Vad är dina bilder värda?

21 maj 2010 15:33
Visningar: 826
Resguiden.se har som praxis att sälja sina medlemmars bilder vidare till ett stort antal lokaltidningar runt om i Sverige.
Som betalning får man annonsutrymme till värden som jag tror överskrider hundratusentals kronor varje dag. (Men jag gissar...)

I dag händer det att man betalar medlemmarna med presentkort på 100:-.
Ett vanligt pris på webbaserade bildbyråer (Microstock) skulle vara runt 100:- per lokaltidning (kund/partnersajt - vad ni vill kalla det.)

De organisationer som företräder fotografer ser ingen skillnad på om det är en yrkesfotograf eller en amatör som har tagit bilden.
Bilderna har samma värde oavsett vem som tagit den. (Jag tycker absolut att ni ska tänka på era bilder som om de har ett potentiellt ekonomiskt värde!)
Dessa organsationer rekommenderar priser runt 1000:- per lokaltidning (kund/partnersajt - vad ni vill kalla det.)

Jag tror det finns ett egenvärde för reseguiden i att använda medlemmarnas material.
Inom journalistiken kallas detta "returinformation" och ger antagligen en ökad trogenhet hos medlemmarna.
Det bör alltså vara mer värdefullt än att använda webbaserade bildbyråer.

Hur mycket tycker du att reseguiden ska betala för att använda dina bilder?

(Kolla gärna:
http://www.blf.se/856.php
http://www.sfoto.se/sff_start/kopasaljabilder.asp
http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/upphovsratt-och-betalning-for-bilder-12454
)
Av Homeros
21 maj 2010 20:21
Tror nu inte att majoriteten av Reseguidens medlemmar lägger upp sina vackra bilder på sajten för att de ska tjäna pengar på det utan för att visa upp härliga platser de varit på...Ni som är så giriga kanske borde fundera på att inte lägga upp de här utan försöka sälja de på andra sidor..
Löjligt faktiskt måste jag tycka...

Om nu Reseguiden, mot all förmodan skulle vilja använda mina bilder så var goda...Mina pengar tjänar jag på jobbet...

Usch för snåla och pengahungrande människor.....
21 maj 2010 21:35
Varför skulle jag vilja ha betalt för mina bilder? Precis som före talare säger så tjänar jag mina pengar på jobbet och vill Reseguiden använda någon/några bilder av mig så känner jag mig mer hedrad än lurad på pengar.

Ellismellis
Av Sierra
21 maj 2010 22:58 (redigerad)
Jag är ledsen Physiodude men vad gäller mig är du helt fel ute och jag håller med Homeros och Ellismellis.

Varför skall jag gömma dem i min dator när jag kanske kan förmedla något med dem? Om RG vill använda dem är det helt ok och för mig finns inte tanken att tjäna pengar på dem. Kan jag eventuellt glädja någon genom mina nedladdningar bjuder jag på det.
Av Theelf
22 maj 2010 09:54
Jag håller i princip med föregående tre talare. Man lägger inte upp sina bilder för att tjäna pengar på dem. De flesta av oss här har sin utkomst från andra källor. Jag tror att Physiodude måste acceptera konkurrensen från nya affärsmodeller. Det har många andra fått göra före honom.

Men som jag har sagt tidigare: RG´s representanter är både undfallande och oärliga i sina svar om sin verksamhet och HUR de använder medlemmarnas bilder. I sak har ju Physiodude rätt. Jag tycker Rikarda, Ellinor m.fl. generellt beter sig klantigt och behandlar medlemmarna på RG dåligt. Hade RG´s affärsidé inte gällt något så starkt som folks intresse för att resa så hade deras behandling av medlemmarna sannolikt lett till förlust av många kunder.

Jag väljer dock att stanna: i valet mellan korkad och medelmåttig RG personal - trevliga vuxna medlemmar med intressanta erfarenheter så väger det senare tyngst.

Over & Out

TheE

22 maj 2010 10:22
Först av allt....

