Vad dricker du på semestern?

14 jan. 2013 13:29
Visningar: 418
Ja, vad dricker gemene man på semestern?

Har vi kommit bort från "svenskt kaffe" på destinationen och behåller vi invanda dryckesmönster med (box)vinet och Heineken på balkongen oavsett destination - eller dricker vi inhemskt?
14 jan. 2013 13:52
Enbart inhemskt, mest vatten kanske men även andra ädla drycker slinker ner, öl, vin, sangria, likörer och även ännu ädlare, beror lite på resmålet också till frukosten blir det väl mer juice än hemma och det slinker ner lite Café Con Leche eller liknande emellanåt, Café Cubano är inte heller fel men ärligt talat har det hänt att en paket Zoegas fått följa med på resan.
Av Msdr
14 jan. 2013 15:19
Jag får väl skämmas nu, men finns det ett Starbucks på orten så går jag dit :) Dricker cola zero dagligen därtill, eftersom jag är smått beroende av det även hemma :)
Tar aldrig med dryck hemifrån åtminstone, ibland kanske nån flaska bubbel från flygplatsen dock... För att fira semestern liksom!
Av Bengtar
14 jan. 2013 15:31
Att ta med ett pkt Zoegas är aldrig fel, speciellt i SOA. En bra whisky kan aldrig vara fel. Vin där man har en sån kultur. I SOA öl. Aldrig drinkar. Det hemskaste jag någosin druckit är inhemsk "whisky" i Thailand.
Av Bibby
14 jan. 2013 16:08
GT funkar alltid, Champagne blev det också mycket på förra resan.

Rosévin om man är i Grodätarland

Öl funkar ofta. Lokalt då givetvis.

Long Island Ice Tea tycker jag om att testa.

Sangsomset i Thailand samt Leo.

Vitt vin på planet, eller Champagne om man åker fint eller med AF.

Coke Zero eller vatten om man tröttnar på %:en.
Av Trea
14 jan. 2013 17:24
Ofta den lokala ölen! I Malaysia blev det Tiger. Eller lokalt vin om man är i länder som har eget vin. Om jag tål det vill säga, får ibland migrän av rödvin. Men ta med mig dricka hemifrån skulle jag inte göra. Man vill väl prova nytt?
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Rawkus
14 jan. 2013 19:03
Måttlig mängd med öl på flaska.. Favoritdryck Mojito!! :)
14 jan. 2013 19:18
Man vill ju gärna ta en drink iallafall.. Peachcrush, Sex on the beach, Mojito e.d...
Kaffe, tja Espresso i så fall,inget blask.. tar ofta med Nescafé.. som ju var extra dyrt o fint att beställa in i Malaysia o Singapore när jag var där.

Men det händer ofta att det slinker ner lite smaksatt mineralvatten i resväskan på utresan. Denna oumbärliga dryck tycks vi vara ensamma om i Sverige enligt min erfarenhet... Ge mig annars ett ställe där det finns... o då menar jag såklart osötat...
Av Chilli
14 jan. 2013 19:55
Det blir massor av iskall öl :) o flaskvatten med limeklyftor o ett par koppar kaffe, en å annan whiskey slinker också ner, å detta innan 09.00, nä skämt å sidor det blir väl vad man känner för just för tillfället, men en iskall öl är aldrig fel.

Väl mött någonstans

Mvh Chilli
Av Jimmieh
14 jan. 2013 20:31
Oftast öl, passar bäst i värmen. Här hemma driks det oftast Norrland och Mariestad, men borta i staterna Bud och Foster. När vi var i usa i sommras testade var mitt mål att testa en ny sort som jag inte smakat varje dag, det blev rundt 20 nya sorter och någon av dagarna blev det även någon Foster extra :) Här hemma är jag nästan helnykterist, men det är väldigt gott att dricka en kall öl och gå på stranden på kvällen. Och självklart är ölen i en papp påse.

Men kaffe kan amerikarnana absolut inte göra. Frun är helt såld på Starbucks , så vi gick in och köpte en mugg. Hon drack inte upp den :) Ser det lite som gubbvarning att ta med sig kaffe på resa, men nästa gång är jag nog gubbe :)
Av Mrb
14 jan. 2013 21:43
Vet inte om jag hör till gemene man men jag testar alltid lokala både rätter och drycker. Ofta är lokal öl bra överallt - gillar ljus lager. Viner är värre i Asien, men har faktiskt kommit över några få drickbara i Indien. Lokala spritsorter kan ofta var "mandomsprover" men man blir i alla fall inte sjuka av dem.

Annars funkar alltid GT (jag har aldrig haft Malaria och har varit mycket i Malarialänder - vilket bättre bevis på att GT motar/botar malaria kan man få?). Släpar inte med boxviner men en och annan Whisky slinker oftast med.

Kaffet är alltid spännande att prova utom i USA - där får det bli Starbucks för hela slanten. Kubanskt kaffe är kanonbra, och vezelcoffé i Vietnam är spännande. Ordinärt Vietnamesiskt kaffe är uselt. Ur kaffesynpunkt är naturligtvis Italien bäst. Araberna är också bra på kaffe. Att åka till London utan att dricka gott te är att synda. Annars dricker jag aldrig te.

Att testa det lokala tycker jag hör till resandet.
15 jan. 2013 00:44
Naturligtvis slinker det ner en och annan öl när man åker till varmare breddgrader, tycker öl smakar bäst när det är varmt och här hemma är mitt alkoholintag lika med noll men som sagt i värmen smakar en pilsner görgott.
Eftersom jag är måttlig vad gäller öl och tycker bäst om ljust "krogpiss" så slinker det mesta av de inhemska ljusa sorterna ner och jag skulle aldrig betala extra för tex en heineken eller en mörk pint på resan.

Angående kaffe så brukar jag inte ha nåt problem med det men visst har det hänt att det smakat mindre bra men då avstår jag gärna för jag har inget behov av att dricka kaffe varje dag,smakar det inte bra står jag över och håller mig till flaskvatten eller öl och att släpa kaffe hemifrån skulle jag aldrig göra.

Te är däremot nåt jag ofta dricker om tillfälle ges men samma där jag skulle aldrig släpa det hemifrån finns det inte nåt gott på plats blir det juice eller vatten varför krångla till det.
15 jan. 2013 21:03
Hej Robbowan,

Vi försöker alltid dricka och prova på så mycket inhemskt som möjligt. Kall Sangria en solig varm dag är ju aldrig fel :)

/Tim
Av Pelle77
16 jan. 2013 00:44
Här på Grenada är det Stag och Carib beer som dricks mest. Jag brukar faktiskt ta med en Bib i resäskan. Vill ha gott vin och i tex Asien kan Bib vara många ggr bättre (o billigare) än det som finns på plats.

Testade Rivers rom, 75 %!! Stak men eftersmaken satt kvar länge och det var riktigt gott. Var på destilleriet och fick berättat att om alkoholhalten var under 75 åkte det tillbaks. Häftigt att se att de tillverkar rom som de gjorde 1780 med den västra hemisärens äldsta vattendriva "kugghjul" som drev hela maskineriet.
28 jan. 2013 10:48
Carib & Stag är ju standard på TnT också... Det och Rum Punch.