjdsknäödem. Eftersom ingen annan har beskrivit det , så kanske du skulle försöka bli publicerad.
Citerat från anteee:

Det här är ju "anatomi for dummies" och något du lär dig på lågstadiet.
I mellanstadiet fick vi lära oss att det heter fysiologi .
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Mgoser
11 jan. 2013 00:20
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.102966-hallucination-inte-ovanligt-pa-hog-hojd?m=print

Räkna hur många gånger syrebrist nämns , innan spekulationen i sista meningen - som inte ger något som helst stöd för magiskt expanderande vätskor , leder osv.

"Johan Holmgren som till vardags är distriktsläkare i Falun, är Svenska klätterförbundets representant i internationella alpinistförbundets medicinska kommission, UIAA..."

UIAA rekommenderar MEDEX handboken som förberedelse för resor för hög höjd.

http://medex.org.uk/medex_book/english_version.php

Den upprepar samma perspektiv som från West osv : höjdsjuka börjar med syrebrist.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Mgoser
11 jan. 2013 17:48
1. Lär dig skillnaden mellan lufttryck och gastryck.

2. Påståendet att vätskor expanderar med sjunkande lufttryck ... läs på i grundkursen i fysik. Och titta på skillnaden mellan chipspåsar och vattenflaskor om du nån gång kör direkt upp på femtusen meter plus ( vilket är det vanligaste sättet för mig att resa upp till Leh ) .

3. Gärna källor . "ALLA" som delar dina åsikter lyser med sin frånvaro.

4. Ja , kroppen påverkas i ett fall direkt av sjunkande lufttryck , helt orelaterat till syrebrist. Den stora fisfesten ( HAFE ) som är en följd av Boyles lag och förklaring till att många kör med nervevade rutor från Manali.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Mgoser
11 jan. 2013 18:39
Citerat från anteee:
Vem har sagt att vätskor expanderar????????????

Vid snabba förändringar i lufttrycket hinner kroppen inte anpassa sig utan membran och vätskor i leder expanderar...
( och ja , även idén att membran ( vilka membran ? ) skulle expandera från tryckskillnaden mot atmosfären - snömos )

Dykarsjuka och att flyga utan tryckkabin ligger lite långt från en tråd om att trekka säkert i Nepal.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Mgoser
11 jan. 2013 19:15
Upprepning är inte argument eller fakta , och när jag söker efter expertåsikter så går jag inte till GöteborgsPosten , som i ditt fall. High Altitude Medicine & Biology är ju tyvärr dold bakom akademisk betalvägg för dom flesta , men International Society for Mountain Medicine ( ismmed.org ) , Wilderness Medical Society ( http://korta.nu/wem ) och CDCs råd ( http://korta.nu/cdcalt ) är det jag brukar rekommendera för en första läsning.
20 juli 2013 14:10
Nepal is the country where Mount Everest, the highest mountain peak in the world, is located. Mountaineering and other types of adventure tourism and ecotourism are important attractions for visitors. The world heritage Lumbini, birthplace of Gautam Buddha, is located in southern Nepal, and there are other important religious pilgrimage sites throughout the country.


The government of Nepal declared 2011 to be Nepal Tourism Year, and hoped to attract one million foreign tourists to the country during that year. The tourist industry is seen as a way to alleviate poverty and achieve greater social equity in the country. The government of Nepal has also declared Lumbini Tourism Year 2012 to promote Lumbini - the birthplace of Lord Buddha.

Statistics
In 2007, the number of international tourists visiting Nepal was 526,705, which was an increase of 37.2% compared to the previous year. In 2008, the number of tourists decreased by 5% to 500,277.
Paragliding above the city of Pokhara and the Phewa Lake
In 2008, 55.9% of the foreign visitors came from Asia (18.2% from India), while Western Europeans accounted for 27.5%, 7.6% were from North America, 3.2% from Australia and the Pacific Region, 2.6% from Eastern Europe, 1.5% from Central and South America, 0.3% from Africa and 1.4% from other countries.
Foreign tourists visiting Nepal in 2008 stayed in the country for an average of 11.78 days.
As of 2010, 602,855 tourists visited Nepal.