Reseguiden.se är en skitbra community och jag pratar inte om de bilder som ligger här.
Klart man måste kunna dela med sig av sina bilder på resguiden.se utan att förvänta sig betalning.

Jag pratar om de bilder som ligger här: http://nsd.se/resor/
och på ett flertal liknande sidor. Bilder som säljs vidare till reseguidens kunder.

Att tjäna pengar på arbete som andra utför ideellt kan knappast kallas för en ny affärsmodell.

Men!
Så länge du är medveten om att ditt arbete representerar ett stort ekonomiskt värde för Bonnierägda Reseguiden interactive AB så är det inget problem.
Så länge du är medveten om att du skänker värdet av ditt arbete till Bonnierägda Reseguiden interactive AB så är det inget problem.

Då är ju inte jag så förmäten att jag påstår att nån måste ta betalt.
I mitt första inlägg vill jag bara veta vad ni tycker ert arbete är värt.
Jag respekterar helt och fullt att det finns människor som tycker det är OK att jobba ideellt för Reseguiden interactive AB!
Av Energi
22 maj 2010 10:50
Kan bara hålla med Homeros medflera.
Ska vi ha betalt varje gång vi skriver en blogg, svarar eller frågar under avdelningen Diskutera? Eftersom det håller Bonnierägda Reseguiden interactive AB levande så dom får in sina annonsintäkter.
Själv nöjer jag mig med betalningen av att få se fina bilder, trevliga bloggar, massa tips samt hitta billiga resor osv.
Av Hkn
22 maj 2010 11:44
Hej Physiodude,

att röra om i grytan som du gör är måhända förståeligt, eftersom du av allt att döma varit professionell fotograf i 22 år. Och att driva frågan via BLF och liknande organisationer är kanske rätt i sak, eftersom de ska företräda den som förfogar över den immateriella rätten till bilden. Men du är på ett reseforum nu – de andra medlemmarnas reaktioner bekräftar min känsla att du tar upp fighten lite på fel ställe – och att du också är ute och slåss mot väderkvarnar.

Har redan sagt vad jag tycker i diskussionen http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/anvandning-av-medlemmars-uppladdade-bilder-12008
men i korthet är min hållning att:

- - -

a) Jag skrev i den tidigare diskussionen att Reseguiden inte kan skjuta först och fråga sedan. Och de gör de inte heller. Jag har Chicago-bilder som nyss publicerades tillsammans med en artikel som lags ut på andra siter, men RG frågade först. Visserligen skedde detta i formen av 'Hör av dig om du inte vill att vi publicerar', men ändå. Ingen överraskning för mig, alltså.

Förslag till RG:
- Det bör inte vara någon stor sak att till användarvillkoren addera ett kapitel som säger mer exakt vad du får i ersättning – och för vilken tid publiceringen varar/ersättningen gäller. Det skulle nog vara välgörande – och diskussionstrådar som denna skulle bli mer sällsynta. Dessutom med tillägget nedan (läs vidare!).

- - -

b) Som medlem bör du ha sansade anspråk på vad du kan förvänta dig i ersättning. Jag har köpt bilder professionellt i tjugo år och sålt på hobbybasis i tio.
BLF kanske inte gör skillnad på om bilderna tagits av ett proffs eller av en amatör, men på bildmarknaden gör man det – och med miljontals bilder lätt tillgängliga kan man välja vad man vill betala. För något år sedan förhandlade jag med vår största dagligen utkommande affärstidning (upplaga 112 900 exemplar). De sa: "Ja, vi vet vad BLF rekommenderar – men vi betalar högst 600 kr för stock photos. Take it or leave it."

Förslag till RG:
- Presentkort på bok är OK – men bonuspoäng på t ex SAS vore en mer aptitlig morot. Att summan av fotoarvodet kan bli en resa låter inte så dumt, tycker jag.

- - -

Det finns dock en viktigare sak som inte har så mycket med pengar att göra: Model release.

