Valuta Kambodja

12 nov. 2007 16:01
Visningar: 1717
Jag åker till Thailand o Kambodja i februari eller mars och undrar om jag skall växla hemma eller där för att få bästa kursen?
Ska jag växla till dollar eller inhemsk valuta?
Av Thoron
13 nov. 2007 19:17
Vi var där för två veckor sen och hade växlat dollar hemma. Vi började med att göra jättemisstaget att växla en del av dollarn till deras valuta riel.

De föredrar dollarn framför sin egen och sriver därför nästan alla priser i dollar. Vi som hade massa riel (och jag menare det! En dollar är flera tusentals riel, jobbigt att hantera dessutom) ville betala i det, men det rörde bara till det och de skulle in med sina egna växlingskurser och röra (alla brukar ha sin lill egna). Det resulterade i att vi växlade tillbaka allt till dollar och sen funkade allt jättebra.

Min rekommendation är att du växlar till dig dollar hemma som sen funkar under vistelsen i Kambodja. Du kan exempelvis växla från baht till dollar där, var inga större problem att göra när vi var där. Kurserna var nästan samma.

Ta ut pengar i Kambodja visade sig svårt för de hade väldigt sviktande system som var lite sönder då och då samtidigt som de flesta brukar ta ut en avgift på tre procent.
13 nov. 2007 19:37
Håll dig till dollar men helst inte större sedlar än 20 Usd för då kan du få problem med att växla dom om du handlar billiga saker som en läsk eller öl.
Beställ i god tid pengar i små valörer t.ex. 1 o. 5 dollarsedlar, det är väldigt praktiskt.
Går du till Forex utan beställning så får du nästan säkert bara större sedlar.