Wilderness tourism

According to Nepal's Ministry of Tourism, major tourist activities include wilderness and adventure activities such as Mountain biking, Bungy Jumping, rock climbing and mountain climbing, trekking, bird watching, flights, paragliding and hot air balloon over the mountains of Himalaya, exploring the waterways by raft, kayak or canoe and jungle safaris especially in the Terai region.

The major religion in Nepal is Hinduism, and the Pashupatinath Temple, the world's largest temple of Shiva which is located in Kathmandu, attracts many pilgrims and tourists. Other Hindu pilgrimage site include the temple complex in Swargadwari located in the Pyuthan district, lake Gosainkunda near Dhunche, the temples at Devghat, Manakamana temple in the Gorkha District, and Pathibhara near Phungling.
Buddhism is the largest minority religion. The World Heritage site Lumbini, which is traditionally considered to be the birthplace of Gautama Buddha, is an important pilgrimage site. Another prominent Buddhist site is Swayambhunath, the Monkey Temple, in Kathmandu.
Muktinath is a sacred place for Hindus as well as Buddhists. The site is located in Muktinath Valley, Mustang district.
http://www.nepalguideinfo.com/Sanjib-Adhikari-Trekking%20Guide.php
http://www.nepalguideinfo.com
http://www.hikehimalayas.com
(Logga in för att se e-postadress)
20 juli 2013 19:39
Känner till folk som använt de här guiderna och de blev blåsta på alla sina pengar.

VARNING för bluffguider.
23 okt. 2021 12:11
Himalayan Local Guide Pvt. Ltd. Local trekking company is managed by professional guides and porters teams who has worked long years ago with other tours and trekking company, very honest with all the trekking destinations of the Nepal Himalayas region.



Ours Local Guides are educated and speak many different kinds of languages, also speak well-known English. The Guides are trusty trained Government License holders; the porters are to strong from the high altitude Mountains, who are from the Himalayas region of Ruby valley Ganesh Himal trek, Manaslu, tamang heritage, Annapurna and Everest region. Both guides and porters are experienced and healthily life insurance for Nepal trekking.

Our guides and porter have detailed knowledge of all trekking goal of Nepal likes; Ruby valley Ganesh Himal trek, Annapurna Base camp trek, Everest Base Camp trek, Manasalu Circuit, Manaslu and tsum valley Home stay trek, Langtang valley trek, Mustang, Dolpa, Kanchenjunga, Gosaikunda Lake trek, Helambu trek, Ghorepani poon Hill Ghandruk trek, Mardi Himal trek, Khopra danda trek, jomsom Muktinath trek, Tilicho lake trek, Nar phu valley trek and much more trekking and climbing region of Nepal mountains as well as culture of Nepal and its history in accordance to Nepalese geography. I can give my customers detail to their interest with your recommendation across many trekking destination like the Annapurna Throng la pass (5416m) trek, Manaslu larke la pass trek, Everest 3 high Passes trek, Ganjala pass trek, Nar phu Valley kang la pass trek, mesokantho La pass trek, Dhaulagri pass, Gosaikunda pass trek, Ampulapcha ,makalu, sherpani cool, Rolwaling and Peak Climbing likes; Yala Peak Climbing, Mera Peak Climbing, Island Peak Climbing, Tent Peak Climbing etc. Nepal is naturally beautiful country. NEPAL stand for N=Never, E=End, P=Peace, A= And, L=Love.



We have many trekking & climbing destination in Nepal Himalayans regions. But your choice will depend on the time you may have, wherever you’d like to go, some of the more unreachable treks require special permits as they may go into near the Tibet border areas, but our trekking company Himalayan Local Guide Pvt. Ltd Team may easily take care of this for you within a day. Please kindly keep contact us at the on email or social media on below, if you have any questions or would like further information about your Nepal trek. I am always here for your service ours times is always in the mountains with mountains lover and hikers and feel free to contact us for an immediate my response.



Your life time experienced with us in Nepal Himalayan is our motto! Get it touch for more info with Himalayan local guide. Namaste again Chitra!!

https://www.himalayanlocalguide.com/
https://www.himalayanlocalguide.com/ghorepani-poon-hill-trek