På många av bilderna finns ju vänner, bekanta, släktingar, barn etc. med. I alla liknande sammanhang ansvarar fotografen för att de personer som finns i bilderna givit sin tillåtelse att bilden publiceras eller används i t ex reklam. Detta är först och främst en integritetsfråga. Vill du se din avlidne släkting på nätet om ett år? Eller ditt ex?

Förslag till RG (här kommer tillägget):
Justera funktionaliteten lite vid uppladdning – och kanske kan man då slå två flugor i en smäll: Addera en ruta för medlemmen att kryssa i då man lägger upp bilderna. Rutans betydelse? "Kryssa här om du godkänner att RG publicerar bilden på andra siter – krysset gäller i XX månader. Genom att kryssa i rutan verifierar du också att personerna på bilden givit sitt godkännande att den publiceras."

I och med uppladdningen har man då som medlem tagit en aktiv del i överenskommelsen; vilket både är sunt ur ett ersättningsperspektiv och framför allt ur ett integritetsperspektiv. Det är värt att tänka en gång extra om man vill att lilla mormor syns i olika sammanhang.

- - -

Sedan Physiodude... hatten av för att du sätter fingret på en viktig sak, men du gör det utifrån ett slags intäktsperspektiv som jag tycker är ganska snävt.
De där väderkvarnarna? Du låter lite som ett gammaldags skivbolag som gnäller på att musik kan laddas ner. Bildmarknaden HAR förändrats på bara några år. De gamla reglerna och prislistorna för affärer, blir lite svårhanterliga i den digitala världen, så vad de här organisationerna rekommenderar på intäktssidan känns inte helt intressant 2010.

Viktigare för dessa organisationer att påminna framför allt bildköpare om att den som tagit bilden också har rätten till den - och att de man låter publicera bilden bara har rätt att göra det i de sammanhang som man kommit överens om – under en viss, begränsad tid.

Och till slut, apropå att ta fighten på fel ställe: Den som vill göra pengar på sina bilder tar säkert det steget själv och prånglar ut grejorna via Alamy, iStockohoto, Fotolia eller liknande ställen. Reseguiden är något annat, vilket nog de flesta medlemmar redan noterat.

All the best,

:: håkan ::
Av Tubbe
22 maj 2010 16:35
Citerat från theelf:
Jag håller i princip med föregående tre talare. Man lägger inte upp sina bilder för att tjäna pengar på dem. De flesta av oss här har sin utkomst från andra källor. Jag tror att Physiodude måste acceptera konkurrensen från nya affärsmodeller. Det har många andra fått göra före honom.

Men som jag har sagt tidigare: RG´s representanter är både undfallande och oärliga i sina svar om sin verksamhet och HUR de använder medlemmarnas bilder. I sak har ju Physiodude rätt. Jag tycker Rikarda, Ellinor m.fl. generellt beter sig klantigt och behandlar medlemmarna på RG dåligt. Hade RG´s affärsidé inte gällt något så starkt som folks intresse för att resa så hade deras behandling av medlemmarna sannolikt lett till förlust av många kunder.

Jag väljer dock att stanna: i valet mellan korkad och medelmåttig RG personal - trevliga vuxna medlemmar med intressanta erfarenheter så väger det senare tyngst.

Over & Out

TheE
Jag kan bara instämma................jag tror att jag har offrat 100 tals timmar för att hjälpa resenärer, de har även fått ringa till mig förbästa service.Kredeit för den servicen går till RG. När jag sen kommer med förbättringsförslag till RG under fliken Fedback...så stängr de ner tråden...eller svarar inte utan hänvisar till användarvilkore...som är ÖVER 2 år. Offta rekomenderar Rickard att ringa........men de gånger jag gjor det så svarar han inte och ringer inte upp trots att medellande lämnas...........och sen ska vi ställa upp med i stort sätt gratis materiall..............NIX tycker jag.

Enirgi................vi ska hålla oss till bilderna tycker jag.

