Vandra i Nepal?

Av Fannypj
27 dec. 2015 20:33
Visningar: 130
Jag är väldigt intresserad av vandring och är nu i vinter/vår ledig så tänkte passa på att resa och vandra. Är det någon här som har rest i Nepal och vandrat? Eller någon annanstans utanför Europa och har några tips? :)
Av Hawaii
27 dec. 2015 23:52
Jag gjorde en 12 dagars vandring april 2013 Lukla-Namche Bazaar-Gokyo och tillbaka. Uppe på nästan 5.000 m.ö.h. uppe på berget Gokyo Ri, en vecka efter att vi lämnade Lukla, c:a 2.860 möh. Vad vill du veta?
28 dec. 2015 02:27
Det finns väldigt vackra vandringsleder runt om i hela landet, tom en bit utanför Kathmandu. Men ska du upp och vandra i bergen så är ju Pokhara det de flesta rekommenderar :)
Av Fannypj
28 dec. 2015 15:45
Tack för svaren! EllieFargerholm, har du varit där? Reste du själv eller i grupp? :)
29 dec. 2015 20:23
Var aldrig i Pokara men det köndes som att typ 90% av bergsbestigarna åkte dit. Mount Everest-trippen börjar även därifrån. Jag och mitt ex var i Kathmandu och i Chitwan :)
Av Hawaii
30 dec. 2015 04:11
En viktig rättelse - om man ska göra en trek till Mount Everest eller Mount Everest Base Camp flyger man garanterat INTE till Pokhara, som ligger rakt västerut från Kathmandu (c:a 200 km). I stället flyger man i rakt motsatt riktning, alltså österut, ung. samma distans till Lukla, och påbörjar vandringen där. Detta är vad vi gjorde, och vi såg Mount Everest åtskilliga gånger under vår vandring. Första gången var redan under andra vandrings-dagen, c:a 8 timmar till fots efter att vi lämnade Lukla. Definitivt ingen chans att se Mount Everest vid vandringar från Pokhara, som är ung. 300 km därifrån.
29 jan. 2016 10:20
Såg din fråga nu är lite nyfiken om det fortfarande är aktuellt med Nepal? Hör gärna av dig isf så kan jag vidarebefordra kontakter till dig. Har själv varit där 4ggr, har fortfarande kontakt med guider från Nepal som jag gärna lämnar till dig. Finns vandringar för alla nivåer så det beror helt på vad du vill se, uppleva prestera.