Homros

Håller inte med dig, vi har t.ex studenter som skulle bli väldigt glada åt en normal ersättning för sin bild. Att en del har bra ekonomie ska inte RG "rida" på.
Men det är väll inget hinder att RG göra en box att kryssa i om du vill efterskänka dina pengar till t.ex sos barnbyar...eller något miljöprojekt ( där RG borde synas mer)

HKN

Håller med dig till jordens ända.

Till trådstartaren .............vill påstå att du gjort ett genombrott genom at starta frågan...............RG har aldrig varit så här tillmötesgåend tidigar utan har kört strutstaktiken Jag lyfter också på hatten.
/ Må bäst Tubbe
Av Bengtar
22 maj 2010 18:00
Här har alla rätt, var och en på sitt vis.

Om man ser möjligheten att få ladda upp bilder för den enskilde så är det suveränt.
Detta har fått den följd att av 265000 uppladdningar så är faktiskt enorma mängder "bilder" faktiskt lejonparten bara intressant för den nära familjekretsen.
Sen kommer en del som även andra med glädje tittar på.
Sen kommer bilder som är värda att publiceras i sammanhang som ligger utanför den "sociala" gemenskapen inom RG.
Till sist kommer några få bra och riktigt bra bilder som har ett "kommersiellt värde".
Här pratar jag om promille.
Många album är presenterade, och en hel del är bra, så bra att dom fått tittare att vilja resa, och det är ju avsikten?
Eller?

Som en liten passus i diskussionerna; lägg märke till dagens två bilder på frontsidan!
Dom är INTE försedda med signaturer eller namn. Alltså har dom ingen upphovsman.
Avsikten med detta redax?

Om en kort tid får vi se om Bonniers med sitt stora medvetande om vad som kan anses vara kutym i media om hur prestationer och upphov ska premieras att visa sig.
Jag tror personligen att den stora mediadraken kommer att på ett eller annat sätt ge ett tydligt avtryck.
Jag tror och hoppas att Reseguiden kan vässas till att bli en tydligare och kraftfullare aktör i sin profil.
Men Rg får absolut inte möta medlemmarna på det sätt som hittills varit, utan spela mer med öppen hand.
Medlemmarna är en stor tillgång och styrka!

Och gratis!
Av Maria
24 maj 2010 10:46
Hej Bengtar!

Som du påpekar hade bild-byline av misstag fallit bort från bilderna på "Sicilien vs. Sardinien" som länkade in till diskussionstråden på startsidan. Detta är nu åtgärdat och jag beklagar detta!

Med vänliga hälsningar
Maria
25 maj 2010 10:02
Kul att fler engagerar sig!

Även om många inte uppfattar problemet som jag gör.
Att dela med sig av sina upplevelser gratis är en förmån.
Att reseguiden säljer dom vidare till andra aktörer är omoraliskt.
Det är inte bara min uppfattning, utan jag kan finna ett flertal organisationer som ställer sig bakom den åsikten.

Ditt arbete har ett värde för Bonnierkoncernens aktieägare. Många som uttalat sig tycker det är OK att bjuda på detta värde.
I detta fall blir svaret på min fråga 0:-

Baserat på mitt första inlägg.
Hur mycket tycker ni andra att reseguiden borde betala för ert arbete?
Av Tubbe
25 maj 2010 14:57
Citerat från physiodude:
Kul att fler engagerar sig!

Även om många inte uppfattar problemet som jag gör.
Att dela med sig av sina upplevelser gratis är en förmån.
Att reseguiden säljer dom vidare till andra aktörer är omoraliskt.
Det är inte bara min uppfattning, utan jag kan finna ett flertal organisationer som ställer sig bakom den åsikten.

Ditt arbete har ett värde för Bonnierkoncernens aktieägare. Många som uttalat sig tycker det är OK att bjuda på detta värde.
I detta fall blir svaret på min fråga 0:-

Baserat på mitt första inlägg.
Hur mycket tycker ni andra att reseguiden borde betala för ert arbete?
Hej

RG ska betala marknadsvärde, och om jag inte har fel så kan det variera beroende på i vilken volym av bilder det handlar om..
Men jag har ingen susning om vad marknadspriset är, men om de frågat mig så inte under en femhundring.
´Tror inte det blir några ekonomiska problem för RG,enligt Rickard så publiceras en handfull medlemsbilder i veckan.

Enl RG så frågar de innan de publicerar, men som Hkn skriver ...hör av dig om du inte vill att vi publicerar...per mail....tycker jag inte är OK.
Men jag är inte förvånad
Lite nyfiken blir jag det står något datum när bilden ska publiceras i "tiggar brevet" ?

Må gott / R

När vi får RG-s respekt....får de våra bilder.
Av Theelf
26 maj 2010 23:41
Rikarda har tystnat. Det blev inga förklaringar. Tillropen om att komma med förslag etc ekade lika falskt som vanligt. Trötta ut, vinn tid, tig ihjäl det. Tillvägagångssättet känns igen. Faktum kvarstår: RG har stora problem (läs: vill inte) att ge raka svar på hur de hanterar medlemmarnas bilder.

TheE
27 maj 2010 01:12
Citerat från tubbe:
HKN

Håller med dig till jordens ända.
Hmmm... The Ass of the Earth, var befinner sig den?

Mitt hetaste tips just nu verkar vara Island för där verkar det knappt vara någon stopp på gaserna.
Av Suziq
27 maj 2010 08:50
De flesta som är med här är som sagt inte med för att tjäna några pengar. Jag tycker dock att diskussionen är viktig och anser att man bör få en rimlig ersättning när Reseguiden använder medlemmars bilder, texter etc. Jag har fått flera bilder publicerade och därmed fått 100 SEK på Bokus. Om detta är rimlig låter jag vara osagt, men alternativa "belöningar" hade varit ok för min del.
För ett tag sen ställde jag dock en fråga till Reseguiden avseende belöningar då jag hade blivit ombedd att skriva ihop en text och fick för detta 100 SEK på Bokus. Jag gjorde detta med glädje då jag tycker att det är kul att kunna promota Kroatien. Min kommentar till dem var om de funderat på sina belöningar då de ger samma belopp för efterfrågat nedlagt arbete kontra en bild som inte kräver någon arbetsinsats från min sida.....
27 maj 2010 11:15
Detta är ju pinsamt!
Har RG ingen skam? Att be om ett arbete och erbjuda 100:- hos Bokus i lön! (Att man utnyttjar befintligt material mot skamlig ersättning och med horribla användarvilkor är illa nog.)
Kan det vara en marknadsmässig timmpeng på det? Visst kan man säja nej men likväl är det skamligt att ens komma på tanken.

Att man frågar om man INTE vill ha en publicering gjord och inte som man borde, ber om lov att göra en publicering är helt galet.

RG är som sagt en helt igenom komersiell satsning, till för att generera pengar till, nuförtiden tydligen, Bonniers.
Vi har fått höra att man kunnat köpa endollarsbilder istället för att använda medlemmarnas, är inte så insatt i det men tvivlar på att dessa bilder är lika relevanta, ger samma frihet till användandet eller är lika lätta att hitta. Tror att man i så fall hade använt dem, tror inte det är någon sorts välgörenhet RG bedriver.

Visst är det ett smart upplägg och man bara förvånar sig hur naiva många av medlemmarna är.
Hjälpa varandra och dela med sig av sina erfarenheter är ju det de flesta liknande sidor går ut på för de som är medlemmar och för ägarna är det ofta ekonomiska intressen inblandade men RG har drivit det in absordum. Vi älskar att hjälpa varandra och berätta om våra resor, detta faktum utnyttjar man väldigt smart.

Föraktet mot medlemmarnas åsikter och deras obefintliga möjlighet att påverka visar på att det grundläggande intresset inte är att ge användarna något utan att utnyttja dem så långt det går och tjäna så mycket som möjligt både på deras gratisarbete och deras reseinköp.

Marknadsmässig ersättning är det enda acceptabla, bra att frågan väkts till liv igen!
Av Tubbe
27 maj 2010 11:50
Citerat från robbowan:
Citerat från tubbe:
HKN

Håller med dig till jordens ända.
Hmmm... The Ass of the Earth, var befinner sig den?

Mitt hetaste tips just nu verkar vara Island för där verkar det knappt vara någon stopp på gaserna.
Eller på Rg-s kontor, där verkar det bara vara "ändor"
/ r
Av Theelf
28 maj 2010 00:33
Jo, frågan har väckts till liv, men den är på väg att dö igen. Rikarda och de andra stjärnorna på RG´s redaktion har grävt ner sig i skyttevärnen och väntar på att bruset om Thailand, barnmat i Grekland och hotelltips för Gran Canaria skall ta över. Och de dåliga nyheterna är att deras taktik kommer att lyckas!

TheE
Av Bengtar
31 maj 2010 19:43
Det synes mig som om en kraftig missuppfattning har slagir rot här och var.
Bonniers har inte köpt en dominerende ställning.
Reseguiden är INTE Bonnierägt.
Bonniers är mindredelägare till högst en snutt eller två. Det de kan ge är sin stora kunskap om media.
Och det är bra!
Av Tubbe
1 juni 2010 17:22
Hej

Rickard på RG.......................vad händer. Du skulle återkomma med information om en förbättring på bildhanteringen.

/ r
Av Zonja
19 sep. 2010 14:33
Hej!
Rickard på RG
Har jag missat ditt svar ang info om bildhanteringen eller.....?
Är lite nyfiken.
Håller med HKN
/Sonja
Av Sjalen
20 sep. 2010 14:13
Jag är inte heller med på resefora för att tjäna pengar men däremot vill jag gärna ha med mitt NAMN på fotot och få credit för det. Det är betydligt viktigare för mig i så fall.

Därmed inte sagt att det inte går att skapa ett reseforum där medlemmarna tjänar lite pengar på allehanda uppgifter. Det tyska företaget Trivago på www.trivago.se är ett sådant forum som har andra problem (flerspråkigheten t.ex. då den finns registrerad på flera språk och medlemmarna mest kommunicerar i sin egen språkgrupp) men där betalas det ut bonusar för arbete med sajten och den är så pass stor att de gör reklam på tysk TV.
Av Rikarda
20 sep. 2010 15:06
Hej,

Mitt svar finns i tråden Uppdaterade användarvillkor från 2/6.

Rikard Andreasson
Chefredaktör
Av Rolf_52
20 sep. 2010 20:11
Råkade för några månader sedan ut för att en av mina bilder använts av RG utan att någon frågat innan. Istället fick jag ett meddelande i efterhand om att MSN använt bilden och att jag skulle ersättas med ett presentkort hos Bokus. Enligt min mening ett ganska stötande beteende men den påföljande diskussionen med Camilla på RG var i alla fall klargörande. RG ger dig en engångsersättning bestående av ett presentkort på 100 kr för en bild. RG anser sig sedan kunna använda / sälja bilden vidare flera gånger till exempelvis MSN, sina mediapartners i Sverige eller till sina systersajter i andra länder.

Utan tvekan bra business för RG som även efter att 99% av de ordinära bilderna sållats bort får tillgång till massor med bra bilder som står sig väl mot det mesta går att hitta i vanliga resemagasin. Man behöver ju inte ha gått komvux och vara finansminister för att förstå vad det hade kostat att skicka en professionell fotograf till ett exotiskt resmål för att få motsvarande bilder.

I vilket fall heders till Camilla som var tydlig i sina svar och nu även har lovat att RG framledes inte ska använda mina bilder i något sammanhang. Det tackar jag för eftersom jag tycker att RG är en trevlig sajt. I det långa loppet tror jag ändå att RG skulle vinna på att skippa tävlingar som årets turistinspiratör och istället ge bättre ersättning för de bilder de använder.
Av Bengtar
22 sep. 2010 15:53
Citerat från rikarda:
Hej,

Mitt svar finns i tråden Uppdaterade användarvillkor från 2/6.

Rikard Andreasson
Chefredaktör
Här är ditt svar från den av dig, Rikarda, angivna tråden 2/6.
Nu är användarvillkoren ändrade utifrån den diskussion som pågått i forumet under de senaste veckorna. Nu är vi tydligare i att bilder kommer att kunna publiceras utanför Reseguiden. Vi har tidigare haft som rutin att fråga, men nu står detta i villkoren. Där står det även att det utgår en ersättning till de vars bilder publiceras i Reseguidens nätverk. 
Jag uppmanar alla användare att läsa igenom de uppdaterade villkoren.

Hälsningar,
Rikard Andreasson
Chefredaktör

Jaså.
Jag tar mig friheten att kllppa och klistra lite;
Användarvillkoren;
Bilder och texter som du laddar upp publiceras på Reseguiden.se och kan även publiceras i Reseguidens nyhetsbrev och i Reseguidens artiklar. Publiceras texter eller bilder på webbplatser som ingår i Reseguidens nätverk tillfrågas medlemmen innan. Dessutom utgår en ersättning.
Du kan när som helst välja att ta bort dina bilder, filmer och texter med mera från din sida på Reseguiden. Material som används i Reseguidens nyhetsbrev kan av praktiska och tekniska skäl inte tas bort i efterhand.
Detta är de villkor som vi medlemmar får lov att acceptera när vi ansluter oss.

Eftersom du Rikarda har för vana att lägga ut lite ridåer för att göra det mindre lätt för medlemmen får jag assistera lite.

En liten synpunkt;
Rolf 52 har helt rätt i att RG rider på det bra som medlemmar presterar och är, om inte oförskämda i sin roll som förmedlare till andra medier av medlemmars prestationer i form av bra bilder så, bra nära.
Ett normalt förhållningssätt i mediavärlden om man ska återpublicera ett verk med upphovsrätt är att man får betala för publiceringsrätt. Upphovsrätten tillhör den som har skapat verket, i detta fallet bild.

Alltså.
Ett sätt att pressa RG till att fråga först är att inte ladda upp stora filer utan små, så små att eventuella köpare backar. För att RG då skulle få tillgång till aktuell bildfil skulle man tvingas att fråga först.

Det skulle innebära en lämplig uppladdningsstorlek på 130 X 90 bildpunkter. Varför den storleken?
Jo, det är den snålfil som RG skickar ut. Man skalar nämligen ner det uppladdade materialet.
130 X 90 = 11,7 Kb
För en riktigt bra visning på en modern skärm ska en bild gärna vara på 800 Kb = Ca 1000 x 800 bildpunkter.
Min erfarenhet säger mig att många medlemmar laddar upp på tok för stora filer.

Det är meninglöst.
Av Bengtar
22 sep. 2010 22:41
Att läsa igenom Rolfs berättelse gör mig ledsen och förbannad.
Jag har läst den om och om igen och har svårt att riktigt ta till mig hur klumpigt man kan agera från RG.

Ursprungligen skrev jag så att jag med säkerhet hade blivit utesluten, men besinnade mig .
Av Theelf
23 sep. 2010 09:58
Håller med dig Bengtar,

Ibland är det svårt att tygla sig när man ser hur oerhört klantigt och amatörmässigt RG behandlar sina medlemmar. Jag har respekt för och inspireras av smarta affärsidéer. Men smart har ingenting med att föra folk bakom ljuset och rent bedrägeri att göra. För mig är det uppenbart att RG inte alltid har rent mjöl i påsen. Jag upplever Rikardas "svar" och kommentarer här som mycket cyniska och farligt nära gränsen till nedlåtande.

TheElf